Lead-magnets: vergroot het succes bij je klanten
inbound marketing

Lead-magnets: vergroot het succes bij je klanten

07.05.2020
Je klanten boeien met je producten en diensten: dat is elke dag opnieuw de uitdaging. Tenminste, als je ze kunt bereiken.

Dat gaat het makkelijkst als je je doelgroep rechtstreeks kunt aanspreken - lees: via hun persoonlijke contactgegevens. Maar in tijden van GDPR liggen die niet zomaar voor het oprapen. Je kunt je klanten natuurlijk gewoon om hun gegevens vragen, maar dan moet je ze iets waardevols in ruil geven. 

Maak kennis met ‘lead-magnets’: content die zo straf is dat websitebezoekers er hun persoonlijke contactinformatie voor achterlaten. Hoe je die lead-magnets maakt? Het is simpeler dan je denkt. 

Benieuwd naar de kenmerken van een goede lead-magnet? Ga meteen naar de checklist onderaan het artikel. 

Een lead-magnet, wat is dat?

Binnen inbound marketing betekent de term ‘lead-magnet’ zoveel als: ‘ content die je bezoekers aantrekkelijk vinden’. Die content is zo interessant of waardevol voor hen dat ze er graag hun privégegevens voor achterlaten. 

Heb je het mailadres van je bezoeker te pakken? Dan kun je hem via een marketing automation-traject regelmatig op de hoogte houden, bijvoorbeeld over  gerelateerde producten of diensten. 

We onderscheiden twee categorieën van lead-magnets: 

  • informatieve/passieve lead-magnets: geven je bezoekers nuttige informatie mee,
  • actieve lead-magnets: zetten je bezoekers aan tot actie.

Binnen die twee categorieën kun je duizenden variaties bedenken. We bespreken hieronder de meest haalbare op vlak van tijd en kosten.

De meest gebruikte lead-magnets 

Voor het opzetten van lead-magnets geldt wat voor élk project geldt: hoe minder mensen erbij betrokken zijn, hoe vlotter je ze online krijgt. Maar dat is geen pleidooi voor haastwerk: hoe kwaliteitsvoller je lead-magnet, hoe zekerder je bent dat bezoekers hun gegevens doorgeven. Daarom  werk je best samen met een copywriter, een designer en/of een developer. 

Informatieve lead-magnets

De infographic

Met een infographic kun je complexe gegevens en data eenvoudig visueel weergeven - één oogopslag en je ziet meteen wat er staat. Je kunt ‘m bijvoorbeeld gebruiken om onderzoeksresultaten te tonen of een proces uit te leggen. 

Heb jij de data die je wilt weergeven bij de hand? Dan kun je je infographic relatief snel in elkaar boksen. Schakel een grafische designer in die de info niet alleen op een duidelijke manier presenteert, maar ook helemaal mee is met je branding. Logisch, want je wilt ervoor zorgen dat je infographic naadloos aansluit op je merkidentiteit. 

Behalve een grafische designer neem je ook best een copywriter onder de arm. Die kan je boodschap beknopt en krachtig neerzetten, zonder dat er belangrijke informatie verloren gaat. 

De enige potentiële valkuil voor een infographic is de beschikbaarheid van je gegevens. Kun je ze kant-en-klaar uit de kast halen of moet je er eerst nog achteraan gaan, intern of bij een onderzoeksbureau? In dat laatste geval  neemt dit type lead-magnet een redelijke hap uit je tijd.

Een grondig researchtraject op poten zetten? Daar kunnen wij je bij helpen.

Infographic

De webinar

Met een (gratis) webinar - kort voor ‘online seminar’ - geef je informatie op een interactieve manier door. Je kunt rechtstreeks in dialoog gaan met je klanten en prospecten - ze kunnen je vragen stellen zonder eerst een formele afspraak te maken. Die vragen leren jou dan weer meer over de verwachtingen van je doelgroep. 

Een webinar opzetten is relatief simpel: je hebt gewoon de juiste technische software nodig. Vergeet niet het proces voor én na in goede banen te leiden. Denk bijvoorbeeld aan: 

  • de registratie,
  • herinneringsmails voor en na je webinar, 
  • de optie om je webinar op te slaan als video, 
  • chatmogelijkheden, 
  • gebruiksvriendelijkheid voor jou en je klant. 

Webinars hebben een extra voordeel: je gebruikt de video achteraf als een tweede lead-magnet voor klanten die ‘m niet rechtstreeks gevolgd hebben. Ook die mensen  laat je registreren om toegang te krijgen. Daarnaast kun je losse beelden gebruiken ter promotie op je sociale media. 

Het kan simpel: Google Hangouts, Facebook Live, YouTube Live en Skype bieden je eenvoudige tools om zelf een webinar op te zetten. Al raden wij je aan te kiezen voor meer gespecialiseerde software - het oogt net dat tikkeltje professioneler.

Geen idee hoe je een professionele webinar opzet? Onze experten helpen je erbij.

E-book, inspiratiegids of onderzoeksrapport

De meest populaire lead-magnets zijn ook de meest tijdrovende. Je kunt niet zomaar snel een e-book of inspiratiegids in elkaar flansen: straffe content en een piekfijn design zijn een must. Meerwaarde bieden aan je klant, daar draait alles om. 

Een e-book is een uitgebreid document - lees: meerdere hoofdstukken - waarin je informatie over een specifiek onderwerp bundelt. Het heeft een hoge informatieve waarde en je kunt er echt mee uitpakken. Heb je echter slechts een beperkt budget of weinig tijd? Dan kun je ook bestaande content van je website bundelen. Zo kom je veel sneller tot een afgewerkt product. Je klant vindt meteen de info die hij zoekt: hij hoeft er niet naar op zoek tussen het kluwen van webpagina’s. 

