De interesse voor user experience (UX) piekt jaar na jaar, en met reden. Voor bedrijven die hun online prestaties au sérieux nemen, is het hebben van een website met een goede gebruikservaring niet gewoon een optie meer. Een goede experience zorgt voor een betere merkbeleving, leidt tot meer conversies en heeft een positieve impact op de ranking van je website.

UX gaat over meer dan enkel het visuele

Een website met een goede user experience incorporeert elementen van visueel design, copywriting en interactie. De user interface die je daarmee opbouwt is in dat opzicht veel meer dan louter een grafisch ontwerp. Belangrijk is dat alle beslissingen die hierover vallen, worden afgestemd op doorgedreven onderzoek naar je doelgroep en je gebruiker.

Om geld en moeite te besparen, wordt het op punt stellen van de UX echter vaak overgeslaan. In sommige gevallen wordt het ontwerp van de interface zelfs volledig aan een grafisch ontwerper overgelaten. Die begrijpen uiteraard zeer goed de concepten waarop een goed ontwerp dient te steunen. Maar om echt maatwerk te bieden, dien je deze designoefening af te toetsen aan het gedrag van je potentiële klanten.

Bij nalatigheid mis je de kans om jouw bezoeker het gevoel te geven dat de website speciaal voor hem of haar ontwikkeld werd. Dat is jammer, want een slechte web-interface zorgt ervoor dat je bezoekers en klanten verliest. Eenmaal verloren, komen die bezoekers maar moeizaam terug door het verlies in vertrouwen. En dat betekent rendement de deur uit smijten.

Uit eigen ervaring weten we dat er in de ontwerpfase op die manier nog veel fouten worden gemaakt. We zetten de meest gemaakte fouten hieronder op een rijtje en reiken meteen oplossingen aan. Zo kan je jouw website-project met de nodige basis aan UX-kennis te lijf gaan.

Een web interface voor jezelf ontwerpen

We komen het natuurlijk regelmatig tegen in onze sector, mensen met een uitgesproken mening over het design van een website. Vaak gaat dat gepaard met een ietwat subjectieve opvatting over wat mooi is en een arsenaal aan “toffe” elementen en functionaliteiten uit voorbeeldwebsites. Hoewel die input vaak een nuttige plaats heeft in het ontwerpverhaal, vergeten velen snel dat het meestal om anekdotisch bewijsmateriaal gaat. De kans is dan groot dat de gebruikers niet meteen hetzelfde willen of nodig hebben als de ontwerper.

Sterke opinies leiden dan wel eens tot het insluiten van webelementen die achteraf bekeken helemaal niet gebruikt worden, of erger, gebruikers verwarren of doen vastlopen. Als UX-evangelisten zetten we dat ego dan ook liever op gepaste wijze opzij.

Hoe los je het op?

  • Onderzoek het online gedrag van je doelgroep kwantitatief en identificeer knelpunten om erger te voorkomen. Op welke pagina’s komen gebruikers binnen? Waar haken ze af? Waar besteden ze tijd?
  • Voer kwalitatief onderzoek uit voor een dieper inzicht naar het waarom van het geobserveerde gedrag. Via online surveys of user testing stoot je vaak op onderliggende motivaties en problemen.
  • Geef voorrang aan een passende ervaring in plaats van aan de nieuwste trends in webdesign. Loop niet te hard van stapel om toch maar dat “coole” effect of net die ene fancy interactie te kunnen implementeren.
  • Werp een blik op websites binnen jouw industrie, maar ook op prototypes die specifiek ontworpen werden als standaardoplossing voor jouw sector. Je hoeft deze daarom niet vlakaf te kopiëren. Begrijp wel dat er bepaalde “tried and tested” frameworks bestaan in hoofde van gebruikers.

Te veel elementen

Complexiteit op een website is één van de meest voorkomende vijanden van een goede gebruikservaring, die meteen bij alle soorten gebruikers tot frustratie leidt. Complexiteit is ook een van de moeilijkste dingen om te achteraf bij te stellen. Het is immers vaak een aanslag op de algemene structuur en opbouw van een volledig pagina.

Dit probleem komt met regelmaat voor omdat het ontwerpproces van een website iteratief verloopt, met opeenvolgende feedbacksessies. Een ontwerper steekt bloed, zweet en tranen in een origineel design om een geschikte oplossing te kunnen bieden. Niet alle betrokkenen zijn uiteraard UX- of designexperts, maar schermen daarbij wel sterk met hun mening. Ze willen dan vaak elk type bezoeker aanspreken of een zo groot mogelijk publiek.

De designfase durft dan wel eens te vermoeien. Feedback en extra toevoegingen worden dan vaak binnen het huidige ontwerp gepropt om aan de verschillende wensen te voldoen. Een website wordt op die manier eerder een plakboek van visies met een overload aan beelden, tekst en overbodige elementen. En die verwarren bezoekers enkel en leiden hen af van je doelen.

