Dressed by Tiffanys

E-commerce en performance marketing met resultaat

Tiffanys, het fashionmerk uit dezelfde groep als Trent, Movies en Winch, kende de afgelopen vijftig jaar een sterke groei - vooral offline. Maar mensen kopen vandaag hun kleding ook massaal via webshops, en op dat vlak moest Tiffanys dringend een inhaalbeweging maken. Om de verkoop via de webshop dressedbytiffanystrent.be te boosten, gooiden we onze expertise over performance marketing in de strijd.

"De aanpak van iValue was heel menselijk. Niet enkel door hun betrokkenheid, maar ook omdat ze nooit nodeloos complex vakjargon gebruiken."
Stefanie Vogeleer
verantwoordelijke e-commerce & communicatie

De uitdaging? Met een minimaal advertentiebudget een maximale impact voor de webshop van Tiffanys creëren. Voor deze klant was deze expertise nieuw, dus was duidelijke en open communicatie meer dan ooit een must.

Experimenteren, evalueren, bijsturen

Concreet zetten we eerst zowel ‘always on’-campagnes (lees: Google Search en remarketing) als ‘on top’-advertenties (voor specifieke gebeurtenissen zoals Black Friday of de koopjesperiodes) op. Onze grootste focus? Conversies natuurlijk, in de vorm van online verkopen en reservaties.

Dat we creatief moesten optreden, was duidelijk vanaf het begin. Zo hadden we initieel een select aantal specifieke campagnes opgezet voor enkele van de ruim 200 merken. Een voorzichtig experiment, want we wisten niet of we ons focusten op de juiste, meest populaire merken. Dynamische search ads boden hier een oplossing: Google toonde automatisch een advertentie van een merk wanneer iemand ernaar zocht.

Daarnaast bleek het niet zo makkelijk om Google Shopping ads op te zetten, een logische keuze voor e-commerce. Bij dit soort advertenties worden producten met de meest gezochte informatie (prijs en beoordelingen) bovenaan de Google resultaten getoond. Handig, want als merk verleid je zo potentiële kopers vroeg in het beslissingsproces. Wie de ads aanklikt, heeft dus een duidelijke koopintentie. Maar het bleek bij Tiffanys niet makkelijk om de productfeed, een lijst met specificaties en kenmerken van elk product, te koppelen met het Google Shopping account. Gelukkig houden we bij iValue van uitdagingen, dus pasten we de productfeed zelf aan. En zorgden we ervoor dat ze alsnog compatibel was met Google Shopping!

Voor Facebook zetten we dan weer enkele dynamische remarketingcampagnes op touw. Deze advertenties toonden automatisch producten die bezoekers op de website bekeken of aan hun online winkelmandje toevoegden, maar zonder dat ze effectief iets kochten. Een extra duwtje in de rug voor een échte conversie, dus. Ook hier stond experimenteren centraal, in elke betekenis van het woord: 

  • Advertentietypen: carrousel, enkele vs meerdere afbeeldingen, … 
  • Placements: Facebook en Instagram feed, Facebook en Instagram Stories 
  • Doelpubliek: op basis van interesse, remarketing, gelijkaardige doelgroepen, locatie, …
"iValue begeleidde ons van a tot z en stuurde tijdig bij waar nodig."
Enkele cijfers: advertentiekosten tov. ROA

Resultaat- en datagedreven aanpak werpt vruchten af

Éen ding is zeker: online marketing is geen exacte wetenschap. Het is dan ook nodig om de vinger aan de pols te houden en uitvoerig te testen wat goed werkt en wat voor verbetering vatbaar is. Kortom, de data hebben altijd het laatste woord. En die visie leverde onze klant mooie resultaten op!

Een advertentiebudget van bijna 18.000 euro leverde binnen de 6 maanden een totale return op van ruim 67.000 euro. De impressies overschreden de kaap van 3 miljoen, én de teller van websitebezoeken eindigde op bijna 80.500!

En de klant? Die zag dat het goed was. Zozeer dat iValue ook betrokken werd bij de SEO-migratie van de nieuwe webshop. Die laatste valt sinds begin september hier te bewonderen.

Op zoek naar een digitaal marketingplan, online campagne of oplossing voor je website?

Plan een gesprek