alex geniet van searchloveNaar goede gewoonte zijn we ook dit jaar weer aanwezig op SearchLove. Jaarlijks brengt deze search marketing conferentie in hartje Londen de beste sprekers en professionals samen.

Alex en ik zagen op de eerste dag (van dit tweedaagse event) hoe de line-up weer barstte van kennis en ervaring.

Alle inzichten van dit congres in één blog post bundelen is wat ambitieus. Het lijkt me wel haalbaar en zinvol om een overzicht van de belangrijkste trends te schetsen.

Google’s Algoritme

Google’s algoritme is een vast onderwerp op dit congres. Ondanks de technische aard van dit onderwerp kunnen we de evolutie simplificeren tot 2 trends.

Tom Anthony toonde aan dat Google steeds meer impliciete factoren gebruikt om de beste zoekresultaten te bepalen.

Een impliciete factor is bv. het toestel waarmee je Googelt. Google kan daarnaast  goed herkennen wat je aan het doen bent (bv. wandelen of fietsen) en neemt dit mee in haar algoritme. Er wordt verwacht dat het aandeel van impliciete factoren de expliciete zal overstijgen. Dat is in essentie wat Google met Google Now doet.

Rand Fishkin vult aan met een tweede trend, nl. dat het algoritme uitvlakt. Hij bedoelt hiermee dat steeds meer factoren een rol spelen in het bepalen van de samenstelling van een zoekresultaat. Historisch werd dit sterk bepaald door factoren als links en zoekwoorden. Vandaag spelen er echter steeds meer factoren mee. Dit wil niet zeggen dat links minder belangrijk worden, maar dat er meer factoren je positie in organische zoekresultaten bepalen.

Aleyda Solis deelt haar ervaring met Search Analytics. Als Forbes’ Top 10 marketeer volgt zij als geen ander evoluties in search verkeer op grote schaal. Ze biedt een framework aan waarbij ze de juiste vragen verbindt met de juiste databronnen. Op haar eigen platform vind je ook meer info over deze aanpak.

Het belang van mobiel

Will Critchlow gaat verder in op de impact van mobiel en de wijze waarop we informatie zoeken. Hij stelt dat mobiel nu superieur is aan desktop. Het operating systeem van een smartphone (vaak iOS of Andriod) is in de basis al geïntegreerd met allerlei diensten.

Dat biedt een extra intelligentie die de PC niet heeft. Denk maar aan social media integratie, camera, gps, e.a. functionaliteiten. Hierdoor verkiezen mensen steeds vaker een mobiel dan een PC. De user experience (UX) op mobiel laat echter vaak nog te wensen over. Denk maar aan de downloadsnelheid op mobiel.

Heel wat webpagina’s zorgen voor megabytes aan dataverkeer, waar de échte inhoud slechts een klein aandeel van uitmaakt. Google werkt aan een oplossing met project AMP (Accelerated Mobile Pages). We hebben dit onderwerp opgenomen in onze editorial kalender en bloggen er binnenkort uitgebreid over.

Conversie optimalisatie

talia wolf conversie optimalisatie

Talia Wolf is vooral veel bezig met conversie optimalisatie. Haar uitgangspositie is steeds de klant. Ze stelt zich daarbij de vraag:

  • Hoe helpen we de klant?
  • Hoe verander ik zijn leven?
  • Test je website/app als gebruiker: klik ik? Vind ik het leuk? Krijg ik wat ik wil?

Talia maakt tevens een onderscheid tussen het uittesten van elementen en concepten. Bij elementen test je bv. de kleur van een knop. Concepten testen doe je door het geheel helemaal anders te presenteren (visuals, copy, propositie, …).

Reputatiebeheer

Aaron Friedman neemt ons mee in reputatiebeheer. Hoe controleer je de zoekresultaten voor zoekopdrachten met je merknaam. Vanuit praktijkcases toonde hij de verschillende zoekresultaten templates. Hij adviseert om eerst het template te identificeren (van zoekresultaten met je merk) zodat je weet welk type content je moet creëren om ‘jouw’ zoekresultaten meer te claimen.

Zoekgedrag en strategie

Na een uitstekende presentatie over WordPress in 2014 gooit Jono Alderson het nu over een andere (strategische) boeg. Hij opperde het concept van ‘moments’. Jono stelt namelijk dat we te vaak kijken naar louter zoekwoorden die onze doelgroep gebruikt en niet genoeg aandacht besteden aan de ‘momenten’ waarin ze zich bevinden.

