Een nieuwsbrief versturen vanuit je bedrijf is een goede manier om bij prospects en bestaande klanten op de radar te blijven. Jammer genoeg zijn er dagelijks ook veel spamberichten in omloop. Een bericht is spam wanneer naar e-mailadressen verstuurd wordt zonder dat de ontvanger toestemming heeft gegeven om e-mails naar hen te verzenden.

E-mailproviders voeren een dagelijkse strijd tegen deze spamberichten, en hebben daarom hun eigen spamfilters. Kijk maar eens in de spamfolder van je e-mailprovider: je staat ervan versteld hoeveel berichten er in terechtkomen, soms zelfs nieuwsbrieven waarop je je ze zelf hebt ingeschreven.

spamfolder_voorbeeld

Hoe komt het nu dat sommige e-mails blijven hangen achter spamfilters? En hoe kan je het voorkomen bij je eigen nieuwsbrief?

Geen openbare regels

De regels die de spamfilters hanteren, zijn nergens terug te vinden. De reden is eenvoudig: de filters  moeten de spammers voor blijven. De spamfilters van verschillende providers hebben bovendien allemaal hun eigen regels.

Soms moet één e-mail door verschillende filters voordat hij aankomt bij de ontvanger. Dan is het moeilijk te bepalen waarom bij welke filter hij juist is blijven hangen.

In het algemeen komt ongeveer 10 à 15% van de verzonden e-mails om een of andere reden niet aan bij de bestemmeling. Als het aantal bij jouw mailing hoger ligt, is er misschien iets aan de hand.

Inhoud van de nieuwsbrief

Een van de zaken waar filters op afknappen, zijn onderwerpen die in spam vaak voorkomen. Let dus op als u in uw e-mail te veel begint te beloven, zoals gratis of goedkoop. Vermijd ook zeker woorden die met seks te maken hebben. Laat dat aan de spammers over.

spamvoorbeeld

Let ook op voor de volgende zaken:

  • Simpelweg aangeven in het onderwerp van je e–mail dat het geen spam is, is geen goed idee. Dit heeft een averechts effect.
  • Zet niet te veel leestekens in het onderwerp van je mail.
  • Gebruik niet enkel hoofdletters in het onderwerp.
  • Schrijf geen tientallen e-mailadressen binnen hetzelfde bedrijf aan.

Toestemming om nieuwsbrief te versturen

Het is mogelijk dat contactpersonen uw nieuwsbrief als spam hebben aangeduid in hun
e-mailprogramma. Als dit te vaak gebeurt, kan dat nadelig zijn voor u als afzender. De spamfilters kunnen uw e-mailadres immers gaan herkennen als een verspreider van spam.

Tips om te vermijden dat ontvangers je nieuwsbrief als spam aanduiden:

  • Segmentatie is belangrijk.  Richt je e-mailcampagnes zo veel mogelijk op een specifieke doelgroep. De kans dat ontvangers iets aan je boodschap hebben, is dan groter.
  • Verstuur alleen e-mails naar personen die u daar toestemming voor hebben gegeven. Als ze dat niet gedaan hebben, vergroot de kans dat ze uw nieuwsbrief als spam aanduiden enorm.
  • Gebruik in geen geval aangekochte lijsten met e-mailadressen. Het is strafbaar en in de praktijk wint u er erg weinig mee, omdat het voor de ontvangers ongewenste mails zijn. Zij hebben geen interesse in het product en ervaren het mogelijk als storend.
  • Wacht niet te lang om een nieuwsbrief te versturen nadat je de adressen hebt vergaard. Het risico bestaat dan dat de ontvangers zich niet meer herinneren dat ze jou toestemming hebben gegeven.
  • Kijk uit met single opt-ins, waarbij iemand in uw contactenlijst terechtkomt door enkel zijn hun e-mailadres in te vullen in een formulier. Je loopt immers het risico dat er fouten in de adressen staan of dat iemand een e-mailadres invult dat niet van hem is. In die gevallen zal je nieuwsbrief gemakkelijker als spam worden aangeduid. Een double opt-in is veiliger. Daarbij wordt een bevestigingsmail gestuurd naar de persoon die zich via het formulier inschrijft. Door op een link te klikken verifieert hij dat het om zijn eigen e-mailadres gaat.

Bij iValue zijn we dagelijks bezig met e-mail marketing. We volgen de ontwikkelingen op de voet om de kwaliteit van onze e-mailcampagnes te bewaken. Blijf je graag op de hoogte? Schrijf je dan hiernaast in op onze nieuwsbrief.

Foto Flickr