Een veelgebruikte techniek om bezoekers opnieuw te bereiken is remarketing. U bent aan het surfen en op zoek naar het nieuwste gadget. U vindt wat u zoekt, selecteert het gadget en wil overgaan tot betaling. Net wanneer u wilt afrekenen, wordt u onderbroken. U bent afgeleid en de betaling gaat niet door. Helaas hebt u de website niet opgeslagen en is het niet meer mogelijk uw bestelling af te ronden. Goede online marketeers weten dat dit vaak voorkomt en springen hier slim mee om. Volgens de zoekmachine Google onderneemt 96% van website bezoekers geen actie. Bovendien zouden consumenten online eerst 11 bronnen van informatie zoeken en raadplegen vooraleer iets aan te kopen.

Wat is remarketing?

Remarketing of retargeting is een online advertentiemethode om bezoekers opnieuw naar uw website te halen. Bezoekers die uw website verlaten, komen waarschijnlijk nooit meer terug. Met remarketing toont u deze mensen via een eenvoudige manier een boodschap, waarmee u hen verleidt terug naar uw website te surfen. Een dynamische remarketing campagne opstellen, doet u in Google AdWords. Remarketing valt onder het display netwerk van Google AdWords.

online marketing succesmodel

Remarketing code toevoegen op website

Bij het opstellen van een remarketing campagne is het belangrijk dat u een extra stukje code toevoegt op elke pagina van uw website en bepaalde remarketing lijsten opstelt. Google AdWords onthoudt specifieke details over uw bezoekers. Zo weet Google exact welke pagina’s bezocht werden en welke niet.

Remarketing lijsten opstellen

Wanneer u remarketing lijsten wilt opstellen, schotelt Google AdWords er standaard één voor namelijk “alle bezoekers”. Als u kiest om al deze bezoekers te targeten, verspreidt u uw boodschap naar alle bezoekers van uw website. Kiest u hiervoor, dan scheert u iedereen over dezelfde kam. Segmenteer daarom uw bezoekers in verschillende specifieke categorieën op basis van gedrag.

Wees creatief bij het opstellen van uw remarketing lijsten! Onderstaande strategieën helpen u hiermee.

Verschillende strategieën binnen remarketing

Een goede remarketing campagne is doordacht met een duidelijke, uitgewerkte strategie. Enkele gehanteerde strategieën binnen remarketing met telkens een voorbeeld:

  • Upselling

    De bezoeker wil bijvoorbeeld bepaalde producten aankopen, maar vooraleer de bestelling voltooid is, target u hem/haar opnieuw met een duurdere variant van gelijkaardige producten of diensten op uw website.

  • Cross-selling

    Een bezoeker kocht bijvoorbeeld eerder een mobiele gsm op uw website. Via remarketing stelt u deze persoon voor een extra gsm-oplader of gsm-cover te kopen. Via Google advertenties stelt u een extra product voor bij het aangekochte product.

  • E-mail marketing

    E-mail marketing is een goede manier om te communiceren met uw doelgroep. E-mails herhaaldelijk versturen, zorgt wel voor verveling. Via remarketing kan u met dezelfde boodschap hetzelfde bereiken, zonder een vervelende mail te sturen. Remarketing versterkt bovendien de boodschap en ondersteunt de verstuurde e-mail.

  • Winkelmandje

    Wanneer iemand bijvoorbeeld iets in het winkelmandje plaatst en nadien niet afrekent, duidt dit op een koopintentie. Om bepaalde redenen heeft de bezoeker de bestelling niet afgerond. U kan deze personen opnieuw laten targeten met een nieuwe boodschap, eventueel met specifieke advertenties die een extra korting aan te bieden. Daarmee zorgt u voor een hoger rendement online.

Belangrijke structurering tips

  • Creëer een specifieke advertentie doelgroep per remarketing lijst. Wees consistent met de boodschap die u verspreidt in uw advertenties. Laat deze specifieke advertentie ook overeenkomen met uw landingspagina.
  • Gebruik meerdere advertentieformaten (tekstadvertenties, banner, beeldadvertenties, video-advertenties, Google AdWords, LinkedIn, social media).
  • Limiteer het aantal keren dat uw boodschap toont aan klanten door de correcte instellingen van uw remarketing campagne. Een ongelimiteerd aantal vertoningen van uw boodschap vinden mensen zeer vervelend.
  • Respecteer de huisstijl van uw website en bouw verder aan uw online merkbekendheid.

De mogelijkheden binnen remarketing zijn eindeloos. Met een doordachte strategie is remarketing een geniale zet. Zonder enige vorm van strategie of segmentatie is deze online marketing techniek enorm vervelend voor de mensen die uw advertentie ontvangen. Werk op voorhand een strategisch plan uit over hoe remarketing binnen uw onderneming past, of laat de instellingen van remarketing over aan de experten van iValue agency.

Marc Gulinski
Bericht van

Marc Gulinski

Online Advertiser