Bij de lancering van onze nieuwe website horen ook een paar nieuwe rubrieken op de blog van iValue. Eén daarvan is deze ‘trends in digitale marketing’: een selectie van recente goede reads, creatieve campagnes, nieuwe features of interessante meningen met betrekking tot onze expertises.
Heb je zelf aanvullingen hierop of andere suggesties? Laat het ons zeker weten in een reactie onderaan.

Hier alvast onze keuze van de afgelopen weken:

1. De nieuwe Google Analytics-homepage

Vers van de pers en relevant om mee te starten wegens dagelijks gebruik: de homepage-update in Google Analytics. Zo zal iemand die intens bezig is met e-commerce meteen zijn customized rapporten kunnen zien bij het openen van zijn account. We zien dus weer wat tijdsbesparing.

Lees hier alle veranderingen.

2. GDPR en de impact op online advertising

Zal de nieuwe GDPR-wetgeving customer profiling en de online advertentiemarkt op zijn kop zetten? Zo’n vaart zal het wellicht niet lopen, maar het kan wel voor de nodige aanpassingen zorgen in de jungle van advertentienetwerken. Dit artikel ziet de toekomst van de advertentiewereld zelfs positief in: de verstrengde privacy-wetgeving zou wel eens voor een gezondere advertentiemarkt kunnen zorgen.

Lees het volledige artikel.

Nog niet geïntroduceerd in de nieuwe GDPR-wetgeving? In onze eigen blogpost krijg je een inleiding in de wetgeving en haar context.

3. Waarom ppc-clicks & sessions nooit matchen

Iedereen die bezig is met SEA-campagnes kent het euvel wel: de sessies in Google Analytics komen niet overeen met de clicks. Hoe je deze verschillende data moet begrijpen? Dit artikel vat alles nog eens goed samen met een paar algemene basistips, maar het bevat ook een paar diepere inzichten gerelateerd met de Google GLID ID & Third Party Pay Systems.

Lees het volledige artikel.

4. Fedex lanceert soundtrack bij trackingcode

Fedex introduceerde afgelopen maand een nieuwe feature waarmee je aan de hand van de trackingcode van je pakket een soundtrack kunt genereren. We zagen dit voordien al in een gelijkaardige context toegepast worden bij Coolblue (met een eigen sound-identiteit) en verwachten dat binnenkort nog meer merken hier creatief gaan op inspelen.

Ontdek hier de Fedex-tool.

5. Iedereen kan tekenen dankzij Autodraw

Momenteel is er veel buzz rond Google’s AI-toepassingen. Zo lanceerden ze onlangs de Autodraw-tool, die artificiële intelligentie koppelt aan tekentalent. Wat je moet doen in de tool? Je maakt een ruwe schets en Autodraw geeft je in een mum van tijd een voorstel van een uitgewerkte tekening. En het werkt zelfs redelijk goed.

Test zelf de Autodraw tool uit.

6. Pagina niet geïndexeerd? Probeer het via de ‘submit URL form’

Op zoek naar een handige tool om snel een pagina te laten indexeren? Bookmark alvast de ‘submit URL form’ van Google. Geen 100% garantie, maar je maakt toch weer meer kans om een pagina sneller te doen verschijnen. Nog eens aangebracht in dit artikel door de vrienden van Search Engine Land.

Bekijk hier hoe het werkt.

7. The Culture of Proximity

Interessante insights rond jongeren en hoe ze op zoek gaan om content te creëren binnen hun eigen community. Een van de opmerkelijke bevindingen uit de studie die besproken wordt: de meerderheid van de ‘millennials’ kiest bewust voor activiteiten die content opleveren om te posten.
Food for thought dus voor bedrijven die zich op deze doelgroep richten.

Lees het artikel hier.

8. Google Algorithm Updates Cheat Sheet

En om mee te eindigen: een handig overzicht van de Google Algoritme updates. Van de beruchte Panda- tot de meer recente Fred-update. Dit artikel geeft een mooi overzicht van iedere update en welke impact die heeft gehad. Je vindt er ook tips om geen nadeel te ondervinden van de verschillende updates.

Lees het volledige artikel.

Maandelijks onze aanbevelingen in digitale trends ontvangen?
Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief bovenaan de pagina.

Bericht van

Fred Naessens

Online marketeer