Brand communication guide
Verzekerings­makelaar Van Dessel

Onze aanpak

Intrinsieke identiteit

Verschillende kantoren, een verouderde website en een product dat min of meer overal hetzelfde is: verzekeringen. Van Dessel zocht een aanknopingspunt om zich te onderscheiden. Zouden ze hun brochure restylen of was het tijd voor een nieuw logo? Door goed naar hun suggesties te luisteren, ontdekten we hun onderliggende kernvraag: wat is onze (online) identiteit vandaag en hoe kunnen we die kracht bijzetten via onze communicatie?

Research is de sleutel, en ook voor Van Dessel vertrokken we vanuit een gefundeerd onderzoek. Zowel intern - via workshops - als extern - via doelgroepbevraging - gingen we op zoek naar het huidige perspectief op hun merkidentiteit. Dat vergeleken we met een theoretisch kader. Zo gaven we richting aan hun branding- en communicatiestrategie. Ons brandbook brengt het verhaal achter hun merk tot bij hun doelgroep.

Pre-research

Ken je doelgroep

Met hun merkidentiteit wil Van Dessel verzekeraars en partners op dezelfde golflengte krijgen. Om hier voldoende vat op te krijgen, investeerden we heel wat tijd in een kennismaking met de verzekeringswereld. We lazen internationale rapporten door, die we gebruikten als wetenschappelijke grond om onze eigen inzichten af te toetsen.

We namen interviews af met acht eindklanten van Van Dessel, waarin we vooral peilden naar hun verwachtingen tegenover de verzekeringsmakelaar: aan welke komt Van Dessel vandaag al tegemoet en waar is nog ruimte voor verbetering. Zo identificeerden we de unieke USP’s van Van Dessel vanuit een outside-in perspectief.

Deskundig kader

Gebundelde expertise

Gelijklopend met de interviews analyseerden we de identiteit van Van Dessel aan de hand van twee theoretische modellen (Aaker; Schwartz) en spiegelden die aan het merkprofiel van concurrenten. We ontdekten raakvlakken, maar brachten ook de eigenheid van Van Dessel in kaart.

We legden al onze inzichten samen en formuleerden adviezen op vlak van digitale communicatie. Met de resultaten uit ons onderzoek kan Van Dessel hun digitale strategieën verder uittekenen.

“Mijn b2b marketing- en communicatieplan is bijna helemaal af, jullie onderzoek was echt een fantastische basis.”

De resultaten

Doelbewuste brandingacties

Met hun brandbook toont Van Dessel aan klanten en partners wie ze zijn en waarvoor ze staan. Naast een ideale externe communication tool wordt het brandbook ook volop intern ingezet als employer branding. Kersverse medewerkers krijgen een krachtige en volledige eerste indruk over hun nieuwe werkgever en weten hoe ze het merk moeten uitdragen naar buiten.

Het Van Dessel-brandbook geeft duidelijke richtlijnen over hun visuele productie, hun huisstijl en website. De gids is naast een bron van informatie over hun eigen identiteit dus ook een vertrekpunt voor hun digitale branding, en marketingcampagnes.

Op zoek naar een digitaal marketingplan, online campagne of oplossing voor je website?

Plan een gesprek

iValue maakt gebruik van cookies om je gebruikservaring te optimaliseren. Met de cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze site. Hiermee tonen we advertenties op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Door op 'OK' te klikken ga je akkoord met deze cookies. Meer info? Bekijk onze policy over cookies Ok, ik ga akkoord