Goed nieuws voor wie de conversieratio van zijn website wil verbeteren: sinds kort is er de gratis tool Google Optimize. Daarmee kan je aanpassingen aan je website testen bij bezoekers.

Google Optimize 360 bestond al langer, maar sinds kort is een beperkte versie openbaar gezet. Gebruiksvriendelijk, voor iedereen toegankelijk én kosteloos. Maar er zijn nog meer punten waarmee Google Optimize zich onderscheidt van andere tools.

Waarom is testen nodig?

Testen is een standaard onderdeel van conversie-optimalisatie. Waarom? Elke website heeft een andere doelgroep. De best practices die goed werkten bij de ene website, kunnen een negatief effect hebben op andere websites.

Door aanpassingen aan je site eerst te testen, kan je in een veilige omgeving nagaan of dit een positief of negatief effect heeft op de conversieratio van je website. Gedaan met nattevingerwerk: je neemt beslissingen op basis van statistisch significante data.

Wat is het verschil met andere tools?

Google Optimize onderscheidt zich in de eerste plaats van andere A/B-testing-tools, zoals VWO en Optimizely, omdat het gratis is. Maar dat is niet het enige verschil. Aangezien het een Google-product is, is er een verregaande integratie mogelijk met andere diensten van Google.

Zo koppel je de tool gemakkelijk aan Google Analytics. Handig om je doelen te importeren en om wijzigingen in de conversieratio te bekijken. Maar er is ook een koppeling met Google Adwords, waardoor je ook de campagnes met hun specifieke landingspagina’s kan testen en personaliseren.

Google optimize interface

Specifiek richten op doelgroepen

Naast de integratie met Google-diensten onderscheidt Google Optimize zich ook van de concurrentie door de mogelijkheid tot personalisatie. Zo kan je een test segmenteren op basis van doelgroepen. De data hiervoor wordt ontleend aan Google Analytics. Dit betekent dat je een test specifiek kan richten, bijvoorbeeld op bezoekers uit een bepaalde regio of mensen die gebruik maken van een bepaald toestel.

Je kan Google Optimize dus niet alleen gebruiken om A/B-testen uit te voeren, maar ook om bepaalde acties aan te bieden aan specifieke groepen van bezoekers.

Wat voor testen?

Google Optimize biedt drie verschillende vormen van testen aan.

  • A/B-test

    Bij een A/B-test vervang je een of meerdere element op de pagina en vergelijk je deze met de controleversie. Hiervoor kan je de visual editor van Google Optimize gebruiken. Let er wel voor op dat de wijzigingen die je uitvoert, steeds goed werken in alle browsers en op alle toestellen.

    AB test

  • Multivariate test

    Met multivariate testen vergelijk je verschillende elementen en evalueer je hoe deze met elkaar interageren.

    Een voorbeeld: je toont twee verschillende banners in combinatie met verschillende CTA’s. Zo krijgt een deel van je bezoekers banner 1 in combinatie met CTA 1 te zien, een ander deel banner 1 in combinatie met CTA 2, enzovoort. Met deze manier van testen leg je gemakkelijk verbanden tussen elementen. Een aandachtspuntje: doordat er meer varianten zijn, heb je wel veel verkeer nodig om significante resultaten te bekomen.

    multivariate test

  • Redirect test

    Hierbij stuur je een deel van de bezoekers naar de ene URL en een ander deel naar een andere URL.

    redirect test

Zelf aan de slag?

Zin gekregen om zelf eens een test uit te voeren? Let er dan op dat je testen passen binnen een ruimere strategie. Ga in de beschikbare data na waar bezoekers van je website problemen ondervinden. Maak vervolgens een hypothese op waarom dit gebeurt en test met een mogelijke oplossing. Zorg ervoor dat de data significant is door te testen bij een groot aantal mensen.

Wat we bij iValue realiseren met Google Optimize, kan je binnenkort lezen bij de cases. Schrijf je in op de nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van de nieuwste trends in online marketing.

Isa Tapias y del Prado
Bericht van

Isa Tapias y del Prado

UX Researcher

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *