Design & development

Gebruikersonderzoek

Gebruikersonderzoek sessie met Bert en Britt

Onderzoek vooraf: workshops 

Een betere gebruikerservaring op je platform is geen zaak van je IT-afdeling of je webdesigners alleen. Integendeel: ze hangt nauw samen met alles wat in je bedrijf beweegt rond business en marketing. Tijdens interactieve workshops verzamelen we hierover zoveel mogelijk informatie bij de juiste mensen binnen je organisatie.

We brengen jouw perspectief op je doelgroep of je doelstellingen in kaart, kijken samen naar je visie op content of functionaliteiten, of we tekenen de belangrijkste bezoekersflows uit. Zo komen we tot inzichten waarmee we jullie merk samen in de juiste richting kunnen stuwen.

Interviews met gebruikers

Hoe weet je of mensen je website of app aantrekkelijk, interessant of betrouwbaar vinden? Simpel: door het ze op de man/vrouw/x af te vragen tijdens een live-interview. We nodigen een aantal van je klanten of regelmatige bezoekers uit en overlopen samen met hen een lijst met pertinente vragen. Zo krijg je meteen een algemene indruk van je eigen platform, maar dan gezien door de ogen van je doelpubliek. Voor het opstellen van de vragenlijst baseren we ons overigens op de bewezen knowhow uit het UX-onderzoeksdomein.

Expert review

Het hoeft natuurlijk niet altijd zo uitgebreid, qua onderzoek vooraf. Via een expert review krijg je snel zicht op de user experience van je huidige digitale kanalen - lees, je weet meteen wat de sterktes en pijnpunten zijn. Onze UX-collega’s analyseren de gebruiksvriendelijkheid en gieten hun bevindingen in een prioriteitenlijstje met concrete aanbevelingen over content, lay-out, interactie en design. We definiëren ook de aspecten die we samen verder kunnen testen of onderzoeken. 

Gebruikerstest

Om écht te weten hoe je doelgroep - mensen van vlees en bloed, dus - in het dagelijkse leven omgaat met je websites, apps, in-store-apparaten of prototypes doen we aan usability testing. Onze researchers geven testgebruikers een aantal taken die ze moeten uitvoeren op een specifiek touchpoint. Zo krijgen we meteen inzicht in de digitale gewoontes en noden van jouw klant, en weten we meteen hoe makkelijk in het gebruik je platform écht is. De tests leggen kleine inconsistenties in het design bloot, maar ook de grotere strategische beslissingen. Zo zorgen we ervoor dat je niets over het hoofd ziet bij de verdere uitbouw van je digitale platformen. 

Trouwens: je hebt geen grote groep testgebruikers nodig. Met amper vijf gebruikers krijg je al zicht op 85% van de belangrijkste kwesties in gebruiksvriendelijkheid.

Onderzoek naderhand: monitoring

Eenmaal je platform in gebruik is, monitoren we het gebruikersgedrag. Met het juiste meetplan en de juiste tracking brengen we voortdurend in kaart hoe mensen zich door je site of app bewegen en gieten de data in gedetailleerde rapporten. Op basis daarvan kun je verdere beslissingen nemen.

Door middel van enquêtes vragen we directe feedback van je gebruikers: zo peilen we snel naar de redenen achter hun gedrag. Wat vinden je bezoekers goed? Waarom lopen ze ergens vast? En waar zitten opportuniteiten voor verdere groei? Het is een simpele maar doeltreffende manier om te weten of je website of app doet wat mensen ervan verwachten.

Klaar voor een betere gebruikerservaring?

Contacteer ons