Voorbeeld: SEO e-book van iValue

Om je e-book te promoten kun je als teaser een stukje verwerken in een blogpost of socialmediabericht. Daarmee leid je je prospect naar een formulier waar hij - in ruil voor z’n persoonlijke gegevens - het e-book downloadt.

Een inspiratiegids ligt ongeveer in dezelfde lijn: je biedt creatieve oplossingen aan die je product in de kijker zetten. In een oogopslag weten je klanten hoe ze jouw producten of diensten optimaal benutten. Je inspireert hen als het ware om je product te gebruiken op de meest kant-en-klare manieren. Als bouwpartner kun je bijvoorbeeld een inspiratiegids ontwerpen over de modernste bouwstijlen van dit moment.  

Met een onderzoeksrapport toon je dan weer heel specifieke resultaten. Slaat deze lead-magnet aan bij je doelgroep, dan kun je er een jaarlijks rapport van maken. Denk bijvoorbeeld aan een jaarlijkse loonenquête die aantoont hoeveel mannen en vrouwen gemiddeld verdienen binnen een bepaalde sector. 

Heb je een zeer uitgebreid onderzoeksrapport met uiteenlopende data? Dan kun je onderdelen uit het rapport recycleren en verwerken in een e-book over een specifiek onderwerp. Bijvoorbeeld: een onderzoeksrapport over verschillende topics binnen digitale marketing (SEO, SEA, e-mail enzovoort) opdelen in afzonderlijke e-books per onderwerp.

Actieve lead-magnets

Checklists, templates en werkdocumenten

Het grote voordeel van checklists, templates en sheets? Dat ze zo snel en makkelijk op te zetten zijn. Het zijn dan ook de beste lead-magnets om binnen inbound marketing mee te starten. 

De voornaamste regel: zoek het niet ver en maak het niet te ingewikkeld. Je hebt geen ellenlange teksten nodig. Probeer het eens met documenten voor intern gebruik die je al hebt liggen. Zolang ze het leven van je klant op de een of andere manier makkelijker maken, bied je al toegevoegde waarde aan. 

Voorbeelden? Een marketingkalender waarin de belangrijke dagen binnen je sector al zijn ingevuld of een checklist om een websitemigratie voor te bereiden. Hiermee besparen je klanten tijd en ze zullen zich identificeren met je bedrijf door het hanteren van eenzelfde werkmethode.

Let zeker op de branding van je finale documenten. Zorg dat je huisstijl overeind blijft en voorzie de nodige contactinformatie. 

Calculator

Met een calculator kan je bezoeker zelf complexe simulaties uitvoeren. Zo krijgt hij een tastbaar antwoord op z’n vraag. Biedt je bedrijf services aan die prijsgevoelig zijn, zoals telecom of verzekering, dan is deze tool zeker iets voor jou. 

Het is een grote shortcut, want potentiële klanten berekenen hun verwachte prijs zonder dat ze alle prijsinformatie moeten opzoeken. Zo speel je in op de gemakzucht van je doelgroep. In ruil voor de resultaten vraag je hen om hun e-mailadres: een win-winsituatie.

Zo’n calculator kan eenvoudig in elkaar zitten, maar moet de nodige functionaliteiten bevatten. Je rekent hiervoor best op een ervaren developer. Hou in het achterhoofd dat de calculator zo gebruiksvriendelijk en vlot mogelijk moet werken. Zorg ervoor dat er voldoende functionaliteiten zijn om de berekende gegevens te capteren en te delen, zoals contactinformatie en een optie om de resultaten door te sturen naar een collega of vriend. 

Eens de tool er is, kun je ‘m later hergebruiken voor andere campagnes, mits kleine aanpassingen.

Checklist: de kenmerken van een sterke lead-magnet

Aan welke kenmerken een sterke lead-magnet moet voldoen? Dat zetten we hieronder graag nog eens op een rij: 

✓ Overzichtelijk

Presenteer de content van je lead-magnet hapklaar. Langere content maak je scanbaar met een efficiënte structuur en tussentitels. In een oogopslag begrijpt je lezer de essentie.

✓ Oplossingsgericht

Focus met je lead-magnet op een gekend probleem. Het leven van je klant wordt een stuk eenvoudiger dankzij (de informatie van) jouw lead-magnet. 

✓ Direct beschikbaar

Maak de toegang tot je lead-magnet simpel: wie z’n e-mailadres opgeeft, ontvangt ‘m per direct. Idealiter via mail, zo weet je meteen dat het mailadres correct is.

✓ Deskundig

Stel je op als expert en raadgever door het aanbieden van waardevolle informatie en advies binnen een bepaald vakgebied. Zo creëer je vertrouwen bij je bezoeker en bouw je aan een reputatie als problem-solver. 

✓ Specifiek

Leg je focus niet te breed. Per lead-magnet werk je aan één probleem voor één doelgroep. Maak liever meerdere lead-magnets over uiteenlopende topics dan alles te verzamelen in een enkele lead-magnet.

 

Zelf aan de slag

Welk type lead-magnet het best bij je organisatie past, hangt samen met je budget en communicatiestrategie.

Ons advies: begin kleinschalig met een checklist of werkdocument. Dat zijn immers lead-magnets die je snel uitwerkt en vlot uitrolt, en eventueel met meerdere tegelijk.

Benieuwd naar concrete voorbeelden? Bekijk hoe wij dit uitwerken voor onze klanten.

Twijfel over hoe je best te werk gaat? Neem contact op, dan bekijken we samen jouw mogelijkheden. 

Alex Yip
Online Marketeer
Blijf op de hoogte

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Tonen