In de voorbije maanden gaf ik heel wat presentaties aan verzekeringsmakelaars, federaties en verzekeraars. Een vraag die jullie allemaal delen, is hoe je lokaal vindbaar kan zijn in de zoekmachines. Ondertussen heeft iedereen in onze sector wel een website. Maar wat nu? Een eerste belangrijke stap is dat je vindbaar bent voor lokale zoekopdrachten.  97% van de consumenten laat zich in hun aankoopproces beïnvloeden door het ZMOT (Zero Moment Of Truth). ZMOT is het moment waarop mensen achter hun laptop, tablet of smartphone duiken en informatie zoeken van producten en diensten. Het is dus van cruciaal belang dat je vindbaar bent in zoekmachines. (bron: Think With Google) Het doet me plezier dat alle partners in de verzekeringssector meer investeren in online marketing. Dat is volgens mij de enige weg om succesvol te blijven in de veranderende digitale wereld. De harmonie tussen alle spelers is een enorme, maar boeiende uitdaging. cta-local-stappenplan

1. Wat is local SEO?

SEO – of voluit: search engine optimization – is de techniek om een website hoger te laten scoren in de niet-betaalde resultaten van zoekmachines. Wanneer jouw website voornamelijk goed hoeft te scoren in de regio waarin je actief bent, wordt gesproken van ‘local seo’. Het gebied wordt als het ware verkleind. Als verzekeringsmakelaar met een voornamelijk lokaal cliënteel heb je alle baat bij een hoge local SEO-score. Schenk je daaraan geen aandacht, dan is de kans groot dat jouw verzekeringskantoor niet wordt gevonden door de bevolking, terwijl zij net op zoek zijn naar wat jouw kantoor te bieden heeft.

2. Een Google Local/My Business-pagina verhoogt jouw local SEO-score

Onderzoek van Google heeft aangetoond dat meer dan de helft van de consumenten online op zoek gaat naar de routebeschrijving tot, evenals het concrete adres en de openingsuren van jouw bedrijf. Een Google Local-pagina, wat ook een Google My Business-pagina wordt genoemd, verzamelt deze drie elementaire gegevens op eenzelfde plaats. Vermits jouw cliënteel voor heel wat diensten fysiek jouw kantoor komt opzoeken, is de kans reëel dat zij vooraf online op zoek gaan naar die informatie die een Google Local/My Business-pagina biedt.

3. Google Places plaatst jouw verzekeringskantoor op de kaart

Dankzij Google Places is het mogelijk om de fysieke locatie van jouw kantoor op Google Maps te plaatsen. Door dat te doen, scoor je automatisch al een pak hoger in de zoekresultaten van de befaamde zoekmachine. Google plaatst zijn Google Places-pagina’s namelijk bovenaan elke lijst van zoekresultaten. Door vervolgens uitvoerig gebruik te maken van slimme SEO-tactieken, kan je ervoor zorgen dat jouw verzekeringskantoor bovenaan komt te staan. Wanneer potentiële klanten dan online op zoek gaan naar een makelaar in hun buurt, is de kans groot dat jouw kantoor hen als eerste in het oog springt.

4. Online marketing is cruciaal om succesvol te zijn

Misschien vraag jij jezelf af waarom je kostbare tijd zou investeren in het aanmaken van een Google Local/My Business-pagina en vervolgens jouw kantoor op een kaart zou vastpinnen. Wel, precies om die reden: vermits ze jouw local SEO-score verbetert, vormt het een investering die cruciaal is voor jouw online marketing succes. Voor een verzekeringskantoor is Google Local/My Business van primordiaal belang. Het verhoogt jouw plaats in online zoekresultaten, wat betekent dat het jouw kansen om gevonden te worden door lokaal cliënteel sterk verbetert. Het maakt jouw marketing inspanningen niet tot een vergeefse moeite. Tenslotte, wie op de website van jouw verzekeringskantoor belandt, is op zoek naar wat jij te bieden hebt. Bovendien kost een Google Local/My Business-pagina, evenals het aanduiden van jouw kantoor op Google Maps, jou als verzekeringsagent – behalve de tijd die je erin stopt om het aan te maken – helemaal niets.

2016-02-19
Local resultaten voor ‘Verzekeringskantoor Antwerpen’

  Google Local/My Business is een gratis dienst van Google. Eenvoudige aandachtspunten vergroten online jouw zichtbaarheid. Wanneer je een Google Local/My Business-pagina aanmaakt, kan je van meet af jouw positie in de zoekresultaten verbeteren door rekening te houden met een aantal elementen. Zo helpt het om, met het oog op jouw local SEO-score, voldoende gebruik te maken van relevante sleutelwoorden – denk aan wat jouw potentiële klanten zullen intypen in een zoekmachine – en foto’s en video’s toe te voegen aan de pagina van jouw verzekeringskantoor. Houd je kantoor op verschillende plaatsen, maak dan een pagina aan voor elke locatie. Tot slot: moedig tevreden klanten aan om hun bevindingen – en dus de sterktes van jouw dienstverlening – te verwoorden in een review. Zulke reacties boezemen potentiële klanten vertrouwen in. Benieuwd naar wat wij kunnen doen voor uw local SEO? Neem dan  contact op met onze experts! cta-local-stappenplan2

Wim Berghmans
Bericht van

Wim Berghmans

Managing Director

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *