Deze verkiezingsstrijd worden sociale media meer dan ooit ingezet. Facebook en Twitter zijn niet meer uit verkiezingscampagnes weg te denken. Wie niet online communiceert, loopt een groot deel van zijn of haar potentiële kiezers mis.

Update: interview met TV Oost

In dit interview lichten we toe waarom sociale media en gesponsorde berichten populair zijn bij politieke partijen.

 

Ons artikel uit 2014 gaat hier verder: 

Sociale media in het communicatieplan

Sociale media worden opgenomen in de communicatiestrategie van alle partijen. Het is ontzettend belangrijk voor politici dat ze verstandig met sociale media kanalen omspringen, de manier waarop politici met sociale media omgaan beïnvloedt immers het stemgedrag van de kiezer. Elke partij, van Groen tot Vlaams Belang, beschikt over een Twitter en Facebook pagina, maar het zijn de boegbeelden van de partij die op de meeste volgers kunnen rekenen. Enkele Vlaamse toppolitici op een rijtje:

Verkiezing 2014 sociale media fenomenen

Politieke partijen vinden ook hun weg naar Thunderclap. Dit crowdspeaking platform zorgt ervoor dat een bericht in één keer met een knal verspreid wordt, waardoor je in één ‘klap’ meer mensen bereikt en meer commotie veroorzaakt. Sympathisanten kunnen zich via Twitter, Facebook of andere sociale kanalen inschrijven voor een Thunderclap en verspreiden zo op eenzelfde moment 1 boodschap naar hun online community. Open VLD organiseerde onlangs een Thunderclap naar uiteindelijk 50.000 mensen. Deze zaterdag 24/05, een dag voor de verkiezingen, is het de beurt aan N-VA. Zij organiseren dan een Thunderclap via Twitter en Facebook, dit naar een potentieel van 1.234.000 kiezers. Video deed ook zijn intrede in de campagnes. Tijdens de gemeenteraadsverkiezingen van 2012 steeg de populariteit van de zelfgemaakte campagnevideo. Onlangs lanceerde N-VA De Beestige Biezeveldmoord, een opvallende campagnefilm.

Kort en krachtig zonder richting

Politiek en sociale media, het zou een ideale match kunnen zijn. Toch worden sociale media niet op een frequente en consistente manier ingezet. Iedereen ‘doet’ wel iets met sociale media, maar er is geen rechte lijn. Enkel een doordachte sociale media strategie, opgenomen in een complete online en offline marketing mix  werpt zijn vruchten af. Hét voorbeeld van een goed gealigneerde sociale media verkiezingscampagne is deze van Barack Obama voor de Amerikaans presidentsverkiezingen van 2008, waarmee hij de titel van eerste ‘sociale media president’ verdiende.

obama

Obama en zijn campagneleiders verstonden dat een persoonlijke benadering vertrouwen en participatie creëert. De echte kracht van sociale media ligt niet in het aantal posts op Facebook of het aantal tweets op Twitter, maar in de betrokkenheid van de gebruiker bij het verspreiden van relevante content. Zo stuurde de Obama campagne herinneringen voor het stemmen uit via Twitter en werd er geïnterageerd met de doelgroep via Facebook. Sociale media zorgen ervoor dat politici in dialoog kunnen treden met hun doelgroep. Het creëert ontelbare mogelijkheden voor tweerichtingsverkeer. Net dit begrijpen en benutten politici en politieke partijen nog niet 100%. Ze blijven roepen naar hun doelgroep, maar zelden ontstaat een échte conversatie. Sociale media vragen een lange termijn aanpak, niet het kort intens verspreiden van berichten tijdens de verkiezingsstrijd.

Het hele jaar door investeren in een goede sociale media strategie loont. Politici moeten een vertrouwensband met hun doelgroep opbouwen. Luisteren naar hun zorgen, hen antwoord bieden. Enkel zo creëren ze vertrouwen en betrokkenheid.

Alles draait om de kiezer niet om de politici.

Bericht van

Jacob Eeckhout

Managing Director