ivalue-blog-socialmedia

Tips om te beginnen met social media marketing

In onze eerdere blogposts maakten we al duidelijk waarom het belangrijk is om als bedrijf aan social media marketing te doen en vertelden we hoe je bepaalde nadelen van sociale media kan omzetten in voordelen. Deze keer leggen we in enkele stappen uit hoe je kan beginnen met social media marketing.

1.   Kies de juiste sociale kanalen

Zoals in alle vormen van marketing is het ook bij social media marketing belangrijk om de juiste doelgroep aan te spreken. Het aantal kanalen blijft maar uitbreiden, en elk kanaal heeft zo zijn eigen doelgroepen. Kies voor jouw bedrijf enkele kanalen die jouw doelgroepen het best vertegenwoordigen en focus je daarop.

  • Is jouw bedrijf vooral b2b-gericht? Dan is LinkedIn een goed medium. Het biedt vele opties om te netwerken en om interessante informatie te delen uit jouw sector. Zo kan je je expertise tonen en contacten leggen. LinkedIn wordt bovendien vaak gebruikt om nieuwe krachten te rekruteren.
  • Ben je eerder gericht op particuliere klanten? Dan is Facebook een beter medium. Voor veel mensen is het onderdeel van hun vrije tijd, waardoor je ze bereikt in hun persoonlijke levenssfeer. Ideaal als je alledaagse producten verkoopt die ook in die levenssfeer thuishoren. Onthoud wel dat Facebook voor velen ontspanning betekent, dus hou je posts luchtig.
  • Ook Twitter is een erg populair medium. Het is wel vluchtiger dan Facebook, wat maakt dat je korter op de bal moet spelen. Twittergebruikers zijn vaak erg productief. Omdat ze maar 140 karakters hebben, verwijzen ze vaak naar een bron, zoals een artikel of blogpost. Als bedrijf kan je daar op inspelen. Let wel: Tweeters zijn ook kritischer: ze gebruiken het medium ook wel als klantendienst om iets over je product of bedrijf te vertellen. Hoe je best met eventuele kritiek omgaat, lees je in deze blogpost.
  • Verkoopt je bedrijf producten die best visueel weer te geven zijn (zoals interieurdecoratie, meubelen, tuinen, veranda’s,…)? Dan is Pinterest een goede keuze. Het wordt vaak als inspiratiebron gebruikt. Als bedrijf dus een ideale manier om op de radar te komen van potentiële klanten.
  • Zijn jongeren jouw doelpubliek? Zij zijn, naast Facebook, het best te bereiken via Instagram.

2.   Bepaal jouw strategie

Stel een degelijke strategie op voordat je begint met social media marketing. Denk daarbij na over de volgende zaken:

  • Welke kanalen gebruiken we?
  • Wanneer en met welke frequentie posten we iets?
  • Op welke doelgroepen focussen we daarbij?
  • Welke toon hanteren we?
  • Hoe reageren we op berichten van het publiek?
  • Wanneer reageren we daarop?

3.   Schrijf content

Als je in je strategie de doelgroepen, kanalen, toon en frequentie hebt bepaald, kan je aan de inhoud gaan denken. Om daarvoor inspiratie op te doen, kan je op voorhand vastleggen welke soorten posts je periodiek publiceert via sociale media. Heb je geen inspiratie? Hier zijn enkele voorbeelden:

Info

Publiceer regelmatig nuttige informatie over je producten of diensten.

info_de_lijn

Promo/actie

Organiseer af en toe een wedstrijd of promo-actie. Het is een goede manier om nieuwe klanten of volgers aan te trekken en om trouwe volgers te belonen.

promo_voorbeeld

Topical question

Een actuele vraag stellen aan de lezers verhoogt de betrokkenheid. Het vergroot bovendien de kans dat ze op je post reageren.

topical_question_bol vervaagd

Link (naar filmpje, nieuwsartikel, …)

Zie je op nieuwssites of op YouTube iets actueels dat met jouw sector te maken heeft? Dan is het zeker relevant voor je volgers en/of klanten.

mega_locks_nieuwsartikel

Foto

Soms hoeft je niet meer te posten dan een foto. Gebruik een nieuwtje of een actie rond een eigen product als aanleiding. Humor werkt altijd: lezers reageren dan graag met nog meer humor. Ze zullen gemakkelijker iets delen met hun eigen vrienden als het grappig is.

stubru_humor vervaagd

In house info

Mensen die je volgen op je sociale media, zijn geïnteresseerd in je bedrijf. Geef daarom af en toe iets prijs van wat er zich intern afspeelt. Staat er een verhuis gepland? Staat er een vacature open? Kiezen jullie een ‘werknemer van de maand’? Allemaal dingen die een leuke post kunnen opleveren!

voorbeeld_inhouse_info vervaagd

4.   Monitor sociale media-kanalen

Ga daarnaast ook op regelmatige tijdstippen op zoek naar publieke vermeldingen over je bedrijf op openbare kanalen. Soms zijn deze niet aan jou gericht of worden ze niet op jouw pagina’s geplaatst. Door eenvoudig je merknaam in te tikken op deze kanalen kan je deze onderscheppen en erop reageren. Zo help je foute verhalen de wereld uit en verzeker je je reputatie als merk.

Indien je het eigen merk permanent monitort, kan je dit op dezelfde manier doen voor de gehele markt waarin je bedrijf actief is.

Vanzelfsprekend is het zeer nuttig om te weten wat er in uw industrie gebeurt op sociale media. Het kan je helpen om te weten welke thema’s jouw rechtstreekse concurrenten bespreken en wat hun strategie en aanpak is.

2.   Analyseer en Rapporteer

Meet hoeveel fans, interactie, mentions u vandaag genereert op of via uw sociale media-kanalen. Stel samen met de bepaling van uw strategie een aantal targets op die u in de toekomst wenst te behalen.

Kijk na op welke dagen of tijdstippen je posts de meeste activiteit en bereik gegenereerd hebben. Gebruik deze data en stel je kalender hier op af voor de volgende maanden.

Streef een groei na op het vlak van fans en reacties.

Zoals je ziet is beginnen met social media marketing niet zo moeilijk als het lijkt. Een goede voorbereiding neemt de meeste van je zorgen al weg. Wil je meer tips en nieuwtjes lezen over sociale media of andere vormen van online marketing? Hou dan de blog van iValue in de gaten.

Geplaatst in: Social Media

Vond je dit bericht nuttig?