Digital branding
Acerta.be
De uitdaging
Overkoepelende online copiloot
Het online bedrijfsplatform van hr-dienstengroep Acerta vertaalde niet hun merkidentiteit van toegankelijke en ontzorgende serviceverlener. Het was in de loop der jaren uitgegroeid tot een kluwen van satellietsites, met elk hun eigen design, aanbod en navigatiemodel.
Door het gebrek aan uniformiteit zagen prospecten én klanten door de bomen het bos niet meer. Zo miste Acerta de leads die het nodig heeft binnen een competitieve markt. Ook hun systemen waren dringend aan een serieuze update toe. In 2017 schakelden ze daarom onze hulp in.

De aanpak
Meer uniformiteit, meer leads
Ons UX-team nam hun satellietsite ikwilstarten.be onder de loep met een expert review en formuleerde verbeteringen voor meer klantgerichtheid. De resultaten overtuigden Acerta om de transformatie van hun volledige online aanwezigheid aan ons toe te vertrouwen. Met een grondig research- en testtraject - voor, gedurende en na het ontwerpproces - bepaalden we pijnpunten en vereisten voor hun nieuwe website.



UX research
Fundamentele doelstellingen
Hoe kanaliseer je alles wat Acerta te bieden heeft tot een consistente en relevante online ervaring voor diverse doelgroepen? In overleg met Acerta stelden we doelen scherp: hun zichtbaarheid op search verhogen, hun navigatie drastisch verbeteren en doelgroepgericht maken, hun klanten en prospecten engageren via informatie en content.
Ook wilden we volop inzetten op lead generation en conversie. Tijdens stakeholderworkshops met de Acerta business unit managers brachten we hun services en salesstrategieën in kaart. Die resultaten verbonden we aan onze onderzoeksresultaten.




Design
Beheersbare branded site
We ontwierpen een coherent design en een heldere informatiearchitectuur - met consistent gestructureerde content en duidelijke labeling. Door de intuïtieve navigatie vervullen doelgroepen hun toptaken sneller en stromen ze vlot door naar relevante conversiepunten.
De storyframes en wireframes toetsten we tijdens workshops bij Acerta BU-managers, maar ook op locatie, bij doelgroepprofielen. Met deze usability testing valideerden we ons design en stelden het ook bij in functie van gebruiksvriendelijkheid.
De nieuwe site moest beheersbaar en soepel aanpasbaar zijn voor de Acerta-teams - zonder de integriteit van de informatiestructuur, navigatie of de herkenbaarheid van het visual design te verstoren. Daarom opteerden we voor een modulaire opzet van de site en werkten volgens de principes van atomic design: ontwerpen via building blocks en page parts.


De resultaten
Van digitale doolhof naar vlotte gebruikservaring
We ontwierpen en implementeerden één consistent, gebruiksvriendelijk en beheersbaar online communicatieplatform - met één unieke en herkenbare merkidentiteit. Met onze research, testingaanpak en het atomic design zorgden we ervoor dat het nieuwe Acerta-platform binnen de tien maanden live stond.
Dankzij de verbeterde informatie-architectuur, gebruikservaring en de aandacht voor inbound content marketing, schoot de Acerta-website in searchresultaten door van de tiende naar de vierde plaats. Vandaag optimaliseren we de website nog verder via onder andere inboundcontent, advertising en iteratie om plaats twee of drie te veroveren.
Acerta.be is nu een volwaardig speak-and-sell kanaal waarin prospecten vlot hun weg vinden naar cruciale en correcte informatie en de juiste diensten. Klanten vereenvoudigen hun dagtaken via een snelle toegang tot een rijke klantenzone met Acerta-tools en -expertises.





