Het schrijven van een webtekst is niet altijd makkelijk. Waarover moet je schrijven? En hoe schrijf je om de lezer vast te grijpen? De klus is even uitdagend als belangrijk. Voor elke marketeer is degelijke webcontent immers cruciaal om online goede resultaten te boeken.

Stel je voor dat er een formule bestaat die je helpt om tot een goede webtekst te komen. Een tekst die de lezer bij de kraag vat en hem aanzet om verder te klikken.

In dit artikel leg ik aan de hand van een waardevolle copywritingtechniek uit hoe dat kan. Deze techniek berust op de zogenaamde BAB-formule en is toepasbaar in vele vormen van geschreven communicatie. Het helpt jou om tot een tekst te komen die gelezen wordt.

 

Wat is de BAB-formule?

Tip: Zonder dat je het in de gaten had, paste ik deze formule toe op de inleiding van dit artikel. Aangezien je dit leest, heeft de BAB-formule nu reeds haar waarde bewezen.

BAB staat voor ‘Before – After – Bridge’ (letterlijk: ‘voor – na – brug’). Het is een succesvolle structuur die je kan toepassen op webteksten voor e-mail, landingspagina’s, e.a. De techniek zorgt ervoor dat de lezer gaat verlangen naar het product of de dienst – kortom: de wortel – die je aanbiedt.

Wie de drie stappen uitvoert waaruit deze techniek bestaat, merkt dat de interactie met de lezer als vanzelf volgt.

Stap 1: ‘Before’ of de aanvankelijke situatie

Adverteerders kennen conversion coupling en de kracht van bevestiging al: je toont eerst dat je de situatie van de lezer begrijpt vooraleer je probeert hem op andere gedachten te brengen (ofwel: het converteren).

Start in deze stap met het schetsen van de huidige situatie en benadruk daarbij het pijnpunt dat de lezer ervaart. Hij zal zich identificeren met de geschetste situatie waardoor een band ontstaat.

Stap 2: ‘After’ of de ideale situatie

Hou de lezer de ideale situatie voor: hoe ziet de wereld eruit na het gebruik van jouw product of dienst?

Schets het beeld waarnaar de lezer werkelijk op zoek is. Zorg dat hij verlangt naar die voorgestelde situatie. Je hebt deze emotionele motivatie straks nodig voor de conversie.

Voorbeeld motivators:

  • meer omzet genereren
  • meer leads genereren
  • een probleem eenvoudig oplossen
  • goedkoper een resultaat bereiken

Stap 3: ‘Bridge’ of het slaan van een brug tussen de aanvankelijke situatie en de ideale situatie

In deze laatste stap verbind je de aanvankelijke situatie met de ideale situatie. Dat doe je door jouw oplossing – in de juiste context – voor te stellen.

Zorg dat de aanknopingspunten de aanvankelijke situatie op een slimme manier met de ideale situatie verbinden. Maak deze aanknopingspunten relevant in het verhaal dat verteld wordt. Zo voorkom je dat de lezer afhaakt.

 

Succesvolle teksten verzekerd

De sleutel van deze succesformule zit in het kennen van de pijnpunten van jouw doelgroep. Als je meerdere doelgroepen hebt, heb je ook meerdere landingspagina’s, e-mails of andere webteksten nodig.

Opgelet: Door deze formule te gebruiken in een all-size-fits-one communicatie riskeer je vervreemding. Het gevaar bestaat immers dat jouw doelgroep zich niet identificeert met de aanvankelijke situatie. Evenmin zal ze zich verleid voelen tot de ideale situatie die geschetst wordt. De BAB-formule bereikt het tegenovergestelde effect.

De BAB-formule toepassen op:

E-mail marketing
Segmenteer jouw adressenbestand en deel je mailings op per doelgroep. Onderzoek de pijnpunten van elk segment. Schrijf voor elke groep een apart BAB-verhaal. Leg die bazooka neer en mik precies!

Landingspagina’s
Koppel elke landingspagina met een doelgroep. Focus met elke advertentie (zoek- of display netwerk) op één doelgroep en raak hen met die boodschap die hen bezig houdt. Vermijd eenheidsworst. Go the extra mile!

Tot slot:

Lees de eerste drie paragrafen opnieuw. Zie jij hoe de BAB-formule haar werk deed? Voel jij je aangesproken? Heb ik jou verleid? Laat het weten in de comments.

Succes bij het schrijven van webteksten.

Jacob Eeckhout
Bericht van

Jacob Eeckhout

Managing Director