Een vraag die menig kaderlid zich wel al eens gesteld heeft. Bedrijven investeren in het ‘social’ maken van hun corporate website. Zo plaatsen ze Add This buttons onder artikels, aligneren ze hun verschillende sociale media kanalen en werken ze aan het uitbreiden van hun social community. Verschillende departementen van het bedrijf, zoals marketing, communicatie, HR en sales, zetten verschillende sociale media kanalen ook in als marketing of sales tool. Toch staan deze bedrijven vaak weigerachtig tegenover het gebruik van sociale netwerken door werknemers op de werkvloer.

Stimulatie

Uit onderzoek van de Nederlandse organisatie TNO is gebleken dat gebruik van social media op de werkvloer werknemers net stimuleert in hun creativiteit en hen innovatiever maakt. Hierdoor ontstaan nieuwe ideeën, die door het bedrijf gebruikt kunnen worden. Door alles vast te leggen in strakke gebruikersrichtlijnen en de bewegingsvrijheid van je werknemers te beperken, kan je juist innovatiekansen mislopen, stelt het onderzoek. Ook meervoudige contacten met de klant worden door het gebruik van sociale media kanalen bevorderd. Je creëert een betere klantenrelatie en leert de klant beter kennen, wat kan leiden tot nieuwe inzichten of ideeën.

Social media richtlijnen

Bij bijna 70 procent van de bedrijven gelden social media richtlijnen, deze richtlijnen omvatten regels over het gebruik van social media kanalen als Facebook, LinkedIn, Twitter, … op het werk. In lijn met het TNO onderzoek kunnen deze social media richtlijnen naar voor geschoven worden als leidraad voor je werknemers in het omgaan met social media op de werkvloer. Hoe communiceer ik vanuit de organisatie, welke strategie gebruik ik op de sociale netwerken? Ook social media tips voor medewerkers kunnen in deze richtlijnen opgenomen worden. Door het opstellen van social media richtlijnen creëer je meer bewustzijn bij je medewerkers in het omgaan met social media kanalen tijdens het werk. Hierdoor kan je meer consistentie verkrijgen in de communicatie van je medewerkers op de verschillende social media kanalen. Ook kan je zo als onderneming je visie en strategie op een meer coherente manier via sociale kanalen verspreiden. Bekijk social media richtlijnen als handleiding voor je werknemers, gebruik deze richtlijnen niet om hen beperkingen op te leggen. Hieronder vind je voorbeelden van enkele social media richtlijnen, die kunnen opgenomen worden in guidelines voor gebruik van social media op de werkvloer:

  • Respecteer de privacy van je collega’s en vraag hun toestemming voor je informatie verspreidt die als een inbreuk op de privacy gezien kunnen worden.
  • Schrijf met kennis van zaken, accuraat en met de nodige professionaliteit.
  • Wees hulpvaardig wanneer iemand je iets vraagt, of wanneer je ziet dat je iemand kan helpen. Wat je zegt en doet, straalt af op je bedrijf.
  • Volg je accounts op social media trouw op. Zorg ervoor dat vragen of opmerkingen aan jouw adres niet onbeantwoord blijven.

Ook hier vind je een ander voorbeeld van social media richtlijnen, die kunnen opgenomen worden in social media guidelines. Wens je advies bij het opstellen en implementeren van social media richtlijnen op de werkvloer? iValue helpt je graag verder.

Yannick Moeneclaey
Bericht van

Yannick Moeneclaey

Account Manager