LinkedIn is hét professionele sociale medium in België. Meer dan 1,5 miljoen Belgen hebben een LinkedIn profiel. De zoekterm ‘Marketing’ op LinkedIn geeft voor België +/- 125 000 personen weer. Je kan duidelijk achterhalen wie thuis hoort in een bepaalde sector. LinkedIn is dus het ideale sociale media kanaal om professionele contacten te onderhouden en nieuwe te maken. Maar wat kan je nu als bedrijf doen om merkbekendheid te genereren? Adverteren. Met LinkedIn kan je gericht adverteren. Zo krijg je bij de juiste personen een grotere interesse in je bedrijf, producten en of diensten. Advertenties inkopen kan al voor kleine budgetten. Deze campagnes zijn makkelijk uit te proberen. Ze hoeven niet veel te kosten en je kan ze stopzetten op elk moment. Maar welke manieren van adverteren zijn er op LinkedIn? Hieronder stel ik 5 advertentiemogelijkheden voor:

1)    LinkedIn Sponsored Updates

Heb je interessant productnieuws dat je met een groot publiek wil delen? Je kan berichten extra promoten via jouw LinkedIn-leden. Gesponsorde updates worden weergegeven in het nieuwsoverzicht op de LinkedIn-homepage van leden. Het is een goede manier om je zichtbaarheid te verhogen en de bewustwording van je merk te bevorderen. Ook niet-volgers van je bedrijfspagina kunnen de gesponsorde update zien. Deze komt bij hen eveneens in het nieuwsoverzicht. Dankzij de sponsored update verhoog je het bereik van je bedrijfspagina en kom je in contact met nieuwe doelgroepen.

linkedin

 

2)    Display Advertising

Displays op LinkedIn? LinkedIn heeft een ‘online display ruimte’ voor advertenties. De Display Ads komen rechtsonderaan in beeld.  Spreek je zakelijk publiek direct aan. Ze moeten willen klikken op je advertentie. Vraag om actie!

display

3)    Content Ads

Heb je een leuke video die je in je advertentie wil plaatsen? Gebruik de Content Ads! Het zijn banners, waarin je je eigen content kan plaatsen, bijvoorbeeld videomateriaal of blogartikelen. De banner wordt opgemaakt door LinkedIn, zij verwerken de input die ze ontvangen van jouw bedrijf. Content Ads hebben een hogere betrokkenheid dan standaard Display Ads. De inhoud van de advertentie spreekt de LinkedIn-gebruiker meestal meer aan.

contentads

4)    Slideshare Content Ads

Wil je een slideshow maken over een product of dienst? Dat kan met Slideshare Content Ads. Maak een slideshow met daarin een korte demonstratie of presentatie van een product. Het is heel waardevol voor de kijker. Hij of zij heeft een groter gevoel van betrokkenheid. De LinkedIn Slideshare Content Ad is te vinden “above the fold”. Zodra je LinkedIn opstart, is de advertentie onmiddellijk te zien. De ad komt bovenaan de pagina. Je moet niet naar beneden scrollen en ze daar zoeken. Dit zorgt  voor een groter bereik en een zeer goede vindbaarheid.

slideshare

5)    Social Ads

Met Social Ads vergroot je de interesse in producten en diensten. Ook je bedrijfs -en groepspagina worden in de kijker gezet. Social Ads deel ik onder in 3 verschillende types: Follow Company Ads Wil je je doelgroep laten weten dat je een bedrijfspagina hebt?

follow linkedIn

Met de Follow Company Ad kan je LinkedIn-gebruikers oproepen om jouw bedrijf te volgen. De advertentie is een banner met een persoonlijk tintje. Je profielfoto wordt gebruikt op de advertentie. Dit maakt het persoonlijker en het spreekt leden meer aan.   Recommendation Ads

Aanbevelingen op LinkedIn, helpt het je bedrijf? Zeker! Gebruik Recommendation ads. Deze advertenties worden ingezet om op een korte termijn zo veel mogelijk awareness voor de producten of diensten te genereren. Je vraagt zo aan leden om een productaanbeveling achter te laten op jouw bedrijfspagina. LinkedIn-gebruikers kunnen deze aanbevelingen lezen. Het is vanzelfsprekend dat ze meer vertrouwen zullen hebben in de aanbevolen producten/diensten en deze dus ook sneller kopen.

recommendation

Group Ads Wil je je groepspagina bekender maken? Dan loont het om de advertentie Group Ads te gebruiken. In deze advertenties worden discussies weergegeven en LinkedIn-gebruikers worden opgeroepen om lid te worden. Deze advertentie kan je best gebruiken als je groepspagina al even actief is. Er moeten meerdere berichten en discussies opstaan. Zo zijn geïnteresseerden sneller geneigd om zich toe te voegen aan de groep.

group Linkedin

Conclusie

Dankzij LinkedIn adverteren bereik je op verschillende manieren de juiste doelgroepen. Je benadert en communiceert gericht met professionele contacten. Als bedrijf kan je hier merkbekendheid genereren, je bedrijf/producten/diensten in de kijker zetten, netwerken, enz. Het is zeker een interessante tactiek en het proberen waard. Veel succes!

Yannick Moeneclaey
Bericht van

Yannick Moeneclaey

Account Manager