Stel, je bent een jonge kerel en hebt een briljant idee waarmee je de wereld wilt veroveren. Je hebt een product ontworpen voor een specifieke doelgroep. Tijdens het opstellen van je business- en marketingcommunicatieplan definieer je zorgvuldig je doelgroep. doelgroep-segmenteren Je kan je doelgroep segmenteren op basis van verschillende gegevens:

  • Geografisch (land, regio)
  • Demografisch (leeftijd, geslacht, religie)
  • Sociaal-economisch (opleiding, beroep)
  • Psychografisch (persoonskenmerken, levensstijl)
  • Gedrag (loyaliteit, koopbereidheid)

Na je business- en marketingcommunicatieplan op te stellen, begint het échte werk: je product onder de aandacht brengen van de juiste doelgroep. Klinkt gemakkelijk, toch? Wel, het klinkt makkelijker dan het lijkt. Het is belangrijk dat je dit essentiële element van je marketingstrategie niet onderschat. Hiermee staat of valt het succes van je product of dienst. Bepaal je doelgroep en stem ook je strategie hierop af.

Kies de best meetbare marketingactie van het moment

Ik schuif 1 methode naar voor om je marketingdoelstellingen te behalen: Google AdWords. Door een Google AdWords campagne op te starten, kies je voor de best meetbare marketingactie die er momenteel bestaat. Je kan prima segmenteren, weet precies hoeveel je betaalt en vervolgens exact hoeveel aanvragen uit je actie voortkomen.

Je doelgroep segmenteren in Google AdWords

Google AdWords voorziet een uitgebreid aantal manieren om je AdWords account te segmenteren. Lanceer je een Google AdWords campagne zonder segmentatie, dan verlies je geld aan bezoekers die toch niet converteren, alsook aan nutteloze klikken, weggegooid geld dus.

Op welke elementen kan je segmenteren?

  • Advertentienetwerken
  • Geografische locatie
  • Demografische gegevens
  • Apparaat
  • Tijd
  • Talen

1. Advertentienetwerken Mogelijkheden:

  • Google zoeknetwerk (tekst- en beeldadvertenties op Google Afbeeldingen)
  • Google zoeknetwerk (incl. zoekpartners)
  • Google display netwerk (tekst-, beeld-, rich media- en videoadvertenties)

Google AdWords ondersteunt verschillende “netwerken” waarop je kan adverteren. Afhankelijk van het type netwerk dat je kiest, zijn er andere mogelijkheden en eigenschappen.

Hoe je doelgroep bereiken? Tekstadvertenties → Google zoeknetwerk (incl. zoekpartners) Beeldadvertenties → Google display netwerk

2. Apparaat

  • Computers (desktop, laptop)
  • Tablets (iPad, Galaxy Tab, etc.)
  • Mobiel (iPhone, Galaxy S, etc.)

Hoe je doelgroep bereiken? Het is belangrijk te weten via welke apparaten je doelgroep je website bereikt of welke apparaten door je doorgroep gebruikt worden. Op basis hiervan stem je je advertenties af op de apparaten die door je doelgroep gebruikt worden. Stel: Je hebt een nieuwe website ontworpen, maar deze is niet mobile responsive. Je schakelt best ‘mobiel’ volledig uit in je Google AdWords campagne om te voorkomen dat er klikken komen van mobiele apparaten. De kans is groot dat deze mobiele bezoekers ‘bouncen’ (op de website komen en meteen wegklikken) en dit betekent dus weggegooid geld. 3. Advertentieplanning

  • Dagen (welke dagen je wilt adverteren)
  • Uren (welke uren je wilt adverteren)

Standaard kiest AdWords om je advertenties 24/24u en 7/7d te laten draaien, maar dit is niet altijd aan de orde. Je kiest best zelf wanneer (dagen, uren) jouw advertenties tonen.

Hoe je doelgroep bereiken? In een eerste fase kies je best om je advertenties verspreid te tonen gedurende een volledige dag, en ze daarna te optimaliseren. Zie je meer klikken en conversies in het weekend, dan voer je best enkele wijzigingen door. Ook kan je meer budget toekennen voor meer conversies.

4. Geografische locaties

  • Landen (België, Nederland,…)
  • Gebieden (Antwerpen, Mechelen,…)
  • Gemeenten (Wijnegem, Schoten,…)
  • Straal rond locatie (25km rond Zoersel,…)

Google AdWords laat je toe om landen, gebieden etc. te selecteren waar je je advertenties wilt tonen. Bovendien sluit je zo ook gebieden uit waar je absoluut niet wilt tonen.

Hoe je doelgroep bereiken? Weet waar je klanten zich bevinden en voeg deze gebieden toe. Bekijk ook welke gebieden je best uitsluit, zodat je niet onnodig geld verkwist. Zo verhoog je jouw ROI (return on investment). Stel: je bent een lokale bakker en verkoopt online taarten in een bepaalde leveringszone. Je sluit dan best de regio’s uit die niet in de leveringszone liggen.

5. Demografisch (Uitsluitend voor Google display netwerk)

  • Leeftijd
  • Geslacht

Hoe je doelgroep bereiken? Stel jezelf volgende vragen: Wie zijn mijn klanten? Welke producten verkoop ik? Op basis van deze gegevens geef je in welke doelgroep je exact wilt bereiken. Stel: Je verkoopt luxe wagens en de gemiddelde leeftijd van je doelgroep ligt rond 35 à 54 jaar. Je kan een jongere doelgroep uitsluiten om nutteloze klikken te vermijden. Stel: je verkoopt lingerie en wil vrouwen bereiken. Op basis hiervan kan je mannen in je AdWords campagne uitsluiten 6. Talen Communiceren met je doelgroep loopt niet altijd even gemakkelijk. De juiste boodschap overbrengen ook niet altijd. Google AdWords maakt het je gemakkelijk. De functie “targetting op taal” maakt het mogelijk om te communiceren in de juiste taal.

Hoe je doelgroep bereiken? Weet welke taal jouw doelgroep spreekt, zodat je de juiste instellingen gebruikt. Zo ben je zeker dat je de correcte doelgroep bereikt. Dankzij deze functie wordt miscommunicatie, storing of noise de wereld uitgewerkt.

Een goed idee, je doelgroep segmenteren in AdWords

Er kruipt ontzettend veel werk in het opstellen van een business- en marketingcommunicatieplan, waarvan doelgroep bepaling een belangrijk onderdeel vormt. Eens bedrijven een product of dienst via Google AdWords verspreiden, houden ze vaak echter geen rekening meer met hun vooraf bepaalde doelgroep segmentatie. Een doelgroep segmenteren in AdWords hoeft geen uren in beslag te nemen, maar hoe beter je jouw doelgroep afbakent, hoe groter de kans is op een positievere ROI. Accounts zonder enige segmentatie zijn voorbestemd om te falen. Je verspeelt handen vol geld aan bezoekers die nooit converteren. Bovendien wil je toch enkel die personen bereiken die bereid zijn om te converteren, niet?

Marc Gulinski
Bericht van

Marc Gulinski

Online Advertiser