Terwijl Gunter in Budapest (Agilia) zit, Emilie net terugkeerde uit Kopenhagen (Design Matters) en Stijn zich opmaakt voor een leerzame trip naar Berlijn (Searchmetrics) was ons SEO-team eerder deze week in Londen voor SearchLove 2018.

Trouwe fans weten dat dit al onze 7e deelname was. Dat is niet verbazingwekkend, want kennis staat centraal bij iValue. Conferenties vormen dan ook een gezonde voedingsbodem voor het ontwikkelen van nieuwe kennis die collega’s en klanten doet groeien.

Deze nieuwe inzichten gaan we nu volop vertalen naar sterke resultaten voor onze klanten, maar naar goede gewoonte willen we ook dit jaar enkele key takeaways delen.

 

“Ranking for the most competitive terms” – Tom Capper

Jelle (Online Marketeer) – Een vaag herkenbare opmerking die we meermaals horen. Terecht uiteraard, maar keywords met een hoog zoekvolume en veel concurrentie zijn een ras apart geworden binnen de wereld van SEO. Distilled’s eigen Tom Capper legt aan de hand van zijn onderzoek uit dat traditionele rankingfactoren minder relevant geworden zijn voor deze keywords, en dat brand awareness en linkbuilding niet het hele verhaal vertellen voor de top 5-posities. In plaats daarvan merkt hij op te optimaliseren voor Google’s metrics; pogo-stick rate en Time to SERP interaction, zonder daarbij de fundamenten van traditionele rankingfactoren uit het oog te verliezen.

Tom’s onderzoek toont nog maar eens aan hoe belangrijk het is om traditionele modellen in vraag te durven stellen, en dat de magische blackbox van Google méér is dan 1 formule die universeel toepasbaar is. We moeten kritisch blijven, dingen in vraag durven stellen, conclusies trekken, en onze modellen bijstellen.

“How to Be Creative When Nobody Wants You To” – Kirsty Hulse

Fred (Online Marketeer) – Dit was één van mijn favoriete presentaties tijdens SearchLove. Deze voormalige stand-up comedian presenteerde op een vlotte en grappige manier. Haar boodschap hield echter ook inhoudelijk veel steek: we moeten afstappen van het idee dat enkel de creatives binnen een firma de campagnes van A tot Z bedenken. Creativiteit moet binnensijpelen bij iedereen, van developer tot data-analyst of CEO.

Hoewel dit in theorie een heel goed plan is, gaat het in de praktijk nog lang niet altijd goed. Veel mensen denken dat ze niet creatief zijn, simpelweg omdat ze daarvan uitgaan. Deze mensen worden in feite beperkt door hun eigen mindset. Veel bedrijven vallen standaard terug op brainstormsessies, maar dat is niet altijd de beste oplossing omdat die vaak gekaapt worden door de meer spraakzame collega’s. Maar wat werkt dan wél? Ga meer naar buiten, introduceer toegepaste spelletjes, pitch een gewaagd idee voor een campagne naast een bravere versie.. Er zijn talloze zaken die hierbij kunnen helpen. Maar bovenal: doe het! Creativiteit moet een focuspunt zijn in elk agency, want middelmaat werkt al lang niet meer.

 

“People Are Predictable” – Andi Jarvis

Naomi (Online Marketeer) – Andi Jarvis begon al sterk toen hij aan iedereen vroeg om elkaars hand te schudden. Aan de hand van een onderzoek legde hij uit dat je veel informatie kan halen uit een simpele handdruk. Als jouw pols meer naar boven gericht is, ben je een geboren leider. Als beide handen op gelijke hoogte zijn kun je waarschijnlijk goed onderhandelen. Nu ja, dat maakte hij ons toch wijs.

Achteraf vertelde hij aan het publiek dat alles wat hij vertelde onzin was. Hiermee wilde hij bewijzen dat we vrijwel alles geloven, zolang er maar onderzoek naar werd gedaan en er “bewijs” was. Dat bleek waar te zijn, want hij vertelde vervolgens dat reviews op een product meer invloed hebben op het beslissingsproces van de consument dan de score die een product krijgt. Je product kan dus bijvoorbeeld 75 sterren krijgen en een mooie gemiddelde score van 4,5/5 hebben, maar als 5 van de 5 reviews slecht zijn geloven potentiële klanten toch sneller de reviews dan de score.

Ergens is dit natuurlijk ook logisch, want als ik erover nadenk laat ik mij ook sneller beïnvloeden door de reviews dan de score zelf. Dat reviews dus een grote rol spelen in het beslissingsproces, zien we als een grote opportuniteit om toe te passen op onze klanten. Hoe meer reviews onze klanten krijgen, hoe meer conversies ze waarschijnlijk zullen zien.

Al bij al vond ik Andi Jarvis zijn presentatie een van de meest overtuigende presentaties van SearchLove, vooral omdat ik er veel nieuwe inzichten door opdeed en hij de presentatie bracht met de nodige dosis humor. Zo hou je mijn aandacht wel vast!

“A year of SEO split testing changed how I thought SEO worked” – Dominic Woodman

Estée (Online Marketeer) – Ik koos voor deze spreker omdat Dominic Woodman aantoonde dat SEO geen “regel” is die zomaar toepasbaar is voor elke website. Zijn presentatie liet mij inzien dat dezelfde aanpassing bij andere websites voor verschillende resultaten kan zorgen. SEO is geen exacte wetenschap, waarbij je enkele regels toepast die voor een bepaald resultaat zorgen. Je moet verschillende SEO-optimalisaties doorvoeren en testen wat voor jouw website het meest relevant is. Sommige aanpassingen kennen een negatief resultaat, andere brengen juist een positieve verandering teweeg. Conclusie: SEO gaat om testen én blijven testen.

“How Distance and Intent Shape a Local Pack” – Rob Bucci

Jacob (Managing Director) – We staan niet vaak genoeg stil bij het feit dat zoekresultaten niet globaal zijn en wijzigen doorheen de dag. Er is niet één zoekresultaat. 95% van de zoekopdrachten geven een uniek zoekresultaat terug aan de gebruiker. De locatie van de gebruiker is daar een belangrijke factor in. Nog belangrijker dan reviews.

Eén zoekresultaatpagina op twee toont een local pack met drie resultaten en een link naar ‘meer’ plaatsen. Rob maakt het onderscheid tussen twee soorten locaties in een zoekopdracht:

  • op basis van je positie (geo-locatie), bv. “Sushi” (dichtbij)
  • op basis van je zoekwoord (geo-modificatie), bv. “Sushi in Antwerpen”

Wist je dat Google ook zonder GPS (bijna) altijd je locatie kent? Breng dus de zoekresultaten in jouw belangrijkste locaties in kaart om een écht beeld te krijgen van je positie in Google.

In een volgende blog zoomen we hier dieper op in met een Local Google dossier. Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang als eerste onze tips.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *