Google Analytics is een service van Google die de prestaties van je website weergeeft. Denk maar aan statistieken over je bezoekers, conversies, advertenties, sociale media, verkeerskanalen e.v. Via Google Analytics krijg je een dieper inzicht betreffende hoe je website gebruikt wordt. Google Analytics bevat ontzettend veel informatie . Daardoor kan het vinden van de juiste data tijdrovend zijn. Er moet dus een snellere manier zijn om al deze data te centraliseren.

Dashboard

Dit is een voorbeeld van een dashboard

Centralisatie van data met een Google Analytics dashboard

Ik hoor je al denken: een dashboard? Wat is het en wat kan je er mee?

Een dashboard is een visualisatie van de voor jou meest belangrijke informatie. Zo wordt deze informatie gecentraliseerd op 1 pagina en kan je ze meteen raadplegen.

De voordelen van een Analytics dashboard

  • Een dashboard is volledig personaliseerbaar. Jij stelt zelf samen wat je belangrijk vindt.
  • Dashboards zijn een ideale manier om de performance van je website in het oog te houden.
  • Alle data is filterbaar, je kan zeer gericht te werk gaan.
  • Bespaart je enorm veel tijd.
  • Een dashboard is steeds toegankelijk

Al overtuigd waarom dashboards een belangrijke rol spelen?

Zelf een dashboard aanmaken met Google Analytics

De eerste vraag die je jezelf zou moeten stellen is de volgende:

  • Wat vind ik belangrijk?
  • Wat zijn de KPI’s (key performance indexes) die ik wil monitoren?

Het dashboard bouw je op door de gewenste informatie in widgets op je dashboard te plaatsen. Voor het opstellen van een dashboard wordt er gebruikt gemaakt van widgets. Binnen deze widgets kan je kiezen tussen dimensies en statistieken. Dimensies:  Deze beschrijven gegevens of eigenschappen van een object. De kenmerken kunnen verschillende waarden hebben:

  • Landen
  • Apparaten
  • Medium

Statistieken: Een statistiek meet gegevens. Het zijn afzonderlijke onderdelen van een dimensie. Ze vormen een som of verhouding en kunnen worden gemeten. Concreet voorbeeld: de dimensie stad kan gekoppeld worden aan een statistiek als bevolking. Deze statistiek geeft de som van alle inwoners weer in die specifieke plaats.

  • Bezoeken
  • Pagina’s
  • Transacties

 

dimensie

Verschillende widgets:

  • Statistieken
  • Tijdlijnen
  • Geomappen
  • Tabellen
  • Cirkeldiagrammen
  • Staafdiagrammen

widgets

 

  1. 1. Statistieken

Een statistiek wordt veelal gebruikt voor het tonen van 1 stukje informatie, denk maar aan:

  • Aantal bezoeken
  • Totale inkomsten
  • Aantal transacties

bezoeken Analytics

Verder is deze data gemakkelijk te filteren op basis van jouw voorkeur. Wil je enkel bezoeken uit een bepaald land tonen? Geen probleem.

belgie

Onderstaande screenshot toont je hoe je dit doet:

Capture

  1. 2. Tijdlijn

Een tijdlijn is een visualisatie van gegevens. Het geeft een duidelijk beeld weer van een statistiek bijvoorbeeld het aantal bezoeken. Deze visualitie toont een dalende of een stijgende trend. We kunnen op een tijdlijn ook twee variabelen gebruiken. Zo kunnen we een correlatie tussen beide analyseren. Vb. advertentiekosten van Google AdWords vs opbrengsten uit AdWords

kosten

  1. 3. Geomap

Ben je benieuwd hoe goed je website presteert in een bepaald land of regio. Hiervoor gebruik je best de Geomap widget. De landen of regio’s krijgen een donkerdere kleur naarmate ze beter presteren/hogere waarde hebben. Vb. Bezoeken in West-Europa

geo

  1. 4. Tabel

De widget tabel laat ons toe om een dimensie te kiezen en binnen deze dimensie nog twee statistieken. Via deze widget krijgen we meer informatie en een duidelijker inzicht. Vb: Bezoekerswaarde per medium en het aantal bezoeken

bezoekerswaarde

In bovenstaand voorbeeld gebruik je medium als dimensie. Verder heb je bezoeken en waarde per bezoek als statistieken. PS: We merken duidelijk dat het organisch en direct verkeer (none) de meest waardevolle bezoekers opbrengen. Het betaald en verwijzingsverkeer leveren minder waardevolle bezoekers in dit concreet voorbeeld.

  1. 5. Cirkeldiagram

Een cirkeldiagram geeft ook een visualisatie van data weer. Het laat ons toe om één dimensie te kiezen, alsook één statistiek. Cirkeldiagrammen worden veelal gebruikt in een professionele context en zijn vertrouwd in presentaties. Voor het uitgewerkt voorbeeld heb ik gekozen voor bezoeken per medium.

cirkeldiagram

Pro tip: je bezoeken komen best niet uit 1 bron. Wanneer dit kanaal plotseling niet meer voor de nodige bezoeken zorgt, kom je in de problemen. Een verspreiding over verschillende kanalen is een must.

  1. 6. Staafdiagram

Een staafdiagram is één van de krachtigste widgets in Google Analytics. Het biedt een brede mogelijkheid om je diagram volledig te personaliseren. Een staafdiagram kan je maken met een statistiek en deze groeperen naar dimensie. Optioneel kan je deze nog uitbreiden via een draaitabel met een dimensie. Onderstaand staafdiagram is hier een voorbeeld van.

staafdiagram

PS. Je kan maximum 20 dashboards aanmaken en elk dashboard kan 12 widgets bevatten. Het maken van een dashboard vraagt initieel een investering op vlak van tijd, maar op termijn loont deze investering zeker de moeite. Dankzij je dashboard kan je veel tijd besparen. Zo bekijk je in één oogopslag de voor jou essentiële informatie. Nu kan je zelf aan de slag om dashboards via Google Analytics aan te maken. Moest je een vraag hebben over Google Analytics dashboards dan hoor ik ze graag!

Marc Gulinski
Bericht van

Marc Gulinski

Online Advertiser