Supra Bazar

Boomende e-commerce dankzij Google-knowhow

Iedere West- en Oost-Vlaming kent de winkelketen Supra Bazar als de plek waar je alles vindt. En dat mag je bijna letterlijk nemen: meer dan 250.000 producten bieden ze aan in hun winkels, en online een slordige 130.000.

Maar ondanks de wereldwijde boom van het internetshoppen kon Supra Bazar het potentieel van zijn e-commerce nog niet verzilveren. Enter de Google-knowhow en het voortschrijdende inzicht van compagnon de route iValue, die samen met Supra Bazar bouwde aan een online jaagpad waarover de komende jaren nog vele duizenden klanten hun weg naar Suprabazar.be zullen vinden.

Google shopping
"Dankzij iValue hebben we eindelijk onze plaats binnen Google, zowel organisch als adverterend."
Simon Verbaeys
E-commerce Manager bij Supra Bazar

Shop ‘n Search

Meer onlineverkoop genereren? Dan is Google Shopping de eerste keus. Want mensen die via dat platform een product zoeken, zijn sowieso heel geneigd om iets te kopen. Ze zien ook direct alle details van jouw product - prijs, afmeting, stock, wattage … Maar Google haalt die details en kenmerken uit een productfeed, en uitgerekend dat mankeerde bij Supra Bazar - hun website liet het zelfs niet toe. 

Google Search, dan maar. Minder eenvoudig, maar moeilijk gaat ook. 

Eerst zetten onze online marketingspecialisten Google Search-campagnes op voor de productcategorieën, die ze vervolgens combineerden met de woorden ‘bestellen’ of ‘kopen’. Bijvoorbeeld: ‘barbecue kopen’ of ‘hoeslakens bestellen’. Een enorme klus, zeker gezien de vele productcategorieën van Supra Bazar. 

Maar met Dynamic Search Ads konden we het proces toch deels automatiseren. Zo scant Google de Supra Bazar-website en bepaalt zelf de zoekopdrachten die hij target, welke zoekadvertenties hij toont én hoe ze eruitzien. Bijzonder handig: als je vandaag online een product zoekt, dan doet dat bij Google automatisch een belletje rinkelen: “Aha! Dat hebben ze bij Supra Bazar!”

Tweede kans voor Google Shopping

In een tweede fase zochten onze experts alsnog een manier om Google Shopping te gebruiken - de voordelen van het platform zijn immers te groot om het links te laten liggen. 

Dat Suprabazar.be geen productfeed genereert, losten we op met een nieuwe optie van Google: die scant je website en creëert op basis daarvan een eigen, zij het onvolledige productfeed met prijzen en andere details. En de eerste resultaten waren meer dan bemoedigend. Het zorgde ook voor een boost in het wederzijdse vertrouwen: hier zat meer in - veel meer.

Samen (alsmaar) slimmer

Dankzij een broodnodige extra module op de website van Supra Bazar kregen we eindelijk die volledige productfeed, met als gevolg: een veel betere dataset om mee te adverteren. Er was slechts één nadeel: de producten van Supra Bazar werden enkel getoond in Google Shopping zelf, terwijl we ook mikken op een publiek met een veel mildere koopintentie. Onze oplossing? Smart Shopping, eveneens van Google. Het heeft twee slimme voordelen: ten eerste worden de producten van Supra Bazar behalve op Google Shopping ook op bijvoorbeeld Gmail of YouTube getoond. En ten tweede: dynamische remarketing. Wanneer je een product bekijkt op een website zonder het te kopen, dan duikt dat product later weer op in advertenties op andere websites - een subtiel geheugensteuntje, zeg maar.

"Samen met iValue brachten we de webshop van Supra Bazar naar nieuwe hoogten."
Simon Verbaeys
E-commerce Manager bij Supra Bazar

Wie zoet is krijgt resultaat

Smart Shopping-campagnes wérken. Dat bewees onze Sinterklaascampagne voor Supra Bazar, die meteen de meest winstgevende van 2020 werd. We laten de cijfers even spreken: 

  • Een ad spend van 377,01 euro zorgde voor 1.749.631 impressies, 39.000 bezoeken op de site, 2.141 online transacties, en een omzet van maar liefst 128.240,02 euro.
  • Even scherp gesteld: elke euro advertentiekost bracht gemiddeld 340,15 euro op. 

Toegegeven: de coronapandemie zorgde voor een extra duw in de rug, maar het was vooral de slimme set-up van de site en de ads die mensen erop attent maakten dat ze bij Suprabazar.be moesten wezen. 

Klaar voor een online-boom

De fundamenten van Suprabazar.be waren al uitgehard voor iValue aan boord kwam, maar dankzij de Google-expertise van die laatste vinden steeds meer klanten hun weg naar de webshop van de bekendste winkelketen in Oost- en West-Vlaanderen. Een online-boom is dus geen kwestie van ‘of’, maar van ‘wanneer’.

 

Op zoek naar een digitaal marketingplan, online campagne of oplossing voor je website?

Plan een gesprek