Inbound marketing baseert zich op het principe om vanuit de doelgroep gevonden te worden door potentiële klanten, zonder hen te storen met traditionele marketing-instrumenten zoals advertenties, direct mailing, cold calling of cold canvassing. De klant wordt als het ware gemotiveerd om naar jou te komen. In het bijzonder wordt getracht om mensen te bereiken die zoekende zijn naar het product of de service die jij aanbiedt, zonder dat ze jouw merk reeds kennen.

Wat is inbound marketing

Inbound marketing is een marketingfilosofie die de voorbije jaren heel populair werd. Toch is het voor velen niet helemaal duidelijk wat die term inhoudt. Graag zorgen wij voor opheldering. Als een nieuwe filosofie werd inbound marketing in 2005 in de marketingwereld geïntroduceerd door Brian Halligan, mede-oprichter van de Amerikaanse software-ontwikkelaar HubSpot. Sinds 2009 heeft het fenomeen een enorme vlucht genomen. Hoewel de buzz enorm is, is inbound marketing niet geheel nieuw. Het laat zich best vergelijken met de ‘pull strategie’ die in zowat elk traditioneel marketinghandboek beschreven staat.

Strategie

Bij inbound marketing wordt voornamelijk gebruik gemaakt van online kanalen, zoals sociale media, websites, blogs en e-mailmarketing. Het hoofddoel is om via die kanalen vertrouwen te wekken door klantvragen te beantwoorden. De klant krijgt geen opdringerige advertenties of boodschappen te zien, wel informatie die via sociale interactie op maat wordt aangebracht. Dat gebeurt op verschillende manieren:

  • Blogs en relevante artikels

    Een relevant artikel biedt veel meer info dan een strikt zakelijke product- of dienstomschrijving. Vaak heeft de klant een specifieke probleemvraag waarop hij een antwoord wil krijgen. Dat antwoord wil hij krijgen voordat hij beslist om als klant met jouw onderneming in zee te gaan. Kan je bewijzen dat jij de nodige kennis en knowhow hebt, dat is zijn vertrouwen meteen gewekt. Bv: Een klant wil een stoomcabine of sauna installeren. Vooraf weet hij liefst waaraan hij begint en dus zoekt hij de nodige info op over de plaatsing van een sauna of stoomcabine, de voordelen, etc. Een productpagina biedt vooral technische specificaties. Via een blogpost kan jouw onderneming bijkomende informatie meegeven die hem, eerder dan een resem technische details, over de streep zal trekken en hem motiveert tot een aankoop. Het is een toegankelijke manier om de potentiële klant – wat betreft bovenstaand voorbeeld – te wijzen op de makkelijke installatie, het gebruikscomfort of de voordelen op het vlak van gezondheid. Nadat hij die info heeft gelezen, zullen twijfels en misvattingen wegvallen. De klant zal sneller geneigd zijn om over te gaan tot een aankoop.

seo-analytics

  • Website optimaliseren

    Een bekende term in de wereld van online marketing is zoekmachineoptimalisatie (of: Search Engine Optimalization / SEO). Wil je meer bezoekers naar jouw website lokken, dan kan je niet om SEO heen. Dankzij SEO wordt jouw website beter vindbaar, waardoor je meer kans maakt om geïnteresseerde kopers aan te trekken. Onder hen ongetwijfeld ook heel wat kopers die even tevoren nog nooit van jouw onderneming of merk gehoord hadden.

  • Sociale media

    Binnen een inboundstrategie kan dit op meerdere manieren gebruikt worden.

    • Content promotie: deel nieuwe blogposts met jouw volgers en hanteer social media advertising om potentiële volgers met eenzelfde profiel te bereiken.
    • Demografie: leer jouw doelpubliek kennen. Ontdek waarin ze geïnteresseerd zijn, welke vragen hebben ze,…
    • Inspiratie: door jouw doelpubliek te leren kennen, doe je nieuwe blogideeën op.

Social-media

  • E-mail marketing

    Dit lijkt in te gaan tegen de strategie om potentiële klanten naar jou te laten komen, wat niet het geval is. Op jouw website stel je een e-book ter beschikking dat, na opgave van het e-mailadres, gratis kan worden gedownload. Door middel van marketing automation – zeg maar: het geautomatiseerde versturen van e-mails – kan je na enkele dagen of weken een opvolgingsmail sturen met bijkomende info. Hetzelfde geldt voor personen die zich inschreven op jouw nieuwsbrief. Je krijg zo de mogelijkheid om hen meer educatieve info te sturen met links naar jouw website.

  • E-books

    In feite is dit de moderne versie van de catalogus die je vroeger thuis in de bus kreeg. Een van de vele voordelen die je als onderneming hebt, is de mogelijkheid om e-books aan te maken voor meerdere producten of diensten afzonderlijk. Het blijft ook de uitgelezen manier om het e-mailadres van geïnteresseerde klanten te bemachtigen en een marketing automationflow op gang te brengen.

Conclusie

Wie louter kijkt naar de strategie achter inbound marketing, ziet geen baanbrekende ideeën. Het gaat meer om een geheel van beproefde marketinginspanningen. Daarom wordt inbound marketing nog gretig gebruik om verkeer te genereren en nieuwe klanten aan te trekken.

Alex Yip
Bericht van

Alex Yip

Online Marketeer