Recht in het winkelmandje:

de juiste boodschappen voor elk type shopper

De ideale shopping-experience? Die is voor iedereen anders. Ze hangt bovendien af van tientallen, zo niet honderden factoren. Maasmechelen Village, de Limburgse shopping village nabij de Nederlandse grens, heeft alles in huis waar shoppers tuk op zijn: de juiste  merken, discountprijzen, gezellige eet- en drankgelegenheden, een ruime parking, de juiste sfeer.

Op zoek naar de ideale shopping experience voor Maasmechelen Village

Maar hoe communiceer je die troeven aan het juiste doelpubliek? En hoe zorg je dat mensen effectief naar Maasmechelen afzakken om hun winkelhonger te stillen? Om een antwoord op die vragen te formuleren zette iValue eind 2019 een grootschalig kwalitatief onderzoek op. 

Eerst brachten we het concept ‘shopping-experience’ via deskresearch nauwgezet in kaart, vervolgens gingen we erover in gesprek met het publiek. We identificeerden drie doelgroepen: 

  1. mensen die Maasmechelen Village wel vaker bezoeken, 
  2. mensen bij wie het laatste bezoekje dateert van langer dan een jaar geleden, 
  3. zij die er nog nooit zijn geweest.
Waarom shop je graag in Maasmechelen?
Waarom shop je graag in Maasmechelen?

18 focusgroepen in 3 steden

Uit bestaande rapporten leerden we welke drie regio’s bovendien het grootste potentieel aan bezoekers hadden. Daarop trokken we er naartoe en lieten er - onder het waakzame oog van onze researcher - achttien focusgroepen live met elkaar in gesprek gaan. Wat vonden de deelnemers belangrijk, leuk of vervelend als ze gingen shoppen? En waarom gaan ze graag naar Maasmechelen Village, of waarom blijven ze er net weg? 

Van analyse tot aanbeveling

Met behulp van software analyseerden en codeerden we de transcripties van deze gesprekken, zodat we patronen en verschillen objectief meetbaar maakten - een must voor onze latere aanbevelingen. Onder het parapluconcept ‘shoppen’, zo bleek, schuilt een waaier aan emoties en verwachtingen. Onze voornaamste communicatie-aanbeveling luidde dan ook: vermijd one-size-fits-all-boodschappen.

Meer communicatie op maat

Maar welke boodschappen stuur je dan wél de wijde wereld in, en hoe kun je ze slim inzetten zodat ze bij de juiste doelgroep belanden? Met een geijkte methode waarmee je peilt naar wat mensen belangrijk vinden in merken reikten we het marketingteam de praktische bouwstenen aan: door te focussen op zes factoren die inspelen op de verwachtingen van shoppers én ze onderling te combineren, kon het team volop experimenteren. Lees: een brede waaier aan boodschappen produceren die voor iedereen relevant zijn. 

One size does not fit all
One size does not fit all

Concrete actiepunten

Met dit tactische communicatieframework in het achterhoofd deden we vervolgens een audit van de bestaande website en namen een deel van de performancemarketing voor onze rekening. We leverden ook enkele service-gerichte aanbevelingen, bijvoorbeeld omtrent vervoer. Het bedrijf zette die laatste meteen om in een pilootproject: in januari 2020 konden shoppers uit Luik, die blijkbaar onmogelijk met het openbaar vervoer tot in Maasmechelen Village geraakten, per shuttlebus naar hun favoriete shoppingparadijs in de openlucht afreizen - een inzicht dat zonder de focusgroepen nooit aan de oppervlakte gekomen was. 

Onze research voor Maasmechelen Village was de ideale voedingsbodem voor tal van concrete initiatieven die de shopping-experience nog moeten aanscherpen - op het vlak van marketing én business. De meeste daarvan bevinden zich nog in de ontwerpfase, maar je kunt er binnenkort wél van genieten in de Village zelf. Intussen mikt het communicatieteam alvast de juiste boodschappen in de juiste shoppingmandjes, zodat iedereen weet dat de Village de ideale plek is om je winkelhonger te stillen.

Op zoek naar een digitaal marketingplan, online campagne of oplossing voor je website?

Plan een gesprek