In 2015 had 69% van de Vlamingen een smartphone. Meer dan een op drie bezitters zegt bovendien deze dagelijks minstens 3 uur te gebruiken. Tegen eind 2016 verwachten we dat deze cijfers enkel nog maar zullen stijgen.

Daarnaast tonen cijfers ook aan dat het globale gebruik van mobiel internet het gebruik van desktop internet heeft voorbijgestoken.

 Het mag duidelijk zijn: het gebruik van mobiele toestellen is niet meer te stoppen, en het kan ook niet anders dat Google zich hieraan aanpast. 

“It’s actually the PC that has the limited, basic, cut-down version of the internet… it only has the web.”
– Ben Evans, 2015

 

Vorige week schreef Matthias over hoe Google nu bij mobiele advertenties mensen toelaat om meteen naar je bedrijf te sms-en.  Message extensions zijn een voorbeeld van advertising voor mobiel, maar ook op SEO-vlak zien we dat Google steeds meer inzet op mobiel. Dit doen ze onder andere met de Mobile First Index.

Wat is de Mobile First Index?

Google kondigde begin november aan dat de huidige manier van websites indexeren niet meer volstaat. De bot die websites crawlt om de info te verzamelen die Google nodig heeft, doet dat momenteel in de eerste plaats voor desktop-websites.

Dit kan voor problemen zorgen wanneer een mobiele website een andere vorm van content, of andere informatie toont dan de desktop-website. Websites met een aangepaste ervaring voor mobiele gebruikers worden daardoor door Google soms onterecht afgestraft.

Om dit op te lossen, is Google momenteel aan het experimenteren om de crawling om te draaien. In de toekomst zullen daardoor in de eerste plaats mobiele websites geïndexeerd worden, en desktopwebsites pas in een later stadium. 

Welke impact kan de Mobile First Index hebben op jouw site?

Is jouw website Mobile First Index-proof

Responsieve site? Geen zorgen

Als je een responsieve website hebt (een site die zich automatisch aanpast aan het toestel dat gebruikt wordt), hoef je niet te vrezen. Een responsieve website geeft immers eenzelfde ervaring voor mobiele gebruikers als voor desktopgebruikers. Ook de content is dezelfde. De crawling zal voor jouw website niet veranderen, aangezien deze voor de bot exact hetzelfde is.

Aparte site voor mobiel en voor desktop? Opgelet!

Heb je een andere site voor mobiele gebruikers dan voor desktopgebruikers (denk aan websites waarvan de URL start met m. wanneer deze geopend worden met een mobiel toestel), dan zal Google vanaf nu eerst de mobiele website indexeren.

Wanneer je bepaalde content niet toont op mobiel, bestaat de kans dat je ook niet getoond zal worden voor die content in de zoekresultaten. Om dit te vermijden, maak je best duidelijk aan Google dat je werkt met verschillende websites. Mogelijke opties om dat te doen, zijn structured data, in de robots.txt en in Search Console.

Enkel een desktop-versie? Tijd om over te schakelen

Indien je enkel een desktop-website hebt, zal deze wel geïndexeerd worden. Maar de kans bestaat dat deze minder goed zal scoren in de zoekresultaten van Google.  Uit onderzoek van Moovweb blijkt immers dat 81% van de top 3-resultaten in Google mobile friendly websites zijn. Voor de top 10-posities is het gemiddelde percentage mobielvriendelijke websites 77%.

cijfers_mobile_friendliness
Bron: Moovweb

Hoe weet je zeker of jouw website de Mobile First Index zal doorstaan?

Doe de Mobile friendly test of vraag onze experts om dit voor jou te bekijken.

Isa Tapias y del Prado
Bericht van

Isa Tapias y del Prado

UX Researcher

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *