ivalue-blog-conversie-optimalisatie

Moment Van De Waarheid: Marketing Model Herbekeken

Marketeers focussen zich reeds decennia op 3 peilers:

  • Stimulus
  • Point of sale (POS)
  • Product ervaring

Dit traditioneel model houdt echter geen rekening met “beïnvloeding”. In 2011 raadplegen consumenten gemiddeld 10,4 informatiebronnen voor ze overgaan tot aankoop. Dit cijfer verdubbelde t.o.v. 2010, onder invloed van internetgebruik. Moment van de waarheid of “Zero Moment of Truth (ZMOT)” genoemd door Google, is het moment waarop consumenten researchen; alternatieven afwegen, reviews lezen, kortingsbonnen zoeken… voor ze zich effectief naar de winkel verplaatsen om tot aankoop over te gaan.  

zmot

 De impact van deze stap weegt zwaarder in het aankoopproces dan elke andere, namelijk:

  1. Stimulus: 76%
  2. Moment Van De Waarheid: 84%
  3. Point Of Sale: 77%
  4. Product Ervaring: 59%
 

1

 Speel jij al in op deze veranderende omgeving of gebruik je nog steeds het oude model?

Consumenten hebben de manier waarop ze aankoopbeslissingen nemen veranderd.

Hoe speel je hierop in? Online media biedt een waaier aan mogelijkheden via dewelke je kan communiceren met je doelgroep. Het is echter belangrijk te beginnen met de basis; gevonden worden in Google voor jouw merk én trefwoorden waarmee mensen zoeken naar wat jij aanbiedt. In een volgende fase kan je aan relatiebeheer doen; waarbij je via sociale media met je doelgroep intrageert. De spelregels zijn echter niet gelijk. Denk goed na en onderbouw je strategie met een plan.   Bron en cijfers: Google Think Insights

Jacob Eeckhout
Managing Director
Marketing Technologist. Passie voor data-driven marketing. Eeuwige optimist.
Bekijk het auteursprofiel
Geplaatst in: Conversie optimalisatie

Vond je dit bericht nuttig?