Dit jaar organiseerde SafeShops de eerste award uitreiking voor de beste Belgische webshops. iValue was erbij en zet graag de winnaars nog even in de kijker.

 

Globale Awards

Diamond Award : NewPharma

Opkomende ster : HelloKings

Specifieke Awards

Logistiek kampioen : AS Adventure

Betalingsheld : Albelli

Klantvriendelijkheid : Viata

 

Waarom doen deze bedrijven het zo goed?

Om deze vraag te beantwoorden nemen we een kijkje naar wat de Belgische online shopper typeert. Zij is tenslotte de echte jury van deze awards.

SafeShops Awards

Één ding moét je weten: Vanaf een consument één keer bij je koopt en hij tevreden is, is de kans groot dat hij volgende keer weer bij je koopt. 88% van de Belgen koopt namelijk regelmatig bij dezelfde webwinkels.

Dit maakt dat het belangrijk is om zoveel mogelijk drempels weg te werken.

Dit zijn de minimale vereisten van online consumenten:

  1. Vertrouwen

Niemand is meer te vertrouwen dan mensen die in hetzelfde schuitje hebben gezeten als jezelf.

Vraag aan je klanten om een review achter te laten na het aanschaffen van je product of dienst. Dit zal niet alleen je geloofwaardigheid een boost geven. Het zal hen ook aan het denken zetten over hun tevredenheid van jouw merk, wat de kans vergroot op loyaliteit.

 

  1. Verzendkosten

Als bedrijf weet je natuurlijk dat het verzenden van je product niet kosteloos is. Die kost doorrekenen aan je klant is vaak een drempel die je klant op andere gedachte brengt. Zorg er dus voor dat de klant deze verzendkosten niet hoeft te betalen. Verreken ze in je prijs of zie het als een investering.

Ook het terugsturen van pakketjes maak je best gratis.
Het lijkt misschien duur, maar vraag eens naar de merkervaring van een klant die zijn product gratis en voor niets heeft omgeruild. Die reageert gegarandeerd zéér positief!

Dit zijn de mensen die ambassadeur worden van je merk.

 

  1. Veiligheid

Maak gebruik van erkende veiligheidscertificaten. Als kleinere webshop kan het zelfs helpen om de logo’s weer te geven van banken of betaalservices die je gebruikt.

Geef je klant de keuze om te betalen via overschrijving, direct banking, credit card of PayPal. Als ze eerder een positieve ervaring hebben meegemaakt met betalingen via het opgegeven medium, is de kans groter dat ze er meer vertrouwen in hebben.

betaalmethodes

Nu alle drempels verlaagd zijn, is het tijd om je te differentiëren van de concurrent

 

Service

Service, of nog beter: gepersonaliseerde service, maakt dat je merk de voorkeur krijgt van de internet consument. Verzorg je communicatie, sta open voor dialoog en los problemen op. Weet wie je klant is. Wees niet enkel een statische webshop, wees een online business!

Kleine dingen zoals een handgeschreven bedankje, maken een immens verschil.

 

Meer weten over hoe je jouw webshop het best optimaliseert? Lees dan onze conversie-optimalisatie blogs.

 

P.S.: Het blijft me persoonlijk bij dat het belangrijk is om je website van meerdere talen te voorzien. Niet iedereen uit jouw doelgroep spreekt Nederlands, maar zij zijn wel jouw potentiële klanten. Zorg er dus voor dat jouw site ook voor hen leesbaar wordt.