Door zoekwoorden te groeperen in topics, en topics in ‘moments’ kunnen we klanten vroeger bereiken in de funnel. Dat creëert een merkvoorkeur verder in de funnel. Daniel Gilbert (ex-Google UK) toont met enkele cases aan hoe SEO en PPC elkaar kunnen versterken en benadrukt het belang van samenwerking tussen deze expertises.

  • PPC versterkt SEO als testomgeving voor zowel advertenties als concepten.
  • SEO helpt PPC op haar beurt door de verhoogde klikfrequenties in campagnes bij aanwezigheid van organische zoekresultaten.

Link bait campagnes

Als designer deelt Vicke Cheung haar ervaring met het visualiseren van data. Daarbij maakt ze een onderscheid tussen campagnes die zich richten op het AHA en het WOW-moment. AHA-campagnes geven een beter inzicht in een bekend topic. WOW-campagnes hebben als doel te vernieuwen. Haar kernadvies:

  • Simplificeer complexe onderwerpen.
  • Creëer context.
  • Identificeer patronen.

Lisa Meyers toont met enkele cases aan dat je content pitches meer als een jaren vijftig PR bureau (denk Mad Men) moet benaderen, nl. groots, met genoeg mediabudget en in samenwerking met alle stakeholders.

De opmars van betaalde media

Het valt op dat steeds meer betaalde media op de agenda van SearchLove staat. Dit toont aan hoe ‘organic’ onder druk staat. In Google, Facebook, Twitter, LinkedIn en andere kanalen wordt het bereik van niet-betaalde of organische media beperkt. Met niet-betaalde media kom je vandaag niet meer ver. Je hebt voor elke campagne -al is het een minimum- steeds een media budget nodig.

Wil Reynolds is één van de sprekers die op deze trend inpikt. Met een hoog entertainment gehalte stelt hij dat traditionele ‘outreach’ haast niet meer loont. Hij verkiest in dit vernieuwd landschap ervoor om campagnes een duwtje in de rug te geven via social advertising. Daarnaast verhoogt hij de waarde van niet-betaald verkeer door via remarketing en retargeting kwalitatieve bezoeken automatisch op te volgen met een gepaste boodschap.

larry kim social advertising

De opmars van paid media wordt nog duidelijker bij de opkomst van Larry Kim (Wordstream) met zijn betoog over social advertising via facebook en twitter. Met 10 hacks toont hij de kracht van microbudgetten in sociale kanalen voor het promoten van content. De segmentatiemogelijkheden en/of retargeting opties zijn superieur.

Zo strikte hij op FOX News een interview in het nieuws met een mediabudget van 50 dollar en targeting van key influencers. De publiciteitswaarde van zijn interview ligt in de miljoenen dollar.

Ian Lurie (Portent) filosofeert hardop of elke actie en optimalisaties die we toepassen ons wel ‘closer to perfect’ brengt. Door elke actie vanuit dit perspectief te belichten, beoog je meer strategische impact en voorkom je het bos niet meer door de bomen te zien.

Anum Hussain tackelt bij Hubspot content topics door zich de vraag te stellen: “kan ik dit 10x beter?” Ze verwijst daarbij naar een Whiteboard Friday van MOZ die hier verder op ingaat.

Door topic na topic zo te benaderen boekt ze continue vooruitgang in haar projecten.  Het blijkt geen eenvoudige opdracht om 16u aan kennis in een kort en bondig overzicht te bundelen. Ik hoop dat dit verslag je een goed beeld geeft van de besproken onderwerpen en dat de trends in search marketing duidelijk zijn.


Hieronder vind je een overzicht van de sprekers mét hun presentatie, in de vorm van een tweet. https://twitter.com/TomAnthonySEO/status/656037890909151232 https://twitter.com/willcritchlow/status/656056254452797440 https://twitter.com/distilled/status/656064220551892992 https://twitter.com/AaronFriedman/status/656074845537574912 https://twitter.com/Casieg/status/656281937766649856 https://twitter.com/jonoalderson/status/656124949464137730 https://twitter.com/portentint/status/656133982753435650 https://twitter.com/anum/status/656602678777282560 https://twitter.com/SlideShareToday/status/656515922904092672 https://twitter.com/randfish/status/656448876904366080 https://twitter.com/larrykim/status/641945903994040321

Heb je nog vragen? Stel ze hieronder in de comments, op sociale media of via e-mail.

Jacob Eeckhout
Bericht van

Jacob Eeckhout

Managing Director