E-commerce feestdagen

De eindejaarsperiode is volgens online retailers bijna altijd de meest winstgevende tijd van het jaar. Steeds meer mensen kopen hun cadeaus voor kerst en nieuwjaar via webshops. Online bedrijven zien daardoor in het laatste kwartaal niet alleen een stijging qua aantal bestellingen, maar ook het gemiddelde bestelbedrag ligt een stuk hoger. Het is dus het perfecte moment om je webshop te promoten en je online verkoop een extra boost te geven.

Je kan echter enkel meesurfen op de naderende aankoopgolf als je webshop is geoptimaliseerd. Je moet bezoekers vlot naar producten leiden en motiveren om iets te kopen. Daarom geven we je in deze blog een aantal tips.

1. Investeer in beeldmateriaal, maar vermijd sliders en carrousels

Mensen die online aankopen doen hebben tegenwoordig ontzettend veel keuze. Je moet dus iets doen om op te vallen en bezoekers naar je website te lokken. Tijdens de eindejaarsperiode doe je dit bijvoorbeeld door je homepage, advertenties en profielen op sociale media in kerstsfeer aan te kleden. Koppel er uitzonderlijke promoties en acties aan om nog meer in het oog te springen.

Veel webshops gebruiken carrousels of sliders om op te vallen. Deze zet men vooral in op de homepage. Vaak vinden klanten een carrousel of slider mooi en inspirerend. Daarnaast denken ze regelmatig dat het de ideale manier is om hun laatste promotie in de kijker te zetten of seizoensgebonden beelden te gebruiken. Vooral voor de feestdagen lijkt een slider de perfecte oplossing: het is immers een snelle manier om verschillende geschenktips te laten roteren.

Dreamland - carousel
Dreamland.be

De kans is echter klein dat bezoekers alle slides in een carrousel zien. Je mag er zelfs vanuitgaan dat ze enkel de eerste foto zien. Veel gebruikers scrollen snel naar beneden, browsen naar een categorie of starten een zoekactie. Je bezoekers wachten meestal niet op de promoties in je carrousel.

Aanbeveling

Vermijd het gebruik van sliders om producten of promoties aan de man te brengen. Plaats acties op vaste plaatsen op je webshop, eventueel met aparte landingspagina’s. Zo weten bezoekers de promoties steeds te vinden en komen ze er zelfs voor terug.

Wil je toch een slider gebruiken om inspirerende beelden te tonen of de sfeer te verhogen? Kies dan voor een slider die te navigeren is via tabs. Zo maak je duidelijk welke informatie je bezoekers in elke slide mogen verwachten.

Bart Smit - Carousel
Bartsmit.com

2. Plaats populaire productcategorieën op je homepage

Wil je bepaalde productcategorieën of populaire artikelen extra promoten? Of wil je misschien een aparte categorie opzetten voor de feestdagen? Goed idee! Zorg ervoor dat de items die je in de kijker wil zetten ook meteen zichtbaar zijn op je homepage.

Creëer op je homepage simpele ingangen naar je hele assortiment of naar een specifiek deel daarvan. Zo begeleid je bezoekers snel naar de producten die ze zoeken.

Browsen werkt in het algemeen namelijk beter dan andere zoekstrategieën, zoals bijvoorbeeld het gebruik van de zoekfunctie. Zoeken varieert bij onze online retailers bijvoorbeeld van 5% tot 25% van de bezoekers, afhankelijk van sector en hoe slim de zoekfunctie precies is.

Coolblue
Coolblue.be

Vaak worden bezoekers op de homepage onvoldoende aangemoedigd om die browserstrategie meteen te gebruiken. Dat is een gemiste kans, want een aanzienlijk deel van je bezoekers belandt via je homepage op je website. Als je ze daar meteen een duidelijk overzicht voorschotelt, wijs je ze sneller de juiste richting.

Aanbeveling

Laat populaire categorieën (en eventueel ook belangrijke subcategorieën) aan bod komen op je homepage. Dat is niet alleen handig voor je bezoekers, maar biedt ook meteen een ruimer beeld van je aanbod.

3. Gebruik de footer voor een overzicht van je webshop

Een footer die de belangrijkste productcategorieën verzamelt en een snel overzicht biedt van alle content op je webshop, is een dikke plus voor de gebruiksvriendelijkheid van je webshop.

Uit onze usability tests blijkt dat ongeduldige bezoekers vaak snel naar het einde van een pagina doorscrollen als ze niet vinden wat ze zoeken. Een footer is dus je laatste kans om ze alsnog de juiste route te laten kiezen.

