Websites die uit één pagina bestaan: je komt ze vaak tegen op het web. Ze hebben hun voor- en nadelen, en dus ook hun voor- en tegenstanders. Ook bij iValue zijn er twee kampen. Wouter De Meyer ziet als SEO-expert vooral nadelen. Data mining expert Glenn Vinckx is dan weer een voorstander. We zetten hun argumenten voor en tegen op een rij en geven nog enkele tips mee om uw one page site zo efficiënt mogelijk te maken.

Glenn (AdWords professional & data mining expert)

Wie gedeeld wil worden, moet vereenvoudigen

Voor wie zijn website vooral gedeeld wil zien op sociale media, is een one page website interessant. De pagina moet dan wel één primair doel hebben, namelijk een goed verhaal vertellen. Doordat de website eenvoudiger is en voor minder afleiding zorgt, zal die gemakkelijker gedeeld worden dan een traditionele website (met meerdere pagina’s). Social sharing zorgt er dan voor dat de website zich autonoom voortbeweegt. Het is een effectieve manier om sales te genereren.

Het levert conversies op

Heeft uw website slechts één primaire doelstelling, zoals het genereren van nieuwe leads of het promoten van een bepaald product? Dan is een website van één pagina een ideale vorm. Door de combinatie van een eenvoudig, sterk design en een geweldig verhaal leidt u de bezoekers via één enkele weg richting einddoel.

Een one page website is goedkoop

Een volledige website laten ontwerpen, designen en ontwikkelen kost geld. U moet meerdere pagina-sjablonen opstellen en deze volledig invullen met tekst. Een one page website is compacter, waardoor de totale kosten ook lager liggen. De doorlooptijd om een website te maken is ook korter.

Wouter (SEO-technisch expert)

Optimaliseren is moeilijker

Een mooie website is één ding, maar de bezoekers moeten er ook geraken. Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is naast adverteren nog steeds een van de beste strategieën om bezoekers te lokken. SEO is erg afhankelijk van de zogenaamde ‘SEO on-page-factors’, de factoren die de ranking in zoekresultaten bepalen. En laat het nu net heel moeilijk zijn om uw website te optimaliseren voor die on-page-factors als u maar één pagina hebt waar alle content op verzameld is. Het is namelijk onmogelijk om alle focus-zoekwoorden op één pagina te plaatsen zonder kwaliteitsverlies. Bovendien begrijpt Google uw website niet meer omdat de focus van de pagina niet duidelijk bepaald is. Gevolg: u komt niet meer voor in zoekresultaten en ontvangt dus geen webverkeer meer.

Hoe meer pagina’s, hoe vaker u wordt gevonden

Wilt u scoren voor verschillende zoekwoorden in de zoekresultaten, dan hebt u een website met meerdere pagina’s nodig. Zoals hierboven al wordt aangehaald, kan je maar op één zoekwoord focussen per pagina. Hoe meer contentpagina’s uw website bevat, hoe meer zoekwoorden u dus in de kijker kunt zetten. Uw website zal dan gemakkelijker worden gevonden in de zoekresultaten. Uiteraard moet u deze pagina’s ook nog optimaliseren en analyseren voor SEO.

Inkomende links naar uw website gaan verloren

Een ander belangrijk element bij zoekmachineoptimalisatie is het genereren van goede kwalitatieve links naar je website. Daarbij is het belangrijk om met een goede ankertekst te linken naar uw website en een bijhorende pagina waarvoor u wilt scoren in de zoekresultaten. Hierin zit hem de moeilijkheid bij een one page website: je kan niet naar verschillende pagina’s doorlinken, waardoor het moeilijker wordt om je website een boost te geven.

Conclusie

Een website van één pagina is mooi, betaalbaar en levert conversies op. Maar op lange termijn zal uw website niet meer groeien, omdat u slechts beschikt over één pagina. Een website die continu leeft, zal een constante groei kennen in organische zoekresultaten, indien u investeert in kwaliteitsvolle content voor nieuwe pagina’s. Een one page website is ideaal als u een bepaald evenement wil promoten, of bijvoorbeeld een conferentie waarvoor deelnemers zich moeten inschrijven. Maak uw one page website visueel aantrekkelijk, duidelijk en professioneel. Dan zullen bezoekers zich sneller inschrijven of aanmelden.

Tips

Heb oog voor design

Op een one page website wordt alle content op één pagina getoond. Het gevaar daaraan is dat het zo algauw een onoverzichtelijk geheel wordt, waardoor de website er minder stijlvol uitziet. Een slim en sterk design is dus essentieel voor een one page website. Het maakt de website overzichtelijk, duidelijk en efficiënt.

Focus op één zoekwoord

De website duidelijk maken voor zoekmachines is de boodschap. Als u dus toch voor een one page website gaat, optimaliseer die dan. De implementatie van technische optimalisaties kan een one page website helpen bij het scoren in zoekresultaten. Focus op één zoekwoord en optimaliseer uw one page website voor dit gewenste zoekwoord.

Yannick Moeneclaey
Bericht van

Yannick Moeneclaey

Account Manager