Schitterende resultaten na jaarcampagne bij Abisco

Begin 2018 stelden we in samenspraak met wellness-speler Abisco een ambitieus doel voorop: een bezoekersaantal van 100.000 behalen met de bijhorende conversies voor hun website. De uitdaging was de perfecte SEO-strategie uitdenken om dit doel te bereiken. Hoe we dat aangepakt hebben, lees je hier!

Abisco: de optimale wellness-ervaring

Abisco is een familiebedrijf, eind jaren ‘80 ontstaan uit deskundigheid en voorliefde voor wellness en sauna. In hun toonzaal ontdek je vandaag onder andere Zweedse sauna’s en stoombaden van het merk Tylö, aangevuld met jacuzzi’s, infraroodcabines en ultrasun zonnebanken. Hun combinatie van expertise en vernieuwing zorgt dat zij uitgegroeid zijn tot een grote speler binnen de wellness-sector.

De uitdaging

Een SEO-strategie uitwerken die +35% meer bezoekers aantrekt voor de Abisco-website was het hoofddoel waarmee we van start gingen. We ontwikkelden een tactiek die tegelijk rekening hield met de juiste content, technische aspecten en social media. Dankzij de vereniging van deze facetten konden we de ideale SEO-aanpak waarmaken.

Onze aanpak

Content

Goede content is niet enkel vlot en correct, maar ook afgestemd op de gepaste SEO-zoekwoordanalyse. Voor Abisco focusten we op de meest interessante en concurrentiële zoekwoorden binnen de wellness-sector. Eerst bekeken we de metatekst. Vooral bij de Franse versie van de website ondervonden we enkele obstakels. Daar botsten we namelijk op vage, nietszeggende titels en beknopte of ontbrekende meta-descriptions. Om optimaal gebruik te kunnen maken van de meta-content, bedachten we titels en descriptions die de ervaring en expertise van Abisco in de verf zetten. Voor de Franse website bedachten we originele titels die geen klakkeloze vertaling zijn van de Nederlandse tegenhanger.

Vervolgens voerden we een gerichte optimalisering voor zoekopdrachten van belangrijke termen en constructies uit. We onderzochten bijvoorbeeld constructies omtrent sauna, zoals ‘sauna thuis’, ‘sauna prijs’, ‘sauna plaatsen’, en meer. Bij onze selectie hielden we rekening met de verschillende aspecten van de aankoopfunnel.

Technisch

Op technisch vlak ondernamen we eveneens concrete stappen. We kozen onder andere voor keyword tracking: we volgden meer keywords met Searchmetrics, zodat prioritaire woorden duidelijker op de voorgrond kwamen. We baseerden ons voor Abisco op vier belangrijke pijlers – sauna, infrarood, stoom en spa – en zorgden ervoor dat hun imago onderstreept werd in deze domeinen.

We verbeterden ook de snelheid van de Abisco-website zodat deze ondertussen in minder dan 4 seconden volledige geladen is. Want een snelle surfervaring laat een betere indruk na bij je bezoekers, en zorgt tegelijk voor een betere conversie. Om dit te realiseren maakten we gebruiken van compressie, caching en een CDN. Voor mobiele bezoekers werd ook een PWA opgezet.

Onze volgende stap betrof het wegwerken van fouten. Geen enkele surfer komt graag terecht op een ‘Error 404’-pagina. Om dat te vermijden, volgden we alle producten die uit het aanbod verdwijnen en leidden ze om naar een alternatieve pagina. Zo komen bezoekers niet meer op een doodlopende pagina terecht.

Ook de waarde van interne links wordt vaak vergeten. Interne ankerteksten worden meestal genegeerd wanneer het gaat om optimalisering. Wat betreft zoekmachine-optimalisatie vormen ze nochtans een belangrijk onderdeel. Bij Abisco hebben we via dit aspect de interne pagerank verbetert. Daarvoor maakten we gebruik van de interne links, het navigatiemenu en deeplinks in de footer van de website. Dit heeft ons geholpen om beter te scoren in Google.

Onze aandacht voor optimalisering en gebruikservaring werd beloond door Google in september 2018. Toen verkregen we een Mobile-First indexing voor de volledige website, waarmee we toekomstige resultaten verzekeren.

Social Media

Tot slot kunnen social media een enorme impact hebben op de naamsbekendheid van een bedrijf. Zo bevat de website van Abisco heel wat prachtige foto’s en het zou zonde zijn deze te weinig onder de aandacht te brengen. We maakten het dan ook eenvoudig om de foto’s te delen op Pinterest, wat de naamsbekendheid van Abisco een eind vooruit hielp. Het aantal bezoekers afkomstig van Pinterest steeg met +75%.

 

De resultaten

Onze SEO-strategie voor Abisco leverde enkele mooie uitkomsten op. Die waren zichtbaar op vier belangrijke niveaus:

 

  1. De stijging van het bezoekersaantal van de Abisco-website, dat groeide met maar liefst +98% in plaats van de vooropgestelde +35%.
  2. Nog belangrijker dan de stijging in bezoekersaantallen, waren de extra conversies die dit met zich meebracht: +20% bestellingen, +37% informatieaanvragen, +220% contactaanvragen.
  3. Een verbeterde gebruikerservaring dankzij het oplossen van technische fouten (geen doodlopende pagina’s meer) en een snellere surfervaring.
  4. Een gestegen visibiliteit voor zowel de Franse als Nederlandse website, waarbij we vooral het Franse marktaandeel opgetrokken hebben van 0,4% naar 2%, een gezonder en representatiever percentage.

De resultaten van onze SEO-aanpak voor de Abisco-website overstegen met andere woorden onze eigen verwachtingen. Dankzij het grote succes van deze campagne zijn we ver boven ons vooropgestelde hoofddoel geëindigd. Zo hebben we Abisco als partner in wellness de online aandacht gegeven die ze verdienen.

 

Zoek jij ook de juiste SEO-strategie voor jouw website? We werken er graag aan mee.