Wie surft, is ze zeker al tegengekomen: display-advertenties. Ze zijn tegenwoordig overal: op het web, wanneer je een app opent of in de feed van je favoriete socialenetwerksite. Ondanks het succes van display-advertenties blijft het maken van een banner en het opstarten van een display-campagne een hele uitdaging.

In deze blogpost lijsten we enkele veel voorkomende vragen en antwoorden op rond display-advertenties die je alvast een stukje op weg helpen.

1. Is er nog toekomst voor banners?

De eerste banneradvertenties verschenen in 1994 op het internet. Sindsdien is hun aantal exponentieel gegroeid. Het doel is om mooie en indrukwekkende advertenties te creëren met een overtuigende boodschap en call-to-action. Helaas slagen veel bedrijven daar niet in, waardoor banners een slechte reputatie hebben opgebouwd.

Is er dan nog een toekomst weggelegd voor beeldadvertenties? Zeker weten!

Eigenlijk worden beeldadvertenties steeds heruitgevonden, deels door ervaring uit eventuele voorgaande campagnes, maar ook door technologische veranderingen. Denk maar aan de advertentiemogelijkheden die je vandaag naast AdWords ook op Facebook, Instagram, LinkedIn, en Snapchat kan vinden. Ze zien er in de praktijk allemaal anders uit, maar hebben uiteindelijk hetzelfde doel.

 2. Wanneer moet je display-advertenties gebruiken?

Wil je je bedrijf of product visueel in de kijker zetten, dan zijn banners de aangewezen vorm. Hou er wel rekening mee dat display-advertenties minder direct zijn dan zoekadvertenties en je dus voornamelijk op naamsbekendheid zal spelen en minder op conversies.

3. Hoe maak je doeltreffende banners?

Een doeltreffende banner voldoet aan drie voorwaarden:

  • Zorg voor een korte, duidelijke én krachtige boodschap
  • Zorg voor een goeie call-to-action
  • Zorg ervoor dat afbeeldingen en kleuren niet afleiden of je boodschap ondersneeuwen

4. Welk type kies ik?

Je hebt  de keuze tussen statische of dynamische advertenties. Statische banners, of niet-bewegende banners, geven meteen alle informatie prijs. Met dynamische of bewegende banners, kan je je boodschap stelselmatig onthullen. Kies je voor dynamische banners, laat je boodschap dan verschijnen binnen de beperkte tijd die beschikbaar is.

Vroeger werden de meeste banners in Flash gemaakt, tot Apple besloot Flash niet langer te ondersteunen op haar toestellen. Vandaag worden banners opgemaakt in HTML5, een nieuwe standaard die door elk toestel wordt ondersteund.

5. Hoe werkt remarketing in het display-netwerk?

Display-advertenties zijn ideaal om bezoekers van je website opnieuw te bereiken. Denk goed na over hoe je dit wil aanpakken en overdrijf niet. Laat je advertenties zeker niet te vaak verschijnen. Drie à vier keer per dag per gebruiker volstaat.

Misschien merk je op dat sommige bezoekers steeds naar hetzelfde product komen kijken, maar niet converteren. Deze  bezoekers kan je bijvoorbeeld een kortingscode aanbieden via je advertentie zodat ze alsnog overgaan tot een aankoop.

6. Hoe verspreid je banners?

Er zijn verschillende mogelijkheden om je banners op websites te plaatsen. AdWords plaatst banners op alle websites die zich hebben aangesloten bij het AdSense-netwerk van Google. Door middel van targeting kan je bepalen op welke websites je al dan niet wil verschijnen.

Naast AdWords kan je ook gebruikmaken van programmatic ads of contact opnemen met websites die hun advertentieruimte aanbieden.

7. Wie klikt er op banneradvertenties?

  • In het algemeen werken beeldadvertenties het beste bij een publiek van 55 jaar of ouder
  • Van 15-24 jarigen hebben 60% al eens geklikt op een beeldadvertentie
  • 71% van mensen met een diploma hebben in de afgelopen 6 maanden minstens een keer op een advertentie geklikt
  • 59% van de laaggeschoolden klikten in de afgelopen 6 maand minstens een keer op een beeldadvertentie.

De meest voorkomende redenen waarom mensen klikken op een advertentie is omdat ze een product zien waar ze eerder interesse in hebben getoond (remarketing) of omdat het een product is dat ze nog nooit hebben gezien, maar dat wel hun interesse prikkelt.

Bron: https://blog.hubspot.com/marketing/banner-ad-clicks

8. Wat zijn tags?

Wanneer je campagne voert wil je natuurlijk weten wat al je inspanningen opleveren. Om de prestaties van jouw campagne goed te kunnen meten wordt gebruik gemaakt van UTM-tags. Die zorgen ervoor dat je de prestatie van je campagnes op de voet kan volgen in bijvoorbeeld Google Analytics. Standaard bestaat een UTM-tag uit vier primaire tags die informatie bevatten over jouw campagne.

    • Source: hier vermeld je van waar je verkeer afkomstig is (Display, Search, Facebook, Twitter, …)
    • Medium: het type van de ad (CPC, banner, email, …)
    • Content: wat voor type adverentie wordt er gebruikt? (statische banners, geanimeerde banners, …)
    • Campaign: de naam van jouw campagne

 

Besteed voldoende aandacht aan je UTM-tags zodat je de juiste data gemakkelijk terugvindt.

Campaign URL Builder

9. Testen, testen en nog eens testen

Testen is de sleutel tot een succesvolle display-campagne. Haalt je campagne niet het gewenste resultaat? Probeer dan een andere insteek te vinden.

 

Voor een van onze klanten hebben we een e-bookcampagne lopen in het display-netwerk, die na een trage start opnieuw werd bekeken. Met enkele minimale aanpassingen en een andere insteek schoot de campagne de lucht in, wat resulteerde in vele downloads. Hebben je aanpassingen geen effect? Dan is display misschien niet de geschikte strategie. Probeer dan iets anders, zoals social media advertising of adverteer in het zoeknetwerk.

Matthias Stoffels
Bericht van

Matthias Stoffels

Online Marketeer