Het einde van het jaar is in zicht. Maar voordat je de benen onder tafel schuift voor de feestdagen, loont het de moeite om na te denken welke periodes volgend jaar de belangrijkste zullen zijn voor uw onderneming.

Vragen die je kan stellen zijn:

  • Op welke beurzen zijn we aanwezig?
  • Welke advertentieruimte, publicaties en reclamecampagnes liggen al vast?
  • Waar moet ik wel, of net zeker niet op inspelen?

Al deze vragen helpen je om het maximale uit je marketinginvestering te halen.

Solden, bouwbeurzen of autosalon? Het jaar begint al op volle kracht

Voor bijna iedere onderneming begint het jaar op volle kracht. De retail kijkt uit naar de soldenperiode, de autofabrikanten naar het autosalon en de bouwsector naar Bouw & Reno, Batibouw en andere bouwbeurzen. Wij merken als online agency dat de voorbereidingen voor deze drukke periode in november al van start gaan.

Voordat u halsoverkop een plan begint uit te tekenen, kan ik u meegeven dat u nog wel tijd heeft voor een goede voorbereiding. Deze is echter beperkt. Om tijd te winnen, helpen wij u een handje met onderstaande tips.

5 tips om voor een goede aanpak in 2017

1. Stel een duidelijk doel voor ogen

Niets is belangrijker dan starten met een duidelijk doel voor ogen. Een strategie met doelstellingen hoort daar zeker bij. De doelstellingen kunnen uiteenlopen van een toename van de merkbekendheid tot het binnenhalen van zoveel mogelijk leads.

Belangrijk is dat de doelstellingen meetbaar zijn, zodat ze achteraf geëvalueerd kunnen worden. Zo voorkom je het zogenaamde hagelschot-effect, waarbij alles wordt ingezet op een te grote doelgroep, zonder duidelijke doelstelling of strategie.

2. Segmenteer de activiteiten op de juiste doelstellingen

Wil je brand awareness bereiken, of eerder lead generation? Zorg ervoor dat de kanalen die je wenst in te zetten deze duidelijke doelstellingen kunnen waarmaken. Display-advertenties lonen zich perfect voor brand awareness, terwijl een search campagne meer gericht is op lead generation. Door een evenwichtige verdeling te maken tussen deze activiteiten zorg je ervoor dat de verschillende doelstellingen haalbaar blijven.

3. Koppel offline marketing aan online marketing

Offline marketing is zeker niet dood. In veel gevallen kan dit een perfecte ondersteunende rol hebben in de brand awareness-campagnes. In sommige gevallen is deze zelfs meetbaar te maken in de vorm van UTM tagging, aparte landingspagina’s met een eigen URL en pixeltracking. Op deze manier krijg je grip op je resultaten, ook al zijn die offline.

4. Leer uit het verleden

Dit wordt moeilijk als je nog geen data uit bijvoorbeeld Google Analytics hebt. Mocht je die wel al hebben, kan je daar informatie uit halen die je helpt om in de toekomst gerichter te kunnen adverteren. Heb je deze informatie niet, dan kan je altijd een beroep doen op externe tools en hulpprogramma’s.

5. Gebruik online tools: Google Trends, Keyword Planner, heatmapping

De informatie ligt voor het oprapen, ook als je nog nooit actief hebt deelgenomen aan een soldencampagne of online marketing. Programma’s zoals Google Trends, Keyword Planner (let op: Google AdWords account vereist) en diverse soorten heatmapping software geven je inzicht in de verwachtingen, maar kunnen ook helpen in het bijsturen van je actieve campagnes.

Het is dus geen rocket science, maar het loont zeker de moeite om hier even stil bij te staan. Met de goede verdeling, insteek en strategische benadering kan je het maximale uit je campagne halen en elke maand, kwartaal of jaar bijleren van de resultaten uit deze campagnes. Of, zoals Brit Morin al eerder aanhaalde:

“Every failure will teach you something else about how to succeed.” –  Brit Morin

Bonustip: een marketingkalender

Omdat we in de feestperiode zitten, geven we nog een bonustip: een lege marketingkalender die je kan gebruiken als leidraad voor je eigen planning. Deze kan ondersteuning bieden in de opzet. Download je exemplaar hier.

Klaar om te starten? Of nood aan een ondersteunende hand?

Ben je nog niet helemaal overtuigd of kan je een duwtje in de rug gebruiken? Neem dan contact op met iValue en kies voor een professionele begeleiding door ons team van strategische experts.

Jacob Eeckhout
Bericht van

Jacob Eeckhout

Managing Director