Kleuren spelen een belangrijke rol in de manier waarop we dingen ervaren en in ons opnemen. Of je nu de kleuren van je website wil aanpassen, je een poster wil ontwerpen om klanten te lokken naar jouw diensten of je de muren in je huis een nieuw kleurtje wil geven, kleuren zijn belangrijk.

Ik help je via deze blog om de essentie van kleuren beter te leren begrijpen en toon je welke gevoelens ze kunnen opwekken bij mensen.

Leer de kleurencirkel kennen

Alle kleuren zijn opgebouwd uit 3 primaire kleuren:

  • rood
  • blauw
  • geel

Wanneer je deze primaire kleuren gaat combineren krijg je 3 secondaire kleuren:

  • Combineer je rood en geel bijvoorbeeld, dan krijg je oranje,
  • blauw en geel maakt dan weer groen,
  • blauw en rood vormen dan weer de kleur paars.

Combineer je nu elke secondaire kleur met de aangrenzende primaire kleur, krijg je de 6 tertiaire kleuren:

  • oranje-geel,
  • geel- groen,
  • blauw- groen,
  • blauw-paars,
  • rood-paars,
  • rood- oranje.

Dat is hoe de welbekende kleurencirkel is opgebouwd.

Kleurtemperatuur

Elke kleur heeft ook zijn eigen “temperatuur”, er zijn koude kleuren en warme kleuren. Ga je kijken naar de rood/gele kant van de kleurencirkel,  dan ontdek je warme vrolijke kleuren.
Kijk je naar de blauw/paarse kant, dan zie je  koude koele kleuren, deze doen je meer aan de winter denken.

Wat je zeker niet mag vergeten, is dat elke kleur in de kleurencirkel goed matcht met zijn naastliggende buren. Als je doorhebt hoe de kleurencirkel in elkaar zit, kun je rekening houden met welk gevoel kleuren bij ons oproepen.

kleurencirkel

Kleuren versus gevoel

De waarneming van kleuren kan heel subjectief zijn, zo zijn invloeden van cultuur en hun betekenissen belangrijk. Er zijn sommige kleuren, die ons op een vergelijkbare manier beïnvloeden. Het menselijk oog ziet het verschil tussen warme en koude tinten.

Wist je dat visuele elementen en kleuren invloed hebben op onze rechter hersenhelft, onze rechterhelft zorgt ervoor dat emoties worden opgeroepen, als we een bepaalde kleur waarnemen. Hieronder bespreken we enkele kleuren die bepaalde gevoelens opwekken bij ons.

  • Rood: Met zijn agressieve stimulatie, sexy natuur en hartstocht, de kleur vraagt op een assertieve manier aandacht en zet aan tot actie. De rode kleur is onmogelijk te negeren. Ze stimuleert ook het hongergevoel net als oranje en groen. Je zal waarnemen dat deze kleuren ook veel terugkomen in de logo’s en kleuren van voedingsketens, als Mc Donald’s en Quick.
  • Oranje: is het aanhangende deel van het drama van de kleur rood. Oranje wordt getemperd door het vriendelijke humeur van de kleur geel. Deze kleur zorgt, net als het rode en het groene, voor het gevoel van eetlust, straalt ook warmte uit en stimuleert ook vitaliteit.
  • Geel: Geel en zwart vormen de kleurcombinatie van de natuur en zijn moeilijk te negeren. Denk maar aan tijgers,  insecten,… . Deze kleurcombinatie zegt: Je kan beter afstand van mij houden.
  • Roos: Afhankelijk van de verzadiging of de intensiteit, roept de kleur roos gevarieerde stemmingswisselingen op. Magenta en fuchsia ( diepe warme kleuren) worden gezien als sensueel en theatrale kleuren. Ga je meer naar het pastel roos dan neig je meer naar het gevoel van zachte romantiek, dit vervangt de harde sensualiteit van het harde rood.
  • Groen: Vanwege de associatie met de natuur en het gebladerte, kan groen gebruikt worden in je ontwerp als een bijna neutrale kleur: groene bladeren zullen nooit botsen met rode of roze rozen, gele zonnebloemen, want dit is gewoon de natuur. Kijk je voor de kleuren van jouw muren naar de natuur dan zullen deze altijd matchen.
  • Blauw: is het je opgevallen hoeveel bedrijven en financiële instellingen de kleur blauw gebruiken om hun merk over te brengen? Dit komt doordat blauw wordt gezien als rustig en betrouwbaar en is een kleur, die betrokkenheid uitstraalt. Ook kan de kleur voorkomen als een verzadigde kleur, de kleur is niet intens, maar minder fel en grauw en neigt naar het grijze. Het is ook de kleur die we associëren met rust, sereniteit en neutraliteit. Wordt het blauw donkerder, dan staat het voor autoriteit, geloofwaardig en macht.
  • Bruin: brengt het gevoel van geborgenheid, eerlijkheid, bescheidenheid, stabiliteit. Maar ook het gevoel van levendigheid en aardsheid naar boven. Bruin is de kleur van de aarde, waarop de mens zijn leven vormgeeft.
  • Paars: is een zware kleur, maar in de verzadigde vorm van deze kleur kan het ook rust brengen, denk maar aan lavendel. Het kan de creativiteit ook bevorderen. Het bezorgt ook sommige mensen een ‘mystiek’ gevoel. Paars is een harmonieuze en kalmerende kleur met een krachtig effect op onze emoties.
  • Wit: staat voor reinheid, neutraliteit en smetteloosheid, deze kleur wordt ook voor beroepskleding van mensen die met hygiëne werken geassocieerd. Denk maar aan dokters, koks en laboranten. Wit kan ook rust brengen in combinatie met harde of rustige kleuren. Enerzijds geeft wit een ‘welkom’ gevoel. Anderzijds kan te veel wit een doods en kil gevoel geven. Wit wordt ook veel gebruikt in interieurs om rust, evenwicht en kalmte te brengen.
  • Zwart: zwart is geen echte kleur. Zwart absorbeert licht en kan daardoor somber werken. Geraffineerd toegepast heeft zwart een chique karakter. Kleuren zijn ontzettend belangrijk in het menselijke leven. Kleur zorgt er bijvoorbeeld voor dat we voedsel kunnen associëren met eetbaar of niet. Zou jij een blauwe banaan op eten? Deze kleur is onnatuurlijk en zet er ons niet toe aan om deze banaan op te eten.

Lees ook: Hoe je elke kleurencode ter wereld ‘vangt’

Conclusie

Wil je als bedrijf een bepaald gevoel uitstralen? Houd dan zeker rekening met de keuzebepaling van jouw kleuren als bedrijf. Dit gaat veel verder dan enkel de kleuren voor jouw logo kiezen. Denk maar eens aan de kleur van de muren in jouw bedrijf. Stralen zij rust uit? Of somberheid? Als mens zijn we constant onbewust bezig met kleuren en hoe zij een bepaalde indruk achterlaten. Met de juiste kleuren kan je klanten scoren en de werksfeer bevorderen.

Benieuwd hoe de kleuren van je website het bezoek aan je site beïnvloeden? Contacteer dan een van onze experts!

Yannick Moeneclaey
Bericht van

Yannick Moeneclaey

Account Manager