Nog weinig bedrijven zijn zich vandaag bewust van de voordelen en het belang van local SEO, een evolutie binnen SEO die Google inluidde door meer te fixeren op gepersonaliseerde zoekresultaten voor gebruikers. Maar wat houdt local SEO precies in?

Met local SEO maak je jouw producten en services meer zichtbaar voor lokale afnemers, op het exacte moment dat zij hiernaar op zoek zijn. Google wil steeds relevantere zoekresultaten tonen aan gebruikers, onder andere aangepast aan hun locatie. Door middel van local SEO kun je daar handig op inspelen: het organisch verkeer wordt relevanter voor jouw bedrijfswebsite én de zoekresultaten worden relevanter voor de zoeker. Local SEO zorgt ervoor dat jouw organisatie online in een direct contact staat met de real world buiten.

Het feit dat local SEO nog weinig in gebruik is bij bedrijven, biedt opportuniteiten voor jouw organisatie. Zeker als klein bedrijf maak je met local SEO kans dat Google je relevanter vindt om te ranken dan een grotere, maar niet-lokale speler als Bol of Amazon.

De doeltreffendheid van local SEO tonen we je graag in dit artikel.

Hoe maakt local SEO het verschil?

Bij een zoekopdracht is er niet één zoekresultaat voor alle gebruikers, sterker zelfs: 95% van de zoekopdrachten geven de gebruiker een uniek zoekresultaat. Daarin speelt de locatie van die gebruiker een essentiële rol. Eén zoekresultaatpagina op twee toont een local pack met drie resultaten: de drie meest relevante resultaten voor een (lokale) zoekopdracht, gemarkeerd op een Google Maps-kaartje en voorzien van alle belangrijke informatie omtrent de business. Een interessante tool in dit verband is Local Falcon. Local Falcon geeft, via een Google Maps-kaartje, de rankings van een specifiek zoekwoord weer op basis van de locatie, en dus de afstand ervan tot je business. Dit wil zeggen dat je kan zien wat de ranking is van je business voor een specifiek zoekwoord op de locatie van je organisatie zelf, maar ook in een straal van een of meer kilometer rond jouw bedrijf.

Aangezien Google de gesuggereerde zoekresultaten optimaal aanpast aan de wensen van de gebruiker, zijn ze ook afgestemd op een oplossing in zijn buurt. Uiteraard wel enkel wanneer een lokaal zoekresultaat effectief relevant is voor die zoekopdracht; wanneer een zoeker de leeftijd opzoekt van onze huidige paus, zal zijn locatie in de zoekresultaten geen rol spelen.

De local pack wordt dus onder andere bepaald door de locatie van de gebruiker, die Google kan terugvinden zonder dat ze in de zoekopdracht verwerkt was. Gaf jij Google duidelijke info over de locatie van jouw bedrijf? Dan kom je bij zoekopdrachten sneller in een local pack terecht. Zo’n 33% van de gebruikers klikt ook op een resultaat uit deze local pack.

Een kleine kanttekening hierbij is dat ook je branding belangrijk blijft, naast (local) SEO. Een eerste plek in de zoekresultaten of in de local pack vormt geen garantie voor meer clicks, wanneer jouw concurrenten – die bijvoorbeeld op de tweede of derde plaats in de local pack verschijnen – een veel grotere naamsbekendheid genieten. Verlies jouw branding strategy dus niet zomaar uit het oog wanneer je je bezighoudt met local SEO.

Wat maakt local SEO zo’n interessante investering?

Local SEO bewijst vandaag al interessant te zijn, maar vooral de toekomst is veelbelovend. Die wordt namelijk bepaald door de houding van Google. En in die houding bemerken we duidelijk bepaalde tendensen.

Om te beginnen wil Google gebruikers zoveel mogelijk op Google houden. Google wil gebruikers meer en meer antwoorden bieden zonder hen door te sturen naar een externe website. In zekere mate kun je Google dan ook beschouwen als je nieuwe startpagina: hier begint het voor jouw organisatie. Door meer data (bijvoorbeeld omtrent locatie) met Google te delen, vergroot je de kans op een goede score in zoekresultaten. Verwaarloos echter de SEO van je eigen website niet! Er blijft een duidelijke correlatie bestaan tussen de websites die het beste ranken in Google en de websites die getoond worden in de local pack rankings.

Daarnaast focust Google steeds meer op gedrag. Er gaat meer aandacht naar signalen die aantonen dat échte personen met jouw merk of bedrijf interageren. Daarvoor kijkt Google onder andere naar de zoekopdrachten gelinkt aan je merk, maar ook naar backlinks, reviews en meer. Maak jij gebruik van local SEO, dan zullen deze échte personen jouw website veel sneller bereiken, en is jouw bedrijf dus interessanter voor Google.

Factoren die local SEO beïnvloeden

Verschillende factoren hebben vandaag een bepalende invloed op local SEO. Die factoren bespreken we voor je aan de hand van een onderzoek van Whitespark, uitgevoerd bij een veertigtal partijen die intensief bezig zijn met local SEO. Whitespark voert dit onderzoek jaarlijks uit en publiceert vervolgens de resultaten, onder andere op MOZ. De besproken cijfers en info in ons artikel werden gebaseerd op deze studie.