Bol.com - footer
Bol.com

Een extra pluspunt is dat zo’n footer zorgt voor meer interne links naar de beste pagina’s van je webshop. Dat is een belangrijk signaal voor Google om de hoofdonderwerpen van je website te bepalen. Je verschillende productcategorieën zullen daardoor dus ook hoger gaan scoren in de zoekresultaten.

Je moet hier echter niet in overdrijven. Zet niet elke mogelijke link onderaan je pagina. Dat is misschien goed voor SEO, maar je maakt het op die manier bijna onmogelijk voor bezoekers om het overzicht snel te scannen.

Zalando - Footer
Zalando.be

Aanbeveling

Een footer vol links naar je toppagina’s vertelt je bezoekers dat ze snel kunnen vinden wat ze zoeken. Het geldt intussen als een conventie (kijk maar eens bij je concurrenten). Ook voor SEO heeft je webshop er baat bij. Mits je niet overdrijft.

4. Bied altijd een gastenoptie aan tijdens de check-out

Gebruikers willen vooral een vlotte online winkelervaring. Als ze je product of dienst eenmaal willen kopen moeten ze zo snel mogelijk door het check-outproces kunnen gaan. Sommige sites dwingen gebruikers echter om een account te maken alvorens ze hun aankoop kunnen afronden.

account ecommerce - Zalando
Zalando.be

Het is een discussie die we steeds opnieuw moeten voeren. “We willen e-mailadressen verzamelen” of “We willen bestaande klanten voorrang geven” zijn veelgehoorde tegenwerpingen. Via tests is het nochtans duidelijk aantoonbaar dat het verplicht aanmaken van een account de belangrijkste oorzaak is van het grote aantal bezoekers dat afhaakt tijdens de check-out.

Uit onderzoek van Baymard Institute blijkt zelfs dat er tijdens een A/B-test vaak een stijging van 10-30% in conversieratio te zien is wanneer webshops een optie voor gastbezoekers aanbieden.

Aanbeveling

Biedt je webshop nog geen optie aan om als gast meteen door te klikken? Dan loop je waarschijnlijk heel wat verkopen mis. Geef je webshop een gastenoptie en maak die prominent zichtbaar.

5. Beloon kliks op mobiel met gepaste content en schep de juiste verwachtingen met copy

Klikken is een investering van je tijd. Je wil relevante content zien na elke tap op een button of een tekstlink. Je wil niet moeten terugkeren naar een eerder punt. Dat geldt voor bezoekers van je webshop, maar nog meer voor mobiele gebruikers.

Mobiele bezoekers hebben minder geduld. Ze hebben ook minder vlot toegang tot ‘ontsnappingsroutes’ zoals de navigatie of footerlinks (scrollen naar de footer kan soms een tijdje duren op een mobiele website). En dan hebben we het nog niet gehad over de langzamere internetverbinding.

asos - mobile
Asos.com

Als je bezoekers pagina’s openen maar vervolgens geen relevante content zien, wekt dat frustratie op. Presenteer daarom voldoende waardevolle informatie en zorg ervoor dat alle belangrijkste componenten ‘boven de vouw’ staan. Idealiter hoeft je potentiële klant op een productpagina niet te zoeken naar de prijs of beschikbaarheid. Je bezoekers mogen enkel pagina’s zien waarop je de informatie optimaal weergeeft.

Zorg er met copy ook voor dat je bezoeker steeds weet wat er staat te gebeuren en waar hij of zij zal belanden. Gebruik geen generieke benamingen als ‘Ga verder’ of ‘Naar de volgende stap’, maar zeg ‘Naar betaalmethode’ of ‘Voeg toe aan winkelmandje’. Ook microcopy en tooltips zijn goede manieren op zaken op je mobiele website te verduidelijken. Zo hoeven je bezoekers de nodige informatie niet ergens anders op te zoeken.

Aanbeveling

Voorzie bezoekers van kwalitatieve, mobiele pagina’s die voldoende informatie aanbieden. Doe dat idealiter al meteen binnen het eerste scherm van het mobiele toestel. Hou rekening met tragere laadtijden en ongeduldigere bezoekers.

6. Maak gebruik van een ‘gesloten’ check-out

Bezoekers op je site zijn snel afgeleid. Zet ze dus niet op het verkeerde pad door teveel impulsen aan te bieden. Als je ze een pop-up laat zien bestaat de kans dat ze erop klikken. Of ze blijven toch nog even hangen bij de navigatie, zien iets interessants en klikken weg van de pagina.

