Brandbook als leidraad
Van Dessel
De uitdaging
Ken je merk, communiceer beter
Het stof van de salesbrochure blazen, of een nieuw logo laten creëren? Van Dessel Insurance Brokers vroeg zich af wat het beste startpunt was voor zijn (re-)branding. Door goed naar zijn verhaal te luisteren, ontdekten we de onderliggende vraag: ‘Wat is onze (online) identiteit vandaag en hoe kunnen we die kracht bijzetten via onze communicatie?’ Daarom daagden we de verzekeringsmakelaar uit het noodzakelijke stapje verder te zetten. Samen werkten we een brandingoefening op maat uit en goten de resultaten ervan in een brandbook, als solide basis voor Van Dessels merkverhaal.

Onze aanpak
Verzeker je kernwaarden
Het grote publiek ervaart verzekeringen vaak als een noodzakelijk kwaad, en niet als producten die onderling veel van elkaar verschillen. Toch is dat net wat Van Dessel Insurance Brokers biedt: unieke oplossingen. Daarom ook wil de makelaar zich consistent én onderscheidend positioneren. Een sterk en transparant imago opbouwen als ruggengraat van hun organisatie. Maar hoe daaraan te beginnen?
Research is de sleutel, en ook voor Van Dessel vertrokken we vanuit een gefundeerd en op maat gesneden onderzoek - eerst bij de organisatie zelf. Via workshops onderzochten we hoe Van Dessel zijn merk beleefde en wat de gewenste merkidentiteit was. Uit deze gesprekken destilleerden we Van Dessels kernwaarden. Zo verzekerden we dat die verankerd konden worden in zijn nieuwe branding- en communicatiestrategie.






Pre-research
Wie is je doelgroep?
Met zijn merkidentiteit wil Van Dessel ook zijn kantoren, medewerkers en partners op dezelfde golflengte krijgen. Om helemaal mee te zijn met het verhaal, verdiepten we ons in de verzekeringswereld én in de eigenheden van Van Dessel. We namen internationale, wetenschappelijke studies door - als ijkpunt voor onze eigen inzichten. Ook interviewden we acht eindklanten van Van Dessel, en peilden we naar hun merkperceptie en hun klantverwachtingen. Aan welke van hun behoeftes komt Van Dessel vandaag al tegemoet, en waar is nog ruimte voor verbetering? Zo identificeerden we de unieke voordelen en kenmerken van Van Dessel vanuit een outside-in perspectief.

Deskundig kader
Gegronde merkprofilering
We definieerden de sterktes en zwaktes van Van Dessel en zetten zijn merkprofiel af tegen de identiteit van concurrenten. Om dat profiel verder in kaart te brengen, analyseerden we het ook binnen twee theoretische modellen (Aaker; Schwartz). Op basis van alle inzichten, adviezen en onderzoeksresultaten tekenden we een unieke en consistente merkidentiteit voor Van Dessel uit. Die bundelden we in een overzichtelijke merkbijbel die het bedrijf nu als leidraad gebruikt om zijn communicatiestrategieën verder uit te rollen.



De resultaten
Leidraad externe én interne communicatie
Met zijn brandbook toont de verzekeringsmakelaar aan klanten en partners wie Van Dessel is en waarvoor het staat. Naast een leidraad voor zijn externe communicatie en een basis voor zijn dialoog met communicatiebureaus zal het bedrijf zijn merkbijbel inzetten voor onboarding en employer branding. Kersverse medewerkers krijgen zo een helder beeld van hun nieuwe werkgever en weten hoe ze het merk moeten uitdragen.
Het Van Dessel-brandbook biedt een solide basis om zijn huisstijl verder uit te bouwen en een ijkpunt voor zijn verdere communicatie en directe omgang met klanten en partners. De gids is naast een bron van informatie over zijn eigen identiteit dus ook een vertrekpunt voor zijn digitale branding en marketingcampagnes.