Hoe los je het op?

  • Onthou dat je klaarheid wil scheppen met je web interface. Kies functie boven vormgeving om je verhaal te vertellen. Dat betekent vaak afscheid durven nemen van leuke hebbedingen. Of in extremere gevallen gewoonweg met een schone lei beginnen.
  • Bezoekers die niet kunnen begrijpen waarover je site gaat binnen een paar seconden, zullen je site ook snel verlaten. Gebruik daarom relevante visuals of beelden om ideeën conceptueel uit te beelden. Toon niet meer boven de vouw dan nodig. Portretteer je bedrijfsinformatie op een scanbare manier. Doe de 5 seconden test om te verifiëren.
  • Vermijd onduidelijke of ongepaste interacties. Er is bijvoorbeeld niets zo irritant dan proberen klikken op iets dat niet klikbaar is of niet weten hoe iets werkt. Standaard functionaliteiten die gebruikers overal op het web tegenkomen, werken nog steeds het beste.
  • Ontwikkel pagina’s voor verschillende doelgroepen of doelstellingen. Probeer je informatie te structureren per topic en niet alles op die ene pagina te proppen. Zo hou je niet alleen zoekmachines te vriend, maar vooral ook je specifieke gebruikers.

Beslissingen nemen in default-modus

Mensen kiezen meestal de weg van de minste weerstand. UX-specialisten beseffen dit maar al te goed. Het is net de reden waarom we de interactie-kost van gebruikers zo laag mogelijk willen houden. Maar vaak merken we die basishouding ook op bij de betrokkenen in het ontwerpproces.

Onbewust worden beslissingen over de opbouw van een interface dan genomen op basis van veronderstellingen en eigen web-ervaring. Standaardoplossingen winnen het op die manier al snel van de meest gepaste oplossing. Dit vergt immers minder moeite dan het voortdurend verzetten van denkwerk over elk web-element.

Kiezen voor veel voorkomende webelementen komt in vele gevallen het leerproces van een gebruiker ten goede. Het wordt echter problematisch wanneer die elementen of de invulling ervan niet meer standaard in vraag worden gesteld. Hebben we echt testimonials nodig? Moet die footer effectief zo veel informatie of links bevatten? Moet de navigatie er precies zo uitzien? Hebben we die (standaard-)pagina’s echt wel nodig?

Hoe los je het op?

  • Probeer je eigen ervaring en de verwachtingen die daarmee samenhangen voortdurend kritisch te benaderen. Besef dat je gebruikers waarschijnlijk nooit dezelfde (web)ervaring delen.
  • Denk na over hoe de informatie op je webpagina’s wordt weergegeven aan de gebruiker. Heeft elk element echt nut binnen die gedachtegang? Moet je niet afwijken van de standaard om een betere UX te garanderen? Wat is er teveel, wat ontbreekt er?
  • Hou ook rekening met verschillende devices. Het is lang niet meer voldoende om je desktop-website gewoonweg te herschalen naar een kleiner scherm. Elke situatie vereist inmiddels een aangepaste interface voor een optimale gebruikservaring.
  • Ontwerpen voor gebruikservaring dient nog steeds gevoed te worden met de juiste data over bezoekersgedrag. Praktisch gezien is dat de enige manier om zo goed als mogelijk een meer optimale ervaring te benaderen. Meet, analyseer en stel bij.

Conclusie

De toegenomen belangstelling voor UX is zeer zeker een positieve trend. Ook jouw bedrijf kan het verschil maken met een optimale online gebruikservaring. Een begrip van de kernbeginselen van UX en de fouten die hiertegen worden gemaakt, zal je hierin zeker helpen. Zo ondersteun je de evaluatie van je website en benut je alle inspanningen voor optimalisatie.

Uit onze ervaring blijken de volgende vuistregels al een belangrijke impact te hebben op een optimale gebruikservaring:

  1. Bouw je website op basis van het gedrag van je eigenlijke gebruikers, niet voor jezelf of je ideale gebruiker.
  2. Vermijd complexiteit en focus niet te veel op leuke hebbedingen. Zorg voor simplisme en helderheid.
  3. Neem geen beslissingen op basis van wat anderen doen, maar stem elk web-element af op jouw gebruiker.
  4. Denk na over alle informatie die je online wil zetten en bied daarmee een antwoord op de vragen van jouw gebruiker. Je website is een verlengstuk van je business én je verkoopsgesprek.
  5. Zorg voor gepaste interacties die je gebruiker verwacht en hem leiden op het pad waarheen je wil dat hij of zij actie onderneemt.

Meer weten over UX of zin in een UX-audit van jouw designs of website? Ons team staat klaar om je bij te staan.

Neem contact op

Bericht van

David Dockx

UX Designer