Brandbook als leidraad
Van Dessel

Onze aanpak

Verzeker je kernwaarden

Het grote publiek ervaart verzekeringen vaak als een noodzakelijk kwaad, en niet als producten die onderling veel van elkaar verschillen. Toch is dat net wat Van Dessel Insurance Brokers biedt: unieke oplossingen. Daarom ook wil de makelaar zich consistent én onderscheidend positioneren. Een sterk en transparant imago opbouwen als ruggengraat van hun organisatie. Maar hoe daaraan te beginnen?

Research is de sleutel, en ook voor Van Dessel vertrokken we vanuit een gefundeerd en op maat gesneden onderzoek - eerst bij de organisatie zelf. Via workshops onderzochten we hoe Van Dessel zijn merk beleefde en wat de gewenste merkidentiteit was. Uit deze gesprekken destilleerden we Van Dessels kernwaarden. Zo verzekerden we dat die verankerd konden worden in zijn nieuwe branding- en communicatiestrategie.

Pre-research

Wie is je doelgroep?

Met zijn merkidentiteit wil Van Dessel ook zijn kantoren, medewerkers en partners op dezelfde golflengte krijgen. Om helemaal mee te zijn met het verhaal, verdiepten we ons in de verzekeringswereld én in de eigenheden van Van Dessel. We namen internationale, wetenschappelijke studies door - als ijkpunt voor onze eigen inzichten. Ook interviewden we acht eindklanten van Van Dessel, en peilden we naar hun merkperceptie en hun klantverwachtingen. Aan welke van hun behoeftes komt Van Dessel vandaag al tegemoet, en waar is nog ruimte voor verbetering? Zo identificeerden we de unieke voordelen en kenmerken van Van Dessel vanuit een outside-in perspectief.

Deskundig kader

Gegronde merkprofilering

We definieerden de sterktes en zwaktes van Van Dessel en zetten zijn merkprofiel af tegen de identiteit van concurrenten. Om dat profiel verder in kaart te brengen, analyseerden we het ook binnen twee theoretische modellen (Aaker; Schwartz). Op basis van alle inzichten, adviezen en onderzoeksresultaten tekenden we een unieke en consistente merkidentiteit voor Van Dessel uit. Die bundelden we in een overzichtelijke merkbijbel die het bedrijf nu als leidraad gebruikt om zijn communicatiestrategieën verder uit te rollen.

“Mijn b2b marketing- en communicatieplan is bijna helemaal af, jullie onderzoek was echt een fantastische basis.”

De resultaten

Leidraad externe én interne communicatie

Met zijn brandbook toont de verzekeringsmakelaar aan klanten en partners wie Van Dessel is en waarvoor het staat. Naast een leidraad voor zijn externe communicatie en een basis voor zijn dialoog met communicatiebureaus zal het bedrijf zijn merkbijbel inzetten voor onboarding en employer branding. Kersverse medewerkers krijgen zo een helder beeld van hun nieuwe werkgever en weten hoe ze het merk moeten uitdragen.

Het Van Dessel-brandbook biedt een solide basis om hun huisstijl verder uit te bouwen en een ijkpunt voor hun verdere communicatie en directe omgang met klanten en partners. De gids is naast een bron van informatie over hun eigen identiteit dus ook een vertrekpunt voor hun digitale branding en marketingcampagnes.

Op zoek naar een digitaal marketingplan, online campagne of oplossing voor je website?

Plan een gesprek

iValue maakt gebruik van cookies om je gebruikservaring te optimaliseren. Met de cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze site. Hiermee tonen we advertenties op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Door op 'OK' te klikken ga je akkoord met deze cookies. Meer info? Bekijk onze policy over cookies Ok, ik ga akkoord