Dé beste webshop van België worden

Selexion groeide met haar lokale buurtwinkels tot een omnichannel netwerk van vakmannen met een toonaangevende webshop.

Ontdek de impact van iValue.

Bekroond met 5 sterren door Test Aankoop

Met 160 winkels is Selexion één van de grootste elektronica winkel netwerken van België. De “expertise van de vakman” is nog steeds hun meerwaarde, ook online.

In een supersnelle markt moet je innoveren. In dat kader vroeg Selexion ondersteuning aan iValue om haar webshop naar het volgende niveau te brengen. Een project dat Test Aankoop bekroonde in september 2017 als één van de beste webshops met 5 sterren.

De uitdaging

De consumer electronics retailers bevinden zich vandaag in een competitieve markt waarin pure players traditionele spelers uitdagen. Dit vraagt om een flexibele omni-channel organisatie die snel kan inspelen op trends. Niet alleen in het winkelpunt, maar ook online.

Selexion groeide in een snel veranderende markt naar 160 winkels dankzij de expertise, service en advies. De vakman die je voor, tijdens en na je aankoop helpt. Hoe vertaal je die meerwaarde online? Hoe maak je het verschil met prijzenkloppers?

Daarbij komt de complexiteit van alles wat achter de schermen gebeurt. Je verenigt 160 winkels met aankoop, logistiek, prijzen en service. De webshop is daarbij geen alleenstaande zaak. Hij zorgt voor eigen online verkoop maar stimuleert ook verkeer naar de winkels. Een afweging die we strategisch in alles meenemen.

Als laatste sta je voor een technische uitdaging die kan tellen: een webshop die integreert met SAP, 160 winkels maar toch de klant centraal stelt. Een site die flexibel inspeelt op gebruiksvriendelijkheid, snelheid en campagnevoering.

Onze aanpak

Sofie Geyskens, Head of Marketing & E-commerce, ging midden 2016 op zoek naar een partner die de webshop naar een volgend niveau kan tillen. De gedeelde strategische visie vertaalden we in alle onderliggende deelprojecten:

Strategie en campagnevoering

Nog voor alle online onderzoek klaar was, startten we al met de eerste campagnes. We vertaalden de briefings meteen in thematische en evergreen campagnes. Met een strenge blik op de kost-per-verkoop, marges per productgroep en strategische koers verzekerden we Selexion van een positieve ROI.

UX design

Op basis van gebruikersonderzoek en sectoriële best practices deden we aanbevelingen op maat. We werkten wireframes uit als interactief hulpmiddel bij interne meetings met verschillende stakeholders.   We sleutelden aan de homepagina en navigatie. We gaven de product detailpagina en checkout een gebruiksvriendelijke update. Om in te spelen op persoonlijk contact, werd er een hulpvaardige klantenservice sectie uitgewerkt op de webshop. We maakten een inventaris van de interface op als ‘kit’ voor development en zochten naar creatieve oplossingen wanneer we technische restricties tegenkwamen. Zo werkten we kosten-efficiënt aan de optimalisatie van de webshop.

Content marketing

De expertise van de vakman vertaalden we voor, tijdens en na de aankoop in waardevolle informatie:

  • Informatieve artikelen en koopgidsen helpen de klant de beste keuze te maken.
  • Navigatie en labeling herwerken om klanten sneller naar hun product te brengen. Duidelijke microcopy die de klant begeleidt tijdens haar aankoop.
  • Informatieve vraag-en-antwoord die je helpt bij een vraag na je aankoop.

Strategische reporting

Met 160 winkels, honderden vakmannen en -vrouwen, duizenden producten en een verspreide doelgroep is strategie een must. Om te waken over de strategische koers en de bottom line overleggen we wekelijks. Met realtime dashboards en diepte rapporten helpen we Selexion strategische keuzes maken op korte en middellange termijn.

Het resultaat

Het UX research en design project resulteerde in een webshop die de klant centraal plaatst. En dat bleef niet zonder resultaat. Niet alleen verhoogde het conversiepercentage door meer aankopen. Ook Test Aankoop waardeert deze inspanningen en bekroont in september 2017 Selexion met vijf sterren op vijf voor de vernieuwde webshop.

Test Aankoop geeft het maximum van de punten voor 3 elementen die we herwerkten:

  • Productinformatie: met de nieuwe product detailpagina’s werkten we een strakke hiërarchie uit in het design. Dat maakt de productinformatie hapklaar en licht verteerbaar voor bezoekers.
  • Aankoopproces: de herwerking van het conversiepad op desktop en mobiel zorgt voor betere ‘fit’ met standaarden in usability. De informatie is beter afgestemd op de verwachtingen van gebruikers. Daardoor overstijgt de check-out het niveau van concurrenten op vlak van snelheid en gemak.
  • Wettelijke informatie: We bundelden alle informatie voor bestaande en nieuwe klanten op één sectie. Zo ben je transparant en vlot bereikbaar in je service.

 

Campagnes met een positieve ROI

Op een recordtijd realiseerden we samen met Selexion positieve return op de campagnes. Een gezonde mix tussen Google Shopping en Search-campagnes zorgden voor een verbetering van 5% in ROI.

Na de implementatie van UX design aanpassingen zorgde de campagne optimalisatie zelfs voor een verbetering van 10%.

 

Dankzij een partnership op strategisch en tactisch niveau slagen we erin om een duidelijke meerwaarde te creëren die bijdraagt aan de bottom line van Selexion en de visie voor de komende jaren.

Wil jij je webshop ook naar een hoger niveau tillen? Contacteer ons voor een verkennend gesprek.


We kozen voor iValue omdat we zelf de expertise niet in huis hadden. Hun totaalaanpak met strategie, advertising, content marketing en UX design hielp ons op korte termijn vooruitgang te boeken. De basis van onze webshop was wel goed, maar converteerde te weinig. Samen met iValue pakten we dit aan. Met resultaat!
Sofie Geyskens
Head of Marketing & E-commerce
Selexion