We zijn allemaal wat verslaafd aan sociale media. Of je nu graag foto’s post op Instagram of expert bent in Foursquare check-ins, we hebben elk onze voorkeur van sociale media kanalen en gebruiken deze dan ook nog eens op onze eigen manier. Een goed voorbeeld hiervan zijn de verschillende types Facebook gebruikers.

De technologie van vandaag zorgt ervoor dat we altijd en overal op onze netwerken terecht kunnen. Hoewel, met de exotische bestemmingen die we opzoeken voor onze vakanties, ervaren we de eerste tekenen van FOMO. Zal er wel Wi-Fi zijn? Werkt mijn 3G daar? En zo niet uiten we volgende kreet: “Hoe kan dat nu in godsnaam?” Een rustig hotel, gelegen op een plek ver weg van de stad, is plots je grootste vijand. Geen ontvangst! Waar was je met je gedachten tijdens het boeken?

Symptomen:

Het FOMO syndroom is redelijk nieuw en nog maar weinig onderzocht. Toch zijn er al enkele symptomen in kaart gebracht waarmee je jezelf al dan niet kan identificeren.

  • Koortsachtig op zoek gaan naar Internetverbinding op vakantie
  • Bij het uitschakelen van je wekker, ‘toevallig’ op je Twitter app klikken
  • Fiere eigenaar van meer dan 8 social media accounts
  • Je hand lijkt meer op je smartphone dan op een deel van het menselijk lichaam
  • Tijdens meetings je telefoon stiekem raadplegen onder de tafel, maar je eigenlijk niet generen

Je herkent deze eigenschappen? Dan is de kans groot dat je lijdt aan het FOMO syndroom: Fear Of Missing Out. Dat doe je samen met 56% van alle sociale media gebruikers.

Het weinige onderzoek wijst uit dat 51% van de verslaafden dubbel zoveel sociale media raadpleegt dan  twee jaar geleden. 27% opent een app als eerste taak bij het ontwaken. 56% is bang dat ze informatie van vrienden, fans of volgers zullen missen.

Remedie

Er bestaat nog geen echte oplossing. In het verleden was er de  actie ‘defrienden’. Het doel was dat je enkel nog maar mensen behoudt op je sociale media,  waarmee je écht content wilt delen, niemand anders. Nah! Helaas merken we dat op de andere sociale media kanalen het aantal volgers en vrienden dan exponentieel stijgt. Het probleem verlegt zich dus.

We geven niet op:

  • 52% van de verslaafden heeft in het voorbije jaar overwogen een sociale media vakantie te nemen
  • 24% neemt zich voor deze vakantie dit jaar te nemen

Leven met de aandoening

We willen niet genezen van FOMO. We zoeken wel oplossingen om het leven met FOMO draaglijker te maken. De wens van 58% van de ongelukkigen is dat er een tool zou bestaan die alle sociale media netwerken monitort, omdat ze door het bos de bomen niet meer zien.

Nog enkele pogingen tot genezing van de sociale media gebruikers:

  • Minder celebrities volgen, hun updates zijn toch niet waardevol als informatie
  • Sociale media enkel gebruiken om mensen terug te vinden
  • Stoppen met roken om meer op sociale media te kunnen vertoeven
  • Minder tv in ruil voor tijd op sociale media

FOMO versnellers

Hoe hard we ook proberen te genezen, de technologie volgt dit proces niet. Integendeel. Er komen naast nieuwe sociale media kanalen evenveel updates van bestaande kanalen bij. De mens als kuddebeest vinden we ook terug in de online wereld, ‘ik wil zijn waar iedereen is’. Ontwikkelaars van deze kanalen weten dit en doen er alles aan om ons bij hen te houden. Hoe meer leuke tools ze ontwikkelen, hoe langer we blijven, hoe groter de community wordt, hoe meer we afhankelijk worden van een kanaal, hoe interessanter voor media activiteiten…

Bron : Mashable

Wim Berghmans
Bericht van

Wim Berghmans

Managing Director