VRT NWS redesign

VRT lanceerde dinsdag de redesign van haar nieuwswebsite. Vroeger kon je terecht op deredactie.be, nu op VRT NWS, in een nieuwe stijl en met een nieuw design.

“Een nieuwe site, een nieuwe app, een nieuw logo en een nieuwe naam,” zo omschrijft hoofdredacteur digitaal Brecht Decaestecker deze redesign. Wie goed had opgelet, wist dat VRT in maart 2017 begon met bètatesten.

Vanuit SEO-perspectief is het interessant om een websitemigratie te analyseren en te vergelijken. Zeker een groot platform als VRT nieuws, met honderdduizenden artikels en pagina’s. In dit artikel nemen we deze migratie onder de loep. Daarbij houden we rekening met belangrijke onderdelen van zoekmachine-optimalisering.

Uit praktische overwegingen gebruiken we in dit artikel enkele afkortingen: ‘NWS’ als indicatie voor vrtnws.be; ‘RD’ voor deredactie.be.

1. Autoriteit

RD heeft momenteel 548.000 pagina’s geïndexeerd in Google. Voorlopig blijven oude artikels op RD nog steeds toegankelijk. Die worden niet overgezet naar NWS. Het lijkt ons niet vanzelfsprekend om +500.000 artikels te migreren. Dat is jammer, want RD werd net geen tien jaar geleden gelanceerd en beschikt over een goede domeinautoriteit.

Tegelijkertijd wil dat helaas ook zeggen dat het nieuwsarchief van onze openbare omroep op termijn riskeert te verdwijnen. Updates en onderhoud voor legacy platforms worden al eens vergeten. Daarmee verlies je een belangrijk deel van je SEO-ranking.

Vergelijken we domain authority in Moz Open Site Explorer, dan blijkt duidelijk hoe waardevol een overdracht van RD naar NWS kan zijn. Het aantal links van een website inschatten is altijd moeilijk. Je hebt immers geen toegang tot de interne statistieken van iedere website. Uiteraard is het onmogelijk dat NWS in enkele dagen evenveel links kon verzamelen.

RDNWSVRT
Moz domain authority (log. schaal op 100)756868
Total links124.0000153.000
Linking root domains6230648

2. Headers

Zoals een tekstdocument verschillende headers gebruikt om hiërarchie aan te duiden, zo volgt een webpagina dezelfde hiërarchie. Een h1 geeft de titel aan, paragrafen krijgen een tussentitel in h2, enz. Op NWS zien we meerdere h1-titels per pagina. Dat geeft een onduidelijk signaal aan Google. De paginatemplates aanpassen is aangeraden.

  • Gebruik h1 enkel voor de belangrijkste titel.
  • Corrigeer de hiërarchie van alle andere pagina headers.

3. Redirects

Volgens onze eerste crawl met Screaming Frog Spider gaan de 600 pagina’s van NWS terug tot begin 2017 – het oudste artikel dateert van 12 januari. Als nieuwe website moet NWS nog credibiliteit opbouwen bij Google. VRT lost dat op door gebruik te maken van de subfolder www.vrt.be/vrtnws. Bij de promotie van deze redesign wordt er gelinkt naar vrtnws.be. Helaas zien we hier een 302 temporary redirect.

vrtnws.be 302 redirect
vrtnws.be gebruikt een 302 temporary redirect

Vanuit SEO-perspectief raden we aan de standaard 301 permanent redirect te gebruiken. Daarmee geef je Google een duidelijk signaal dat dit geen tijdelijke website is, maar een permanente toevoeging.

  • Maak gebruik van 301 redirects (permanent) in plaats van 302 (tijdelijk).
  • Link vanuit de header op deredactie.be naar vrt.be/vrtnws in plaats van de tijdelijke URL vrtnws.be.

4. Meertaligheid

Op NWS is een taalkeuze aanwezig. Buiten de Nederlandstalige versie verwijzen alle andere keuzes door naar RD. De oude website RD werkt al jarenlang met meerdere talen: Frans, Duits en Engels. Hierdoor kan men buitenlandse lezers aantrekken.

Taalkeuze op VRT NWS
De taalkeuze op VRT NWS

Het is onduidelijk of die andere talen op termijn ook een upgrade krijgen. Zoniet, dan laat VRT hier een mooie kans liggen om haar artikels en nieuwsgaring naar een international niveau te tillen. Een Nederlandstalige website is immers beperkt tot een wereldwijd publiek van max. 28 miljoen lezers. De combinatie EN-FR-DE zou in totaal max. 1,341 miljard lezers kunnen aanspreken.

Bovendien geeft men zo de conversatie over België uit handen aan nieuwsorganisaties die wellicht minder geneigd zijn om naar een anderstalige website te linken.

  • Overweeg meertalige content om een groter publiek en internationale links aan te trekken.

5. Gebruikservaring

VRT NWS in een mobiele browser
De leesbaarheid op mobiele toestellen is niet helemaal loepzuiver.

Waarom UX opnemen in SEO? Omdat UX een impact heeft op de gebruikservaring, en gebruikservaring beïnvloedt de time-on-site. Een hoge bounce rate telt tegenwoordig mee als een negatief SEO-signaal.

