Facebook is het sociale medium met de hoogste penetratiegraad in België. Meer dan 5 miljoen Belgen hebben een Facebook pagina. Conversation management is een hot item voor marketeers vandaag. Maar het kan ook anders.

Adverteren

Met Facebook adverteren heb je hetzelfde bereik in België, 5,5 miljoen Belgen. Adverteren in Facebook kan je bekendheid of interesse voor je producten/diensten aanwakkeren. Maar hoe doe je dat? Welke manieren van adverteren zijn er? Sinds Facebook in mei 2012 het startschot van haar beursgang miste, verhoogde de druk van haar aandeelhouders om te experimenteren met advertentiemogelijkheden. Dit leidde tot frequente veranderingen in het beleid. Tijd om de huidige mogelijkheden in kaart te brengen. Hieronder stel ik 4 advertentiemogelijkheden op Facebook voor:

Marketplace Adsfacebook-advertising

    • Wat ? Dit zijn standaard advertenties die bestaan uit een titel, korte tekst en een afbeelding. Ze leiden meestal naar een pagina of app op Facebook of naar een andere website.
    • Wie ziet deze advertenties? De advertenties zijn zichtbaar voor iedereen. Je moet de advertenties niet liken of sharen om ze te kunnen zien. Het is een typisch display netwerk met een lage klikfrequentie.
    • Waar verschijnen de advertenties? Ze verschijnen automatisch op startpagina’s, profielen, fanpagina’s,… aan de rechterkant.

 

Bericht Advertenties

    • Wat? Bericht Advertenties of Page Post Ads starten als een post op je bedrijfspagina maar ze kunnen zich door de app ‘Power Editor’ of ‘API’ ontwikkelen tot een Marketplace advertentie. Page Post Ads zijn ideaal voor het promoten van aanbiedingen of evenementen. Ze zijn minder geschikt om bedrijfspagina-likes te verkrijgen.

 

      • Wie ziet deze advertenties? Iedereen kan de advertenties zien. Facebook gebruikers zijn niet verplicht om jouw bedrijfspagina te liken maar ze kunnen wel op de advertenties reageren of deze liken en sharen.
    • Waar verschijnen de advertenties? Ze verschijnen op je bedrijfspagina en aan de rechterkant van de verschillende Facebook pagina’s.

 

Gesponsorde Verslagen

    • Wat? Gesponsorde Verslagen of Sponsored Stories zijn acties die al genomen werden door een persoon, de adverteerder zet deze actie nog eens extra in de verf. Ze roepen meestal op tot actie.

 

    • fbWie ziet deze advertenties? De acties worden hierdoor gezien door fans én door vrienden van jouw fans. Zodra fans op jouw bericht reageren of wanneer ze jouw bericht liken, kunnen ook de vrienden van jouw fans het bericht bekijken.Pas dus op: zolang er geen connectie is tussen het bericht en één van je fans, merken de vrienden van die fan niets op.
    • Waar verschijnen de advertenties? De acties worden getoond in het nieuwsoverzicht of in de status update balk.

 

Gepromote berichten

  • Wat? Gepromote Berichten of Promoted Posts starten als een post op je bedrijfspagina maar ze kunnen door de ‘bericht boosten-knop’ gepromoot worden en zich zo ontwikkelen tot promootadvertentie.

 

  • Wie ziet de advertentie? Door je post te promoten bereik je je bestaande fans en hun vrienden. Wat je ook kan doen is je bericht promoten naar mensen, die je kiest via doelgroepbepaling. Je kan hier segmenteren op locatie, leeftijd en geslacht.
  • Waar verschijnen de advertenties? Gepromote berichten zijn zichtbaar op het nieuwsoverzicht van je bedrijfspagina en in het nieuwsoverzicht van je volgers, vrienden en/of doelgroep. Door hun plaatsing in het nieuwsoverzicht kunnen ze met de juiste boodschap de grootste klikfrequentie behalen. Het advertentiebudget wordt meestal op 24u opgebruikt.

 

Conclusie

Dankzij Facebook adverteren bereik je op verschillende manieren de consument. Je benadert en communiceert gericht met een groot bereik. Als bedrijf kan je hier merkbekendheid genereren, producten/diensten in de kijker zetten, interactie stimuleren, enz. Het is zeker een interessante tactiek en het proberen waard. Veel succes!

Yannick Moeneclaey
Bericht van

Yannick Moeneclaey

Account Manager