Zorg er tijdens een check-out voor dat je de bezoeker niet afleidt. De bezoeker heeft slechts één taak: het hele check-outproces doorlopen. Zorg dus voor zo min mogelijk elementen die niet met de check-out te maken hebben. Een gesloten check-out waarbij de navigatie, footer en alle andere overbodige elementen wegvallen is daarbij de norm.

coolblue
Coolblue.be

Vragen of je bezoeker zich wil inschrijven op je nieuwsbrief? Of nogmaals vragen of hij echt geen account wil aanmaken? Dat zijn typische voorbeelden van overbodige elementen tijdens de check-out. Het zet aan tot overbodige interactie, want het heeft niets te maken met het aankoopproces. In het ergste geval ontstaat er zelfs twijfel over wat nu precies de bedoeling is. In ons onderzoek zien we dat gebruikers daardoor de transactie verlaten. En wat is nu het belangrijkste: een extra inschrijving op je nieuwsbrief of directe winst via een verkoop?

Een aparte omgeving voor de check-out zorgt ook voor herkenning. Bezoekers krijgen het gevoel dat ze in een apart deel van je webshop zitten. Veel bezoekers verwachten inmiddels dat je webshop zo’n apart betaalgedeelte heeft. Het geeft ze dus een gevoel van veiligheid als jouw webshop dat ook heeft. Heeft jouw webshop geen apart aankoopgedeelte? Dan kan het koopproces verwarrend zijn.

Aankoopproces - coolblue
Coolblue.be

Aanbeveling

Zorg voor zo min mogelijk afleiding tijdens je check-out. Haal de navigatie en footer weg en vermijd overbodige elementen of interacties. Wil je toch e-mailadressen verzamelen of bezoekers een account laten aanmaken? Doe dat dan helemaal aan het eind van de check-out, op de bevestigingspagina.

7. Maak gebruik van cross-selling opties

Zoals eerder gezegd, kopen online shoppers gemiddeld meer producten tijdens de feestdagen. Het is natuurlijk ook heel handig om al je cadeautjes te kunnen kopen met een simpele muisklik.

Om het nog makkelijker te maken voor je bezoekers kun je gebruikmaken van ingebouwde cross-selling opties. Zo kun je gelijkaardige, gerelateerde of compatibele producten onder de aandacht brengen.

Is je bezoeker bijvoorbeeld op zoek naar een laptop? Dan kun je meteen een bijpassende laptophoes tonen. Of een draadloze muis. Of een powerbank. Of een externe harde schijf voor extra opslag. Je merkt het al: gerelateerde producten worden voorgesteld zijn meestal erg handig.

Aanbeveling

Het tonen van extra, relevante producten zorgt ervoor dat je bezoekers veel minder zelf op zoek moeten gaan naar wat bij elkaar hoort. Let er wel op dat de voorgestelde producten die je toont relevant zijn. Zijn ze niet relevant? Dan negeren bezoekers deze opties hoogstwaarschijnlijk of ergeren ze zich er zelfs aan.

8. Voorzie thematische categorieën en productgidsen

Tijdens de eindejaarsperiode zijn bezoekers vaak op zoek naar een perfect cadeau. Meestal is het echter nog niet duidelijk wat het juiste cadeau precies is. Ze zoeken daarom eerst inspiratie en gaan later pas over tot een aankoop. Voorzie voor deze mensen niet alleen je standaard productcategorieën, maar ook aparte categorieën die het aanbod tonen per thema, doelgroep, leeftijd, geslacht, etc.

Op die manier wek je toch de interesse van bezoekers die nog niet concreet weten wat ze willen kopen en hoeven ze niet onnodig door de verschillende productcategorieën te browsen.

Wil je nog een stap verder gaan? Denk dan aan geschenkgidsen of productgidsen rond bepaalde thema’s. Zo reik je bezoekers hulpvaardige informatie aan die ze ondersteunt bij het maken van de juiste keuze. Je helpt hen daar niet alleen mee vooruit, maar je stelt ook je expertise tentoon. Je kan deze pagina’s eveneens gebruiken bij het opbouwen van je online campagne.

bol.com - promotie
Bol.com

Aanbeveling

Bekijk eens of je je productaanbod kunt opdelen in thema’s voor de feestdagen. Breng ze prominent onder de aandacht in de navigatie en op de homepage. Overweeg het werken met geschenkgidsen op aparte landingspagina’s. Dat is niet alleen handig voor je bezoekers, maar ook goed voor je campagne.

Onze experts op het gebied van Usability en CRO specialiseerden zich in het reviewen van websites en het ontwikkelen van optimalisatieplannen voor webshops. Ben je benieuwd naar meer tips? Of wil je eens samen kijken hoe we onze aanbevelingen kunnen implementeren in jouw webwinkel? Contacteer ons dan hier.

Bericht van

Isa Tapias y del Prado

Online marketeer