Dat mobiel verkeer steeds belangrijker zou worden, werd jaren geleden al voorspeld. Vandaag zijn we op een punt gekomen waarop Google resoluut de kaart van mobile kiest. Zo kwam het afgelopen jaar al met de volgende veranderingen op de proppen:

  • Redesign van de zoekresultaten voor desktop, meer in de trend van mobiele zoekresultaten
  • Aangepaste bids voor mobiel verkeer en tabletverkeer
  • Prijs-extensies voor mobiele advertenties
  • De mobile-first search index, momenteel nog in testfase, waarbij Google prioriteit geeft aan indexatie van mobiele websites.

Naast deze vernieuwingen is Google momenteel bezig met het uitrollen van een andere nieuwe advertentie-extensie: de message extension.

Het opzet van de extensie is vergelijkbaar met de reeds bestaande call extension, waarbij er onder een advertentie een telefoontje verschijnt. Zo kunnen klanten rechtstreeks bellen zonder dat er omslachtig copy-paste-werk met telefoonnummers aan te pas komt. De message extension laat klanten toe om rechtstreeks een sms te sturen en zou bij de advertentie verschijnen onder de call extension.

search-results

 

Wat zijn de voordelen van de message extension?

  • Je advertentie binnen de zoekresultaten wordt groter, bevat meer informatie en zorgt voor een stijgende CTR.
  • Je kan op voorhand berichten instellen om het gesprek op gang te brengen of klanten in een bepaalde richting te duwen.
  • Klanten krijgen een extra mogelijkheid om direct met jou in contact te treden.
  • Ad extensions zorgen voor meer relevantie en een hogere quality score.

Zijn er ook nadelen?

Johan Cruijff zei ooit “Elk voordeel heb z’n nadeel”, en dat is ook zo bij message extensions. Momenteel is het namelijk niet mogelijk om conversies te meten. Je kan wel zien hoeveel impressies de extensie heeft gehad en hoeveel klikken dit heeft opgebracht, maar Google biedt momenteel niet de mogelijkheid om verzonden tekstberichten te tracken.

Wil je deze toch tracken, dan zal je zelf je creatieve geest moeten aanspreken. Zo kan je bijvoorbeeld zelf je tekstberichten tellen, een apart telefoonnummer gebruiken of je eigen systeem ontwikkelen om conversies te meten.

Wat zijn de resultaten van de tests?

Google is momenteel nog volop bezig met het uitrollen van de message extensions. De gegevens die beschikbaar zijn, zijn dus gebaseerd op resultaten uit de beta-fase van het project. Daaruit blijkt dat de message extensions voor een verbeterde click-through-rate zorgen, net als alle andere extensions. De mobiele CTR steeg aanzienlijk wanneer de extensies werden weergegeven, met een gemiddelde toename van 50% of meer in CTR in vergelijking met de gewone mobiele advertenties.

results

Waar moet je op letten bij het aanmaken van message extensions?

  1. Message extensions worden alleen weergegeven op mobiele toestellen, maar niet altijd. Als jouw message extensions niet worden weergegeven, kan het zijn dat je de mobile bid moet verhogen of je kwaliteitsscore moet verhogen.
  2. Zorg voor meerdere variaties. Ga niet uit van één extensie en verander je message extension naargelang product, service of doelgroep.
  3. Plan de tijd in wanneer je extensies worden weergegeven, tenzij je 24/7 bereikbaar bent. Werk je enkel tussen bepaalde uren, vergeet dan niet om de dagen en uren wanneer deze extensies mogen weergegeven worden in te stellen. Niets zo vervelend als iemand die pas uren later antwoordt op een tekstbericht.

schedule

Wil je zelf de mogelijkheden van message extensions leren kennen? Neem dan contact op met ons advertentieteam, wij bekijken de mogelijkheden voor jou zodra het is uitgerold.

Matthias Stoffels
Bericht van

Matthias Stoffels

Online Marketeer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *