Onlangs sloten we onze deuren in Antwerpen voor een dag en trokken we richting de Vlaamse Ardennen. In deze prachtige omgeving haalden we een frisse neus, wakkerden we onze creativiteit nóg meer aan en maakten we beter kennis met een aantal modellen die ons meer inzicht in je bedrijf en klanten zullen verschaffen. Benieuwd naar die modellen? Lees snel verder.

Business model canvas

Een van de modellen waar we mee aan de slag gingen is het zogeheten ‘business model canvas’, ontwikkeld door Alexander Osterwalder van Strategyzer. Het is een framework dat je helpt bij het nauwkeurig en gestructureerd in kaart brengen van het businessmodel van je bedrijf. Door de canvas in te vullen, doe je onder andere waardevolle inzichten op over je klanten, de kanalen waarop je ze kan bereiken en de manieren waarop je product of dienst waarde biedt.

Daarnaast geeft het je ook een betere kijk op het financiële plaatje: je brengt eventuele partners in kaart, noteert welke kosten je hebt en denkt na over de verschillende manieren waarop je inkomsten vergaart. Door gebruik te maken van het business model canvas ontwikkel je een heldere kijk op je businessmodel. Doordat het model heel visueel is zie je bovendien in een oogopslag hoe je bepaalde zaken kunt optimaliseren, zowel voor jou als voor je klanten.

Breng ook de dienstverlening en bedrijfsvoering van je concurrenten in kaart, voor zover dit mogelijk is. Zo krijg je niet alleen een goed idee van de noden van je potentiële klant, maar zie je ook op een gestructureerde manier hoe je gehele sector een antwoord probeert te bieden op die noden. Je leert van succesvolle concurrenten en spot misschien zelfs opportuniteiten waar anderen nog geen gebruik van maken. De ideale gelegenheid om dat gat in de markt op te vullen!

Value proposition canvas

Nadat we in teams oefenden met het invullen van de business model canvas, verlegden we onze aandacht naar een tweede model: de value proposition canvas. Ook dit model werd ontwikkeld door Alexander Osterwalder. Het is dan ook niet verrassend dat beide modellen vaak hand in hand gaan.

Het business model canvas bevat bijvoorbeeld ook een sub-sectie rond ‘value proposition’ waarin je de noden, motivaties en barrières van je klant benoemt. Dit blijft echter vrij high-level omdat je focus vooral ligt op het in kaart brengen van je business. Bij de value proposition canvas draait het in de eerste plaats om je klanten en ga je veel meer in-depth. Osterwalder ontwikkelde dit tweede, meer klantgerichte model voornamelijk om ervoor te zorgen dat je product en de marktbehoefte goed op elkaar aansluiten.

Aan de hand van de value proposition canvas denk je dieper na over de ‘pains’ en ‘gains’ van je potentiële klant. Je brengt gedetailleerd in kaart welke barrières ze moeten overwinnen (pains) en welke aspecten zij juist waardevol vinden (gains). Heb je hier een duidelijk beeld van? Dan kun je hier eenvoudig op inspelen. Je weet nu wat je klanten belangrijk vinden en kunt hier voldoende aandacht aan besteden. Tegelijkertijd weet je ook wat ze mogelijk tegenhoudt om je producten of diensten te kopen. Deze barrières neem je weg met zogeheten ‘pain relievers’.

Hoe zetten we deze kennis in voor onze klanten?

Deze nieuwe kennis zal ons helpen bij het verder optimaliseren van enkele interne processen, maar ook onze klanten kunnen we nu nog beter van dienst zijn. Als klant heb je vaak bepaalde verwachtingen. Dat is logisch en waardevol, maar toch kijken we graag verder dan enkel jouw verwachtingen. Wat verwacht jouw eindklant bijvoorbeeld? En waar begint je verkoopproces precies? Wie speelt welke rol?

We brengen de gehele flow in kaart, van kiem tot eindproduct. Zo krijgen we een realistisch idee van de potentiële barrières die jij of je eindklant tegenkomt, inclusief problemen die op het eerste gezicht niet aan de orde waren. Door alles goed in kaart te brengen kunnen we alle potentiële problemen op efficiënte wijze wegnemen.

 

Laten we dat nu eens omzetten in een concreet voorbeeld:

Je biedt een product aan via je webshop, maar je potentiële klant heeft een slechte ervaring gehad en koopt niet graag online. Hij vertrouwt het niet helemaal en is bang dat het product niet voldoet aan de verwachtingen. Dit is de ‘pain’ van deze potentiële klant. Je speelt hierop in en vergroot het vertrouwen van deze man door testimonials en reviews van tevreden klanten op strategische plekken te vertonen. Je neemt de ‘pain’ van deze klant weg door de positieve ervaringen van eerdere klanten te benadrukken. Dat is je ‘pain reliever’.

Benieuwd hoe we deze modellen inzetten voor jouw bedrijf?

Nu we zelf ondervonden hoe waardevol de inzichten van deze twee modellen zijn, zetten we ze ook graag in voor onze klanten. Wil je weten hoe we jouw bedrijf samen naar een hoger niveau tillen? Kom langs voor een vrijblijvend gesprek of neem contact met ons op.

 

Jacob Eeckhout
Bericht van

Jacob Eeckhout

Managing Director