Nucleus: een marketing automation-strategie met oog voor de ontvanger

Sinds hun oprichting in 2000 groeide Nucleus uit tot een van de grootste spelers in het Belgische hostinglandschap. Met oog voor de bezoeker en een doordachte marketing automation-strategie zet iValue sterke content in de kijker en tonen we de expertise van het bedrijf aan.

Een betrokken en toonaangevende hostingaanbieder

De drie pijlers waarop Nucleus is gebouwd zijn kwaliteit, expertise en dienstverlening. Hun steeds groeiende en multifunctionele team bestaat uit specialisten in verschillende vakgebieden. De experts vullen elkaar perfect aan, waardoor Nucleus in staat is om het hoofd te bieden aan steeds grotere uitdagingen.

Door een sterk marketing automation-traject te implementeren zorgden we ervoor dat Nucleus ook online mee evolueert en groeit.

De uitdaging

De website van Nucleus zat al boordevol nuttige informatie, kennis en nieuws. Toch vonden bezoekers de weg naar deze waardevolle content niet. Om ze naar relevante informatie te leiden en Nucleus meer autoriteit te geven moesten we de content die expertise aantoont dan ook meer in de kijker zetten én verspreiden. Daarbij moesten we echter wel rekening houden met de nieuwe regelgeving rond de bescherming van persoonsgegevens van Europese burgers (General Data Protection Regulation of GDPR). Voor Nucleus was dat van cruciaal belang.

Onze marketing automation-aanpak

Toen we samen met Nucleus van start gingen werd hun content nog niet op een gestructureerde manier verspreid. Daarom startten we een marketing automation-traject op. Daardoor worden abonnees steeds automatisch op de hoogte gehouden van de laatste nieuwtjes en ontvangen ze informatie die is afgestemd op hun individuele interesses. Zo kunnen bezoekers bijvoorbeeld hun e-mailadres invullen en ontvangen ze vervolgens per mail een link waarmee ze een e-book kunnen downloaden.

Deze e-books bestaan uit meerdere blogartikels rond een specifiek thema, die gebundeld zijn tot één geheel. Dit is een ideale manier om de sterke content van Nucleus te verspreiden en meer onder de aandacht te brengen. In de downloadmail die de abonnee ontvangt verwijzen we ook naar andere e-books en gerelateerde content. Zo brengen we hen op efficiënte wijze op de hoogte van welke informatie en content er nog meer bestaat.

Daarnaast werkten we ook een systeem uit om abonnees onder te verdelen in segmenten. Zo kunnen we kwalitatieve leads beter identificeren en op de juiste manier en het juiste moment aanspreken.

Lead Scoring

We gebruiken scoring algoritmes en kennen punten toe aan bepaalde acties. Zo krijg je voor een bezoek aan bepaalde sleutelpagina’s, het invullen van een contactformulier of het downloaden van een e-book bijvoorbeeld meer punten dan voor een kort bezoek aan een minder belangrijke pagina. We tellen alle scores die aan een lead zijn toegekend op en hebben zo een goed idee van het interesse-niveau van die persoon. We weten precies welke contacten ‘hot’ zijn en welke juist niet.

Doordat iValue met lead scoring begon kan het salesteam van Nucleus de leads nu ook op een zeer efficiënte manier opvolgen. Niet iedereen heeft immers al behoefte aan een salesgesprek. Dankzij lead scoring weten we dit op voorhand en verspilt het salesteam van Nucleus geen tijd aan het opvolgen van ongeïnteresseerde contacten.


General Data Protection Regulation

Als hostingbedrijf is Nucleus het eerste punt van dataverzameling. Daarom was het voor hen cruciaal dat we proactief werkten en ervoor zorgden dat ze voldoen aan de nieuwe GDPR-richtlijnen. Elke organisatie moet vanaf 25 mei 2018 namelijk kunnen aantonen welke persoonsgegevens er worden verzameld, hoe ze gebruikt worden en hoe ze beveiligd zijn. Daarnaast heeft elk individu het recht om ‘vergeten’ te worden en mogen abonnees zelf bepalen welke informatie ze willen ontvangen.
We ondernamen de nodige stappen om volledig GDPR-compliant te zijn.

  • Zo moeten abonnees bijvoorbeeld expliciet toestemming geven om eender welk type van communicatie te ontvangen.
  • Daarnaast kan iedereen zelf zijn account beheren en op elk moment voorkeuren wijzigen.

Het resultaat

Dankzij het marketing automation-traject dat we implementeerden verspreiden we de content van Nucleus op een efficiënte manier. Door abonnees onder te verdelen in segmenten en scoring algoritmes te gebruiken beheren we contacten beter. We weten precies hoe warm elke lead is en spelen daar perfect op in dankzij een aangepast traject. Zo begeleiden we prospects en geven we warme leads het laatste zetje in de goede richting.

Daarnaast besparen we het salesteam van Nucleus veel tijd doordat ze op voorhand weten welke leads warm en geïnteresseerd genoeg zijn voor een gesprek en is het bedrijf volledig voorbereid op de nieuwe GDPR-wetgeving dankzij onze proactieve werkwijze.

Bekijk het resultaat.

iValue was een belangrijke hulp bij het opzetten van onze marketing automation. Ze zorgden voor een vlekkeloze implementatie en denken voortdurend met ons mee hoe we onze oplossing verder kunnen optimaliseren.
Davy Vandevinne
Marketing Manager
Nucleus