 

De belangrijkste factor is Google My Business (GMB). Het belang van Google My Business is maar liefst met 32% gestegen tegenover 2017. Hoe jij er je voordeel mee kunt doen? Investeer in nieuwe features, zoals:

  • Google Posts: De content in jouw posts helpt Google om zoekwoorden te linken met je business. Engagement met posts stimuleert je rankings, daarvoor volstaat het opzetten van je GMB niet meer. Door in te zetten op Google Posts geniet je bovendien een concurrentieel voordeel, gezien nog niet veel bedrijven hiermee bezig zijn.
  • Google Q&A: Google voorziet voor ieder bedrijf binnen het Knowledge Panel een rubriek “Questions and answers”. Hier kan iedereen vragen stellen over jouw bedrijf, en iedereen kan ze ook beantwoorden. Weet jij op voorhand dat bepaalde vragen van je klanten vaak terugkomen? Neem ze proactief op op deze Q&A-pagina. Door zélf alvast vragen en antwoorden te publiceren, verzeker je dat de vragen relevant zijn en de antwoorden correct. Bovendien ben je concurrenten een stapje voor, aangezien nog niet veel bedrijven zich hiermee bezighouden.
  • Foto’s en video’s posten: Vanaf twee of meer video’s komt er een video-subtab op mobile. Foto’s en video’s geven gebruikers een eerste, en soms beslissende indruk van je organisatie.
  • Business description: Een business description is maximum 750 karakters lang, waarvan louter de eerste 250 getoond worden. Het is dus van belang je keywords en adres op de juiste manier in dit korte stukje te verwerken.
  • Nieuwe velden invullen: Vandaag kun je je potentiële klanten veel meer info geven dan vroeger (denk aan naam, adres, telefoonnummer, categorie, website, openingsuren, enzovoort). Hoe meer infovelden je invult, hoe meer info je aan Google ter beschikking stelt, en op die manier ook aan de gebruiker. Let er wel op dat je regelmatig de info checkt, want Google vraagt bewust extra info aan derden (bv. “Know this place? Answer quick questions”).

Naast Google My Business maken reviews een 15% uit als hedendaagse factor. 86% van de consumenten leest reviews van lokale businesses. Gemiddeld leest een consument zelfs 10 online reviews voor hij een lokale business betrouwbaar vindt. Ook zal 89% van de consumenten de antwoorden van businesses op reviews lezen.

Hoe gebruikt jouw organisatie reviews op de juiste manier? Deze elementen spelen een rol:

  • 57% van de consumenten wil minimaal 4 sterren zien om te spreken over een “positieve review”.
  • Zowel kwantiteit als kwaliteit is van belang als het aankomt op reviews.
  • Keywords spelen een belangrijke rol in reviews. Maar hoe integreer je ze? Vraag geen algemene review aan je consumenten, maar koppel specifiek terug naar je product of dienst.
  • Reviews beantwoorden onderstreept het engagement en de service van je bedrijf.
  • Je kunt je reviews ook stimuleren door bijvoorbeeld een kortingscode aan te bieden aan personen die een review schrijven.
  • Hou rekening met reviews op andere platformen; niet enkel Google-reviews spelen een rol. Diversifiëren is essentieel.

Een andere factor die een rol speelt voor local SEO: backlinks (16%). Je zorgt best dat naar jouw bedrijf gelinkt wordt op relevante websites – rekening houdend met je locatie, industrie en distributie – die ook betrouwbaar zijn, dus met een hoge page/domain authority. Zulke backlinks kan je verkrijgen via sponsorship, PR, handelsorganisaties en -beurzen, de publicatie van jouw blog bij een partner/leverancier/klant enzovoort.

Een vierde factor betreft onpage elementen (14%). Onder onpage elementen verstaan we traditionele SEO-activiteiten zoals onder andere website-architectuur, interne linkstructuur, H1, meta descriptions en content. Maar vooral mobile friendliness en usability springen eruit als het aankomt op local SEO. Met die usability hangt ook de snelheid van je website samen. Je website moet echter niet enkel snel zijn, ze moet ook de juiste info bevatten. Dat is dezelfde info als Google My Business: adres, e-mailadres, telefoonnummer, eventueel reviews, een Google Maps-kaartje enzovoort. Is het mogelijk specifieke locatie-pagina’s toe te voegen (bv. wanneer jouw autogarage zowel een pand in Mechelen als in Wilrijk heeft)? Maak er zeker gebruik van! Ook local content creëren kan interessant zijn; denk bijvoorbeeld aan een blog over de services van jouw organisatie in een bepaalde stad, info omtrent locatie-gerelateerde vragen of een pagina over een lokaal evenement waar jouw bedrijf aanwezig zal zijn. Hoe een perfect local geoptimaliseerde landingspagina eruitziet, ontdek je hier.

Ten slotte zijn nog 4 kleinere criteria van belang:

  • Vermeldingen (11%): Google hecht steeds meer belang aan betrouwbare, lokale, industrie-relevante bronnen. Vermeld je voldoende info (naam, adres, telefoonnummer, enzovoort) en staat deze info correct en uniform gepubliceerd op relevante, betrouwbare websites? Dan zal Google deze info hier ook terugvinden, en kan dit je ranking op termijn beïnvloeden.
  • Gedrag (10%):  Dit gaat over elementen die ook binnen standaard SEO van belang zijn, zoals pogo-sticking of clickthrough rate. Ook je dwell time valt hieronder: blijven gebruikers lang op jouw website hangen na een bepaalde zoekopdracht, dan kan Google deze daarna hoger ranken binnen de zoekresultaten.
  • Personalisatie (6%)
  • Social signalen (3%): Social signalen kunnen vermeldingen en reviews ondersteunen, denk bijvoorbeeld aan een review via Facebook. Je social media vormen een handige tool binnen het engagement naar je klanten en brand awareness.

 

Ook interesse in local SEO? Contacteer ons om de mogelijkheden te bespreken.