Over geuren en kleuren kunnen we eeuwig blijven discussiëren. Qua stijl sluit NWS meer aan bij VRT dan Sporza. We verwachten dat Sporza waarschijnlijk een gelijkaardig redesign krijgt. Dat het vorige, groene design niet mee verhuisde, daar ben ik persoonlijk niet rouwig om.

Het grote lettertype voor titles werkt goed op mobiele toestellen. Bovendien hou je op deze manier ook rekening met het steeds groeiende aantal senioren. Helaas is de body font slecht leesbaar in sommige browsers. Wij zouden een ander lettertype gebruiken, met een hogere line-height.

Bovendien hebben we ook vragen bij de afwezigheid van een breadcrumb. Dat maakt het moeilijk om te navigeren naar artikels binnen dezelfde rubriek.

  • Selecter een betere body font voor mobiele toestellen.
  • Gebruik breadcrumbs voor een duidelijke website hiërarchie.

6. Performance

In 2017, nu mobile visits doorgaans de helft van je bezoekers vertegenwoordigen, is het de moeite waard om een snelle gebruikservaring te garanderen. Volgens de Sucuri load time tester behaalt NWS een acceptabele TTFB-snelheid op alle locaties, buiten Azië (India, Japan, Singapore) en Oceanië (Australië).

Voor een goede SEO-performance kijken we vooral naar de score in Google Pagespeed Insights. Laten we eerlijk zijn: een score van 100% is voor vele websites een onbereikbaar ideaal. Maar met de juiste setup kom je makkelijk in de buurt van 80-85%. In onze volgende analyse bekijken we 3 types pagina: de NWS homepage, de rubriek ‘Binnenland’, en een artikel pagina.

Home paginaRubriek paginaArtikel pagina
Mobile score6%45%44%
Desktopscore5%14%64%

De grootste boosdoener hier zijn de afbeeldingen. De afbeeldingen zijn vaak erg groot en dus traag om te downloaden. Meermaals gebruikt men het PNG-formaat waar eigenlijk JPG is aangeraden. Bovendien worden afbeeldingen geresized naar een kleiner formaat, zonder daarvoor responsive afbeeldingen te gebruiken. Wij beschouwen dat als een SEO-prioriteit.

  • Gebruik responsive afbeeldingen om de pagina sneller te laden.
  • Gebruik lossless compressie om afbeeldingen te verkleinen.
  • Activeer compressie en minification van CSS en JS bestanden.
  • Gebruik een CDN als CloudFlare voor buitenlandse bezoekers.

7. Security

Een eerste opvallend verschil is de standaard beveiliging op alle pagina’s. Het is al enkele jaren mogelijk om je data te beschermen, en VRT werkt dan ook standaard met https. Op RD was dat nog niet het geval. Het is een goede zet. Dat https een SEO-voordeel heeft weten we al sinds 2014. Bovendien geeft de Chrome-browser binnenkort een ‘not secure’-waarschuwing wanneer je een website bezoekt zonder beveiliging.

vrtnws.be gebruikt https
vrtnws.be maakt standaard gebruik van HTTPS

Het implementeren van een https-certificaat is positief. Onderwerpen we NWS aan enkele bijkomende tests, dan blijkt er nog ruimte voor verbetering.

Deze verbeteringen uitvoeren is vrij eenvoudig. Bovendien heeft het meteen ook een positieve impact op je volledige website. Opnieuw een quick win.

  • Controleer en corrigeer bovenstaande waarschuwingen.
  • Overweeg https voor deredactie.be.

8. Social media

Zowel NWS als RD gebruiken social media sharing buttons om artikels eenvoudig te delen op Facebook en Twitter. Die twee blijven de belangrijkste platformen om nieuws te lezen en delen.

Om het delen van artikels op Facebook te verbeteren is FBML-markup voorzien voor ieder artikel. Daarmee krijgt ieder artikels de juiste titel, afbeelding en introductie.

Gelijkaardige markup voor Twitter cards ontbreekt momenteel nog op NWS; die functie was wél aanwezig op RD. Waarom dit over het hoofd werd gezien is niet duidelijk.

  • Voeg Twitter cards markup toe aan artikel pagina’s.

Conclusie

Met deze redesign zet VRT duidelijk een stap in de goede richting. Een ander bodyfont is aangeraden voor de gebruiksvriendelijkheid. Qua SEO hebben we dan weer mixed feelings. De autoriteit van RD gaat verloren, performance is nog niet optimaal, headers zijn niet correct ingesteld, en nog enkele extra aanpassingen zijn aangeraden.

Dit verder optimaliseren is de beste manier om bezoekers vanuit zoekresultaten naar NWS te leiden. Uiteraard willen we VRT niet afrekenen op deze eerste week. SEO is immers een werk van lange adem.

Bekijk onze migratie checklist

Stijn Vogels
Bericht van

Stijn Vogels

Online Marketeer

2 thoughts on “VRT NWS redesign: goed gelukt vanuit SEO-perspectief?”

    1. Dankjewel @WeerstationWaregem:disqus voor het fijne compliment. We vonden het waardevol om een publieke nieuwssite zoals die van de VRT te analyseren op mogelijke verbeteringen. Dat is interessant, zowel voor onszelf als oefening, alsook de VRT die constructieve feedback ontvangt.

      Op welke elementen zou jij zelf zoal